شلیک به خویش

محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران با شلیک گلوله همسر دومش را به قتل رساند

شلیک به خویش

"هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، بنده عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم بودم مشکلی نداشت."این جمله ، واکنش میترا استاد، همسر دوم شهردار اسبق تهران پس از جنجالی شدن ازدواجش با محمد علی نجفی بود. حالا هفت ماه پس از این اظهار نظر جنجالی ، قتل زن 37 ساله از سوی سیاستمدار کهنه کار دوباره خبرساز شد. میترا استاد ، صبح دیروز در وان حمام در آپارتمان شماره 2701 برج آرمیتا با شلیک گلوله به قتل رسید و تیم جنایی خیلی زود قاتل آشنا را شناسایی کرد.در حالی که تحقیقات برای دستگیری قاتل ادامه داشت ، نجفی به پلیس آگاهی تهران رفت و بازداشت شد. محمد شهریاری ، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این باره به جام جم گفت: محمد علی نجفی عصر سه شنبه با مراجعه به پلیس آگاهی خود را تسلیم کرد. متهم اعتراف کرد به دلیل اختلاف خانوادگی همسر سابق خود را به قتل رسانده است. شهردار سابق تهران اعتراف کرده پنج گلوله شلیک کرده که دو گلوله به زن جوان خورده و یکی از گلوله ها بعد از کمانه کردن به پای خودش اصابت کرده است. محمدعلی نجفی در اولین اعترافات خود مدعی شده از رفتارهای همسر دومش خسته شده و از مدت ها قبل با هم اختلاف داشتند و همیشه برای این‌که او علیه اش افشاگری نکند، دربرابر خواسته هایش سکوت می کرده است. صبح سه شنبه دوباره با هم درگیر شده و با برداشتن اسلحه به سمت حمام رفته و پنج گلوله شلیک کرده است. نجفی بعد از قتل از محل فرار کرده بود؛ به طوری که خبرنگار اقتصادی جام جم حوالی ظهر او را در پارک سوار بیهقی دیده بود. حوالی اذان مغرب ماموران او را حوالی اداره آگاهی مشاهده کرده و دستگیر کردند که مدعی شد قصد داشته خود را تسلیم کند و در مسیر پلیس آگاهی بوده است.

مصاحبه‌ای که انجام نشد
همزمان با اعلام خبر قتل میترا یکی از خبرنگاران سایت انصاف در توییتی اعلام کرد: قرار بود امروز – سه‌شنبه – مصاحبه‌ای با همسر دوم محمدعلی نجفی انجام دهم که الان باخبر شدم او به قتل رسیده است.
یکی از اهالی ساختمان که از صبح سه‌شنبه در محل حضور داشت نیز در این باره به جام‌جم گفت: یکی از بستگان مقتول را در آسانسور دیدم. او مدعی بود زن جوان قبل از مصاحبه به قتل رسیده است. میترا خیلی حساس بود و کسی که وارد خانه شده با او آشنایی داشته است. احتمال می‌دهم قتل با مصاحبه  رابطه مستقیمی داشته و برای این‌که مصاحبه نکند کشته شد.

همسایه‌ها صدای شلیک شنیدند
همسایه‌های مقتول که صبح سه‌شنبه صدای درگیری و شلیک گلوله شنیده بودند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم جزئیات تازه‌ای از این ماجرا را فاش کردند.  
یکی از آنها که مرد جوانی بود اظهار کرد: حدود ساعت 30/9 صبح صدای داد و فریاد و بعد از آن شلیک حدود پنج گلوله را از داخل پاسیو شنیدم. آن زمان شک داشتم صدا مربوط به شلیک گلوله باشد تا این‌که دو ساعت بعد متوجه شدم یکی از ساکنان طبقه هفتم به قتل رسیده است. ما نمی‌دانستیم مقتول همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین
 تهران است. 

فکر کردم دعوای خانوادگی است 
یکی دیگر از همسایه‌ها نیز ادامه داد: مقتول حدود ده روز قبل به این خانه اسباب‌کشی کرده بود.  صاحبخانه از حدود چهار ماه قبل این واحد را برای فروش به بنگاه سپرده بود. ما نمی‌دانستیم شهردار قبلی تهران این خانه را اجاره کرده است. امروز صبح صدای درگیری زن و مردی را از محل جنایت شنیدم و به تصور این‌که دعوای خانوادگی است به موضوع
 اعتنایی نکردم.

نجفی آخرین نفری بود که از آپارتمان خارج شد
یکی دیگر از ساکنان که توانسته بود فیلم صحنه ورود و خروج به داخل ساختمان را مشاهده کند، ادعا کرد آخرین نفری که وارد ساختمان شده بود همسر مقتول بود. او گفت: این ساختمان چند نگهبان دارد و کسی نمی‌تواند بدون هماهنگی وارد شود. به همین خاطر مطمئن بودیم قاتل خود آقای نجفی است. 

تصور می‌کردم  پدر و دختر هستند
همچنین یكی از همسایه‌ها كه در طبقه هفتم ساختمان زندگی می‌كرد به خبرنگار جام‌جم گفت: چند روز پیش متوجه اسباب‌كشی همسایه واحد 2701 شدم كه زن جوانی در كنار مرد سالخورده‌ای ایستاده بود.  فكر كردم، پدر و دختر هستند. وقتی از پیرمرد پرسیدم دخترت است، مدعی شد همسرش است. وقتی فرزندم مرد صاحبخانه را دید، متوجه شد او شهردار اسبق تهران است و زن جوان هم همسر دوم اوست.

سرنخ هایی برای کشف راز قتل
محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در تشریح ماجرا به خبرنگار جام‌جم گفت: حدود ساعت 30/11 وقوع قتل در برج آرمیتا گزارش شد که همراه بازپرس و عوامل پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کردیم. مقتول براثر اصابت دو گلوله اسلحه کلت به بالاتنه به قتل 
رسیده بود. وی افزود: یکی از بستگان زن جوان پس از ورود به خانه با جسد او روبه‌رو شده و موضوع را به پلیس گزارش داده بود.  
تحقیقات ما نشان داد هیچ آثاری از ورود به زور بر روی در وجود نداشته که این موضوع احتمال ارتکاب جنایت از سوی فردی آشنا را مطرح کرد. سرپرست دادسرای جنایی تهران خاطرنشان کرد: در همان تحقیقات اولیه سرنخ های خوبی از قاتل به‌دست آمد که ما را به یک قدمی قاتل رساند. در تشریح ماجرا به‌خاطر این‌که احتمال خودکشی قاتل با رسانه‌ای شدن موضوع وجود داشت، در این‌باره 
سکوت کردیم.
گزارش یک جنایت
ساکنان برج آرمیتا در بلوار دادمان ساعت 30/9 سه‌شنبه وقتی صدای شلیک چند گلوله را از طبقه هفتم شنیدند، تصور نمی‌کردند جنایتی هولناک در واحد 2701 رقم خورده است. حدود دو ساعت بعد با شنیدن صدای داد و فریاد زنی خود را به طبقه هفتم رسانده و متوجه شدند زن جوانی که به‌تازگی به واحد 2701 اسباب‌کشی کرده بود، قربانی جنایتی هولناک شده است. ساعت 30/11 این جنایت به پلیس پایتخت گزارش شد و ماموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت همراه قاضی دشتبان بازپرس کشیک قتل و محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در طبقه هفتم برج آرمیتا حاضر شدند. در تحقیقات اولیه مشخص شد مقتول به نام میترا 37 ساله همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران بود. پیکر زن جوان که هدف دو گلوله از ناحیه سینه قرار گرفته بود، در وان‌حمام پیدا شد. بررسی صحنه جنایت نشان داد هیچ اثری از ورود به زور روی در وجود نداشت و قاتل با غافلگیر کردن زن جوان پنج گلوله شلیک کرده بود.

دستنوشته ای برای قتل
بر اساس اعلام رئیس پلیس آگاهی تهران، نجفی پس از این قتل دستنوشته ای از خود باقی گذاشته که در آن نوشته بود از مدتی قبل با همسر دومم دچار اختلاف شده و این اختلاف در روزهای اخیر شدت پیدا کرده بود. همین اختلافات خانوادگی باعث قتل شد.
ماموران همچنین با بررسی دوربین های مداربسته ساختمان متوجه شدند شهردار اسبق تهران آخرین نفری بوده که از خانه خارج شده و تصویر او در داخل آسانسور توسط دوربین های مداربسته ضبط شده بود.
بررسی محل وقوع جرم نشان می‌دهد مقتول همان‌طور که همسایه‌ها عنوان کرده بودند به‌تازگی به این خانه اسباب‌کشی کرده و بسته‌بندی وسایل خود را هنوز باز نکرده بود. مقتول و پسر نوجوانش در این واحد زندگی می‌کردند که در زمان قتل پسر نوجوان در مدرسه حضور داشت.

شهردار خشن
پسر مقتول كه صبح سه‌شنبه جسد مادرش را پیدا كرده به خبرنگاران گفت: مادرم و آقای نجفی چند ماه قبل ازدواج كردند. او مردی بداخلاق بود که چند بار هم با مادرم درگیر شده بود. حتی یك‌بار قصد دفاع از مادرم را داشتم كه انگشتم در درگیری با شوهر مادرم شكست.
پسر نوجوان مدعی شد، شهردار اسبق تهران سلاح داشته و مجوز آن را زیر تخت پنهان كرده بود.  وی درباره روز حادثه نیز گفت: امروز صبح به مدرسه رفتم و بعد از امتحان به خانه‌بازگشتم. 
قرار بود با مادرم جایی برویم. با زنی مقابل آپارتمان‌مان روبه‌رو شدم كه مدعی بود دختر آقای نجفی است، همراه او و مرد راننده‌ای در را بازكردیم و وارد شدیم که با جسد خونین مادرم در حمام روبه‌رو شدم.

حاشیه‌های  آقای شهردار 
چند ماه پس از استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران ، نام او همراه زنی به نام «میترا استاد» دوباره خبر ساز شد. ابتدا گفته شد همسر موقت نجفی است و بعدها مشخص شد که همسر دوم اوست. میترا استاد ، پس از افشای این ازدواج و عکسش در کنار محمد نجفی در مصاحبه ای اعلام کرد: «هر فردی می‌تواند عاشق بشود و ازدواج کند، همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند در وجودشان حس دوست داشتن وجود دارد. هر انسانی یک زندگی خصوصی دارد؛ چه آقای دکتر نجفی و هر شخصیت دیگر؛ درست نیست با کسی که واقعا این‌قدر برای کشور و نظام زحمت کشیده است، این‌طوری رفتار کنند؛ با تمسخر صحبت کنند که ایشان چرا ازدواج کرده است. متأسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالی که من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت.»
حالا نام محمدعلی نجفی دوباره با قتل همسر دومش بر سر زبان ها افتاد.