جشن بی‌پایان شگفتی

فصل دوم عصر جدید، همچنان با هیجان و استقبال زیاد مخاطبان همراه است

جشن بی‌پایان شگفتی

برنامه تلویزیونی عصر جدید كه از زمستان سال قبل پخش خود را روی آنتن شبكه سه سیما آغاز كرد، علی‌رغم تمام ضعف‌های گهگاهی كه در قسمت‌های اول داشت، حالا دیگر به برنامه‌ای پخته تبدیل شده و قدم‌هایش را برای جلو رفتن استوارتر از گذشته برمی‌دارد. برنامه‌ای كه هدفش کشف ستاره‌های گمنام است و شناساندن این ستاره‌ها به مردم كشور؛ این‌كه این ستاره‌ها و استعدادها شاید راهی برای بروز خود بیابند و كسی پیدا شود كه قابلیت‌هایشان را بشناسد. حالا این برنامه توانسته به بخشی از استعدادهای كشور متصل شود و مجال شكوفا شدن را در اختیارشان قرار دهد. استعدادهایی كه یكی آوازخوان است، یكی مهارت‌های جسمی‌اش جای عرضه دارد، آن‌یكی ذهن می‌خواند و دیگری با هنر دوبله و صداسازی‌اش صحنه را به آتش می‌كشد و چه و چه. با این حال این همه استعدادها و ظرفیت‌های موجود در كشور نیست و بی‌شك خیلی از آنهایی كه از مرحله نخست جا مانده‌اند، منتظر هستند تا فصل دیگری از عصر جدید ساخته شده و آنها هم به برنامه راه بیابند. نكته جالب توجه این‌كه برخلاف فصل نخست كه در آن شركت‌كنندگان باید آرای مثبت داوران را برای خودشان حفظ كرده و رای منفی نمی‌گرفتند، این بار هر اجرا با چهار رای منفی شروع می‌شود و تلاش شركت‌كنندگان، مثبت كردن آن رای‌های منفی است. با توجه به گذشت نیمی از قسمت‌های مرحله دوم برنامه، امروز نگاهی داریم به وضعیت و سرنوشت شركت‌كننده‌های این دور، قضاوت داوران و آرایشان تا ارزیابی كنیم و ببینیم عصر جدید تا این مرحله از برنامه همچنان توانسته موفق باشد یا نه؟

طناب زدن با چاشنی خیر و شر
هوتن شكاری از جمله شركت‌كنندگان برنامه عصر جدید است كه در دور اول برنامه با نوع ویژه طناب‌زنی خود (به صورت نشسته) توانست دیگر رقیبان قدرتمندش را از میدان به در كند. او كه عنوان كرده بود هدفش از شركت در این برنامه و تلاش برای برنده شدن، كمك به بیماران خاص و سرطانی است، خودش را فرزند طلاق عنوان كرد كه علی‌رغم شرایط سخت، كوشیده بود روحیه‌اش را مثبت حفظ كند و داوران هم اجرای او و هدفش را حسابی پسندیدند.
 چه كرد؟ حالا شكاری به دور دوم از این رقابت‌ها راه پیدا كرد و در این مرحله هم دوباره یك طناب‌زنی ویژه (این بار با چشمانی بسته و طنابی آتشین) از خود به نمایش گذاشت. شكاری البته در اجرای این دور خود تنها نبود و دو نفر دیگر با لباس‌های سفید و سیاه (در نقش تقابل خیر و شر) او را همراهی می‌كردند.
 این از جمله ویژگی‌های اجرای شكاری و شاید امضای مشخص اوست كه مهارتش را همراهی می‌كند. این‌كه در به نمایش گذاشتن یك قابلیت جسمانی (طناب‌زنی) صرفا خودش را به حركاتی فیزیكی محدود نمی‌كند و در كنارش بعد روحانی ماجرا هم برایش اهمیت دارد. او مرحله نخست اجرایش را با صدای مرحوم خسرو شكیبایی بر اساس شعری از سهراب سپهری پیش برد و حالا در دور دوم هم با همراه كردن خیر و شر با اجرای خودش و در نظر گرفتن این شعار، در واقع حركت طناب‌زنی‌اش را به یك اجرای مفهومی تبدیل كرد.
 داوران چه گفتند؟ ارزیابی چهار داور برنامه عصر جدید در خصوص این اجرای هوتن در ابتدا مثبت بود و مثبت هم باقی ماند. امین حیایی اجرای او را كاری متفاوت‌تر از دفعه قبل عنوان كرد  و رویا نونهالی هم اجرایش را قوی دانست؛ با این حال آریا عظیمی‌نژاد  - كه به آرای رادیكال و جسورانه‌اش در این برنامه معروف است- بعد از دقایقی رای‌اش را تغییر داده و گفت كه از او توقع بیشتری داشته است. نكته‌ای كه سیدبشیر حسینی هم با آن موافق بود.
 نكته جالب چه بود؟ در حین اجرای شكاری در این مرحله از مسابقه، اعضای انجمنی با نام «طاقت» در استودیو حاضر بودند و به تشویق و حمایت از شكاری پرداختند. این انجمن كه با دور هم جمع كردن بچه‌های خانواده‌های طلاق فعالیت می‌كند، مكانی است تا این افراد - كه از گروه‌های سنی گوناگونی هم هستند- باهم صحبت كرده و مشكلاتشان را به گفت‌وگو بگذارند. اتفاقی كه با توجه به تابو محسوب شدن فرهنگ طلاق در كشور و نگاه سنگینی كه نسبت به آن وجود دارد، حركتی تازه محسوب شده و در حقیقت این اجرای شكاری فرصتی برای دیده شدن این افراد و توجه بیشتر به مشكلاتشان بود.



دوباره ذهن‌خوانی كرد
سعید فتحی‌روشن از جمله شركت‌كنندگان جالب توجه فصل اول بود كه اجرایی جذاب را از خود به نمایش گذاشت و نظر داوران را به اجرایش جلب كرد. توانایی و استعداد ویژه فتحی‌روشن - آن‌طور كه خود عنوان می‌كند- ذهن‌خوانی است. اجرایی كه گرچه در فصل اول نمونه و نسخه‌ای بومی‌سازی شده بود، با این حال كاربران فضای مجازی معتقد بودند كه نمونه خارجی‌اش قبلا در برنامه‌ای مطرح و جهانی اجرا شده است.
 چه كرد؟ سعید فتحی‌روشن كه معمولا موسیقی‌هایی هولناك و تعلیقی را به عنوان موسیقی پس‌زمینه چاشنی اجرایش می‌كند، این بار با به تن كردن یك حوله تن‌پوش قرمزرنگ به روی صحنه آمد. او در ابتدا درخصوص موضوعی به نام ارتباط ذهنی سخن گفت و بعد از نونهالی خواست كه قیمت حوله‌ای كه به تن پوشیده بود را حدس بزند. او سپس به داوران گفت رنگ لباس‌هایی كه زیر حوله‌اش پوشیده بود را حدس بزنند و جالب اینجا بود كه این بار هم درست ذهن‌خوانی كرد.
 داوران چه گفتند؟  فتحی روشن این‌بار هم با اجرایش داوران را شگفت‌زده كرد و بهت آنها موجب شد كه رای‌شان به فتحی‌روشن، كماكان مثبت باشد. هرچند سیدبشیر حسینی نقدهایی داشت، اما او هم رای‌اش را سفید كرد.
 نكته جالب چه بود؟  سعید فتحی‌روشن می‌گوید دلیل جالب بودن اجرایش دانستن فن ذهن‌خوانی است؛ چیزی كه دیگران نمی‌دانند. حقیقت ماجرا این است كه واقعا هم دلیل جذابیت اجرای او در همین است و ذهن‌خوانی و در مجموع هر آن چیزی كه قدری با ماوراءالطبیعه در ارتباط باشد، با توجه به رمزآلود بودنش برای طیف زیادی از مخاطبان جای سوال دارد و به همین دلیل اجرایش را دنبال می‌كنند. حالا باید دید كه فتحی‌روشن در صورت رسیدن به مراحل بعد، این بار برای اجرا چه چیزی در مشتش دارد؛ هرچند كه به نظر می‌رسد از همین اكنون می‌شود شانس موفقیتش را قطعی عنوان كرد.


استندآپ كمدین
و ادامه شوخی‌هایش

سیدسالار میركریمی در اولین اجرای خود در دور اول عصر جدید، اجرایی قابل قبول را از خود ارائه كرد. او یك استندآپ كمدین است و استعداد اصلی او توانایی‌اش برای خنداندن است؛ هر چند می‌كوشد نقد اجتماعی را هم در طنزهایش
بگنجاند.
 چه كرد؟  میركریمی بر خلاف اجرای پیشینش كه اجرایی در فضایی ساده بود، این بار با استفاده از قابلیت‌های صحنه عصر جدید، فضایی تئاتر مانند برای خود طراحی كرد. او البته در اجرایش علاوه بر شوخی با عصر جدید، احسان علیخانی و برنامه قبلی‌اش ماه عسل، بیشتر با خود شوخی كرد و تخریب خود (كه یكی از انواع استندآپ كمدی است) را دستمایه
قرار داد.
 داوران چه گفتند؟   گرچه سیدبشیر حسینی و آریا عظیمی‌نژاد ـ علی‌رغم انتظار ـ خیلی زود به او رای مثبت دادند، با این حال امین حیایی چندان با اجرای میركریمی موافق نبود و اجرایش را در مقام مقایسه با دور قبل موفق ندانست.
نكته جالب چه بود؟ اجراهای میركریمی را شاید به لحاظ نقد اجتماعی و حتی سیاسی گنجانده شده در آن نمی‌توان خیلی قوی دانست، اما این نكته را هم نمی‌توان نادیده گرفت كه او در خنداندن مخاطبان تبحر دارد. اجرای او در این مرحله دوم هم چنین ویژگی‌هایی را داشت و شاید بزرگ‌ترین ویژگی‌اش را در طول این مسابقات و با توجه به ویژگی‌های امروز جامعه ایران، باید عنصر خنداندن و آوردن لبخند به روی لب‌های مخاطبان عنوان كرد.


رقصنده با نور
محسن ضیایی یك ورزشكار حركتی بود كه در این دور از مسابقه با هدایت و راهنمایی ارشا اقدسی مربی خود، یك حركت آكروباتیك و ویژه را با كمك لیزر و در قالب رنگ و نور اجرا كرد. او كه در دور نخست برنامه نظر داوران را به خود جلب كرده بود، این بار هم با حركتی تازه به عصر جدید آمد.
 چه كرد؟ در حین اجرای ضیایی، صحنه تماما تاریك بود و تنها چیزی كه ما و حتی داوران می‌دیدیم، لباس سفید، حركات او روی حلقه و بازی‌اش با نورهای مختلف روی صحنه بود. اجرایی با ریتمی سریع و به همان اندازه جذاب كه تا لحظه آخر نگاه‌ها را با خود دنبال می‌كرد.
 داوران چه گفتند؟   نوع اجرای محسن ضیایی روی حلقه و مهارتی كه او در جهت حفظ تعادلش و انجام حركات داشت، برای داوران تماشایی بود و او دوباره هر چهار رای را از آن خود كرد. سیدبشیر حسینی در خصوص این اجرا گفت: نكته قابل توجه اجرای ضیایی، تازه بودن و شگفتی آن بود. هیچ‌كس توقع این مهارت را از او انداشت و این چیزی بود كه غافل‌گیرمان كرد.
 نكته جالب چه بود؟ خیره‌كننده، كلمه‌ای است كه در یك كلام، اجرای ضیایی را در این برنامه توصیف می‌كند. هرچند نوع حركات این ورزشكار را به خودی خود چندان نمی‌توان انحصاری و تا پیش از این انجام نشده دانست، اما آن‌چه به جذابیت كار او می‌افزاید، بازی رنگ و نور در حركاتش است. اتفاقی كه او را به شدت متمایز می‌كرد.


   جمع‌بندی
كار برای داوران عصر جدید، حالا و در مرحله دوم از همیشه سخت‌تر شده است. در این مرحله هر شركت‌كننده‌ای كه روی صحنه می‌آید، كسی است كه در مرحله اول توانسته بود  رای داوران را با خود همراه كند و غربال كردن بهترها از میان هم، كاری به حق دشوار است.
با این حال، داوران هم وظیفه دارند كه تنها بخشی از شركت‌كننده‌ها را به قسمت‌های پایانی و فینال ماجرا برسانند و در این راه ناگزیر هستند كه عده‌ای را حذف كنند. در این‌جا است كه قدرت قضاوت و انصاف قابل توجه
می‌شود.
عصر جدید تا این‌جا اگر هم استعدادی را حذف كرده، توانسته این كار را به درستی انجام بدهد و این حذف‌ها و انتخاب‌ها، تا به این‌جا شكایت و حاشیه‌ای در پی نداشته است. اتفاقی كه در صورت رعایت استانداردها، در قسمت‌های بعد این برنامه و مراحل حساس‌تر آن هم ادامه پیدا خواهد كرد.