قمه‌كشی  برای ماموران شهرداری

قمه‌كشی برای ماموران شهرداری

مشاهدات عینی ما از معبرفروشی در برخی خیابان‌های پرتردد پایتخت نشان می‌دهد این مساله یا با هماهنگی ماموران سدمعبر اتفاق می‌افتد یا حداقل این ماموران از حضور افراد معبرفروش در آن خیابان‌ها بی‌خبر نیستند. محمد صادق زمانی، مدیر روابط عمومی شركت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با ما تایید می‌كند مدیران و ماموران این شركت از معبرفروشی متخلفان آگاه هستند، اما به گفته او، هر وقت ماموران سد معبر شهرداری برای برخورد با این افراد و دستفروشان زیردست آنها به پاتوق‌هایشان می‌روند، آنها به صورت گروهی با قمه و چاقو 
جار و جنجال به راه می‌اندازند و جلوی انجام وظیفه ماموران شهرداری را می‌گیرند.
زمانی همچنین از حمایت‌های احساسی برخی شهروندان از دستفروشان هم گلایه می‌كند و می‌گوید این حمایت‌های احساسی سبب شده معبرفروشان با خیالت راحت‌تری بتوانند به كارشان ادامه دهند. او در این باره توضیح می‌دهد: «بسیاری از شهروندان نمی‌دانند پشت پرده پدیده دستفروشی چه خبر است و به همین دلیل به محض این كه ماموران ما برای رفع سد معبر اقدام می‌كنند، گاهی خود شهروندان اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد.»
مدیر روابط عمومی شركت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران تاكید دارد در شرایطی كه برخی شهروندان نادانسته از این افراد حمایت می‌كنند و خود آنها نیز با توسل به خشونت مانع كار ماموران شهرداری می‌شوند، این ماموران نمی‌توانند برخورد قاطعی با معبرفروشان داشته باشند.
همچنین آن‌طور كه زمانی می‌گوید، چون ماموران شهرداری ضابط قضایی نیستند و اجازه برخورد فیزیكی ندارند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا جای ممكن وارد درگیری نشوند. از این رو، او از نیروی انتظامی تقاضا دارد برای برخورد با معبرفروشان ماموران شهرداری را یاری دهند. اما جدا از این مساله، براساس بررسی‌های میدانی ما، برخی دستفروشان قدیمی‌تر مدعی هستند خودشان بدون واسطه افراد معبرفروش، مستقیم به ماموران سد معبر شهرداری پول می‌دهند تا اجازه فعالیت در برخی خیابان‌ها را از آن ماموران بگیرند. با این حال، مدیر روابط عمومی شركت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران معتقد است ادعای این افراد چیزی را ثابت نمی‌كند، چراكه از نظر او، این دسته از دستفروشان برای این كه كار خود را موجه جلوه دهند و باعث رونق بازار معبرفروشان شوند، این صحبت‌ها را مطرح می‌كنند.
زمانی البته این را هم می‌گوید كه ممكن است در هر سازمان عناصر متخلف نیز وجود داشته باشد و به همین دلیل، وجود ماموران سد معبر كه از دستفروشان رشوه می‌گیرند، بعید نیست. او البته تعداد این افراد را در میان ماموران سد معبر شهرداری بسیار پایین می‌داند و تاكید می‌كند اگر شركت شهربان یا شهرداری‌های مناطق پایتخت متوجه حضور این افراد در نهادهای خود شوند، بدون اغماض با آنها برخورد قانونی می‌كنند.