آمریكا در پی تحریم اینستكس

آمریكا در پی تحریم اینستكس


در ادامه سیاست‌های آمریكا برای اعمال فشار حداكثری بر ایران، یك مقام بلندپایه دولتی آمریكا گفت، واشنگتن به‌زودی اینستكس را نیز هدف تحریم قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از بلومبرگ، یك مقام بلندپایه دولتی آمریكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت، اقدامات آمریكا ساز و كار مالی و تجاری ویژه‌ای را كه ایران به عنوان همتای ساز و كار اروپایی موسوم به اینستكس دایر كرده است، هدف قرار می‌دهد.
این در حالی است كه پیش از این مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در نشست مطبوعاتی مشترك با وزیر خارجه انگلیس در ارتباط با اینستكس گفته بود: تدابیری اندیشیده شده تا كالاهای بشردوستانه به ایران منتقل شود و تا وقتی اینستكس چنین خاصیتی داشته باشد مشكلی وجود نخواهد داشت.
با وجود چنین اظهار‌نظری، اكنون آمریكا به دنبال تحریم نهاد مالی متناظری است كه در جمهوری اسلامی ایران برای ممكن شدن تبادلات با اینستكس راه‌اندازی شده است و این عملا به معنی تحریم اینستكس است.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس در همین زمینه هشدار داد كه با تحریم نهاد مالی متناظر ایرانی اینستكس توسط آمریكا، این سازوكار عملا نابود شده و دیپلماسی اروپا به شكست كامل می‌رسد. در چنین شرایطی هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان كه روز دوشنبه به تهران آمده بود پس از بازگشت به كشورش ابراز امیدواری كرد با تكمیل شدن مراحل نهایی اینستكس، نخستین تراكنش در چارچوب این سازوكار طی هفته‌های آینده انجام شود.