محبوب‌ترین‌های تلویزیون در ماه خدا

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره نگاه مردم به برنامه‌های رمضانی منتشر شد

محبوب‌ترین‌های تلویزیون در ماه خدا

سریال‌ها در كنار انواع برنامه‌های مختلفی كه هر سال در ماه رمضان روی آنتن می‌روند، از آن تولیداتی‌اند كه خیلی وقت است به ركن ثابت و اساسی آن روزها تبدیل شده اند تا جایی كه قبل از آمدن ماه رمضان بازار اخبار این كه كدام مجموعه قرار است به این ایام برسد، داغ می‌شود. در این بین خیلی از كارگردان‌ها و تهیه كنندگان هم به دلیل میزان مخاطبی كه در این مقطع جلب این قاب می‌شوند، سعی می‌كنند تا سریال یا برنامه‌ای را در كنداكتور یكی از شبكه‌ها به خود اختصاص دهند. امسال هم این داستان ادامه داشت و با وجود همه موافقان و منتقدان برنامه‌هاو مجموعه‌هایی كه روی آنتن رفتند و نشان از دیده شدن نسبی این تولیدات داشتند، سه سریال «برادرجان»، «دل دار» و «از یادها رفته» به‌گونه‌ای با هم به رقابت پرداختند، چون هر مجموعه می‌تواند توجه گروهی از مخاطبان را به خود جلب كند و این داستان مطابق با سلیقه و البته كیفیت هر اثری با دیگری تفاوت دارد، موضوعی كه باعث می‌شود خواه ناخواه هر شبكه‌ای تلاش كند تا بهترین گروه را برای این روزها دور هم جمع كند و اثری را ارائه دهد كه مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهد. این یعنی به راه افتادن نوعی رقابت كه البته می‌تواند موجبات پیشرفت در برنامه سازی را هم به همراه بیاورد، اتفاقی كه نیاز اصلی این روزهای رسانه ملی ماست. از این صحبت‌ها كه بگذریم، هر سال بعد از این كه پخش همان تولیدات رنگارنگ كه هر كدام فضای مختص به خود را دارند،‌ تمام می‌شود، مركز تحقیقات سازمان صدا و سیما نظرسنجی راه می‌اندازد كه میزان مخاطبان و بینندگان هر كدام از برنامه‌ها و سریال‌ها تا حدی مشخص می‌شود، اتفاقی كه البته به‌صورت غیرمتمركز هر از گاهی در بعضی از سایت‌های دیگر هم رخ می‌دهد، اما جامعه آماری خود سازمان به دلیل مركز تحقیقاتی كه بخشی از فعالیت‌هایش را به این امر اختصاص داده، قابل اتكاتر از دیگر موارد است.

  برادر جان در صدر
یكی از سریال‌هایی كه در آن روزها روی آنتن رفت، «برادرجان» بود كه توانست رتبه اول مجموعه‌های پخش‌شده در ماه رمضان 98 را به خود اختصاص دهد. این سریال كه از شبكه 3 روی آنتن رفت در خلاصه‌اش این طور نوشته بود: «برادرجان داستان برادری، برابری و جانفشانی سه برادر است كه زبانزد شده و خدا و خلق از آنها در آسایش هستند تا این‌كه به ناگاه حادثه‌ای واقع می‌شود كه نامش حق‌الناس است...» در این مجموعه هم به تبع ماه رمضان كه بهانه‌ای شده تا سریال‌سازان هم به‌دنبال رساندن مفهومی دینی و اخلاقی باشند، به موضوع حق‌الناس در بستر داستانی از جنس قلم سعید نعمت‌ا... پرداخته شد، مجموعه‌ای كه در آن چهره‌هایی چون علی نصیریان در نقش كریم بوستان، حسام منظور در نقش چاوش، كامران تفتی در نقش حنیف، حسن پورشیرازی در نقش توكل، آفرین عبیسی در نقش الفت زن كریم، لعیا زنگنه در نقش حلیمه، سعید چنگیزیان در نقش ستار، سجاد افشاریان در نقش آراز، نسیم ادبی در نقش عاطفه، ندا جبرائیلی در نقش شیوا ابراهیمی در نقش منیژه، محبوبه صادقی در نقش سارا و جلیل فرجاد در نقش آقای شیروانی حضور داشتند.
این سریال توانست تا در كنار بازی‌های مختلفی كه برخی‌ها درخشان بودند و برخی شاید برگشت به عقب محسوب می‌شدند، نگاه 4/51 درصد بینندگان را به خود اختصاص دهد.


  دلدار و رتبه دوم جلب مخاطب
بعد از سریال «برادرجان»، مجموعه «دل‌دار» برادران محمودی در جایگاه بعدی این نظرسنجی قرار دارد.
سریالی كه در آن علاوه بر عشق و روابط انسانی كه از زاویه نگاه این دو برادر به تصویر كشیده شدند، داستان یك دانشجوی نخبه به نام آرش را روایت می‌كند كه زندگی‌اش دستمایه ماجراهای متعددی می‌شود.
محمدرضا غفاری نقش این دانشجو را در كنار دیگر بازیگران مجموعه مثل الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری،كمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و... بازی می‌كند.
این سریال كه از شبكه دوم سیما پخش می‌شد هم با 8/38درصد در جایگاه دوم قرار دارد.
علاوه بر داستان عاشقانه كه شاید بستر اصلی ماجرا را شكل می‌داد، بعضی از مسائل حقوقی هم در لایه‌های دیگر این قصه منعكس شدند، موضوعی كه البته نگاه‌های مختلفی را به خود اختصاص داد.


  سریال شبكه یك، سوم شد
«از یادها رفته» هم كه از شبكه یك مهمان خانه‌های مردم شده بود، 5/33 درصد از نگاه مخاطبان را به خود اختصاص داد.
عشق و سیاست داستان اصلی این سریال را كه در مقطعی از تاریخ روایت می‌شود در برگرفته است.  سریالی كه خیلی‌ها آن را شبیه شهرزاد می‌دانند و در آن بازیگرانی چون حسین یاری، بیتا فرهی، هلیا امامی، كامران تفتی، حبیب دهقان‌نسب، علیرام نورایی، رضا یزدانی، میترا حجار، سیما تیرانداز، لیلا بلوكات، مهدی فقیه، رسول نجفیان، یوسف مرادیان، پوریا پورسرخ، سیدمهرداد ضیایی، مهدی سلوكی، ارسلان قاسمی و حسین پاكدل حضور داشتند.  این سریال به كارگردانی بهرام بهرامیان با آرایی كه به دست آورد در سومین رده مجموعه‌هایی كه در رمضان 98 به روی آنتن سیما رفتند، قرار گرفت. در این بین جالب است كه پایتخت 5 كه به صورت تكراری از شبكه یك سیما پخش می‌شد هم با 6/31 درصد در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین سریال‌های رمضانی جای گرفت. طبق این آمار میزان مخاطب سریال‌های رمضانی جدید امسال در مقایسه با سریال جدید سال گذشته حدود 10 درصد افزایش پیدا كرده است.


  دیگر برنامه‌ها از افطار تا سحر
در میان ویژه برنامه‌های افطار شبكه‌های مختلف سیما، دعوت از شبكه یك، هزارداستان از شبكه نسیم، هزار راه نرفته از شبكه دو، اختیاریه از شبكه پنج، ماه بهشت از شبكه قرآن و معارف سیما، یك شهر ضیافت از شبكه شما، ماه نشان از شبكه افق و معنای زندگی از شبكه چهار در رتبه‌های اول تا هشتم پربیننده‌ترین برنامه‌های افطار قرار گرفته‌اند.
همچنین ماه خدا از شبكه یك، ماه من از شبكه سه، خلوت انس از شبكه قرآن و معارف،خوان نیاز از شبكه دو، نسیم رحمت از شبكه شما، خلوتگه عارفان از شبكه پنج، ایوان خدا از شبكه افق و سحوری از شبكه چهار سیما نیز ویژه برنامه‌های سحری بودند كه به ترتیب بیشترین مخاطب را جذب كردند.
در میان دیگر برنامه‌های گفت‌وگو محور سیما در ماه مبارك رمضان نیز درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی كه یكی از قدیمی‌ترین برنامه‌های این شبكه است در جایگاه نخست از منظر میزان مخاطب قرار گرفت.
بعد از درس‌هایی از قرآن هم، جشن رمضان از شبكه پنج،شب‌های شیدایی از شبكه دو، نسیماه از شبكه نسیم، این شب‌ها از شبكه یك، یاد خدا از شبكه قرآن ومعارف و ضیافت از شبكه چهار سیما بیشترین مخاطب را پای برنامه‌های خود نشانده‌اند.


  جمع‌خوانی قرآن و سخنرانی‌ها
یكی از برنامه‌هایی كه شروع ماه رمضان بهانه اصلی آن است، جمع‌خوانی‌های قرآن كریم در هر روز این ایام است.
برنامه‌ای كه هر كدام از شبكه‌ها در ساعات مختلف روز به روی آنتن می‌بردند. این تولیدات اغلب با پخش زنده دورخوانی قرآن از فضاهای زیارتی مثل مشهد، قم و... همراه هستند و طبق آمار ارائه شده حدود 40 درصد از مردم در گروه بینندگان آنها قرار دارند.
باز هم از بین شبكه‌هایی كه این برنامه را پخش می‌كردند، شبكه سه بیشترین میزان بیننده جمع‌خوانی قرآن كریم را به خود اختصاص داده است. آمار جالب توجهی كه درصد خوبی را به خود اختصاص داده و نشان از تمایلات مخاطبان در ایام رمضان دارد.
در كنار جمع‌خوانی‌ها 32 درصد مردم نیز پای سخنرانی‌های مذهبی تلویزیون درایام ماه مبارك رمضان نشستند و حدود 42 درصد هم شب‌های قدر با تلویزیون قرآن به سر گرفته اند.
همچنین طبق این آمار گویا میزان علاقه‌مندان به جمع خوانی قرآن با تلویزیون و سخنرانی‌های مذهبی در مقایسه با رمضان سال گذشته حدود 8 درصد افزایش پیدا كرده است.