خط و نشان كره‌شمالی برای آمریكا

خط و نشان كره‌شمالی برای آمریكا


در آستانه سالگرد دیدار تاریخی روسای آمریكا و كره شمالی در سنگاپور، پیونگ‌یانگ بار دیگر از واشنگتن خواست رویكرد سیاسی خود را تغییر دهد و هشدار داد در غیر این صورت توافق ترامپ و كیم ممكن است به «یك كاغذ بی‌خط» تبدیل شود. این دومین هشدار كره شمالی در روزهای اخیر و در آستانه سالگرد مذاكرات دونالد ترامپ و كیم جونگ‌اون است كه در رسانه‌های خارج از آن كشور بازتاب پیدا می‌كند. تاكنون از مذاكرات دو‌جانبه رهبران كره شمالی و آمریكا جز گرفتن چند عكس یادگاری هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.
به گزارش العالم، در تازه‌ترین بیانیه منتشرشده در خبرگزاری مركزی كره، آمده است «سیاست‌های یكجانبه و متكبرانه آمریكا، هرگز مؤثر واقع نخواهد شد، چراكه جمهوری دموكراتیك خلق كره برای استقلال خود ارزش قائل است». در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است بیانیه مشترك چهاربندی ترامپ و كیم در سال گذشته در سنگاپور، كه وعده حركت در مسیری تازه داده بود «با خطر تبدیل شدن به كاغذی بی‌خط و نوشته روبه‌رو شده‌است.» هفته پیش نیز وزارت خارجه كره شمالی در بیانیه‌ای از آمریكا خواست «رویكرد و روش فعلی محاسبات» خود را در مورد پیونگ‌یانگ تغییر دهد و افزود: «صبر ما حدی دارد».
۲۲ خرداد سال پیش، دونالد ترامپ و كیم جونگ‌اون، در سنگاپور دیدار و بر سر حركت به سوی پاكسازی شبه‌جزیره كره از جنگ‌افزار اتمی، توافق كردند. بعد از آن دو رهبر در هانوی، پایتخت ویتنام نیز دیدار كردند كه نتیجه مشخصی به همراه نداشت. دونالد ترامپ در كنفرانس خبری پس از مذاكرات هانوی گفته بود كره شمالی «خواستار لغو تحریم‌ها بود»، اما در حال حاضر چنین چیزی شدنی نیست.
در پی شكست مذاكرات دو‌جانبه كره شمالی و آمریكا، مقامات پیونگ یانگ فعالیت‌های هسته‌ای كشور خود را از سر گرفتند. در این فاصله كره شمالی چند موشك كوتاه برد دیگر را آزمایش كرد و یك ماه پیش نیز رهبر كره شمالی برای نخستین بار در سال جاری میلادی از یك پایگاه نظامی در این كشور دیدار به عمل آورد. به گفته كارشناسان این هشداری آشكار به آمریكا بود. در همین رابطه رسانه‌های دولتی كره‌ای شمالی گزارش دادند كیم جونگ اون از پایگاه نظامی ۱۰۱۷ ارتش ملی كره دیدار به عمل آورده است. رسانه‌های آمریكایی این دیدار را زنگ خطری برای ترامپ عنوان كردند و نوشتند كره‌شمالی می‌خواهد به این وسیله پیام دهد كه «اگر واشنگتن آماده نیست در راستای تحریم‌ها با ما كنار بیاید، پیونگ یانگ می‌تواند به روند مقابله برگردد.»