پسر بی‌حاشیه موسیقی ایران در اوج

محبوبیت محمد معتمدی در میان علاقمندان موسیقی در حال افزایش است. اتفاقی که دلایل جالبی دارد

پسر بی‌حاشیه موسیقی ایران در اوج

سال‌هاست در موسیقی ایرانی فعالیت می‌كند اما حالا یكی دو سالی است دور دور اوست و هر خبر و نظری از او به صدر اخبار موسیقی می‌آید؛ بی‌حاشیه است و كار خودش را می‌كند و همین باعث شده میله‌های نمودار محبوبیت او روز‌به‌روز ارتفاع بیشتری بگیرند. در این پس‌زمینه، او هر كاری می‌كند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، خواه برگزرای كنسرت رایگان در یكی از بوستان‌های تهران باشد، خواه انتشار آلبومی تازه و خواه شیطنت و بازی با كودك خردسالش فربد. همین ویدیویی را می‌گوییم كه معتمدی با آن از خیلی‌ها دل برد جایی كه فربد را به روی دوش داشت و با یك بازی ساده پسرش را از خنده به ریسه انداخته بود. بله، حالا معتمدی در موقعیتی قرار دارد كه همه دوست دارند تهیه‌كننده آلبوم‌هایش و برگزاركننده كنسرت‌هایش باشند و تیتراژ مجموعه‌های تلویزیونی‌شان را به او بسپارند. این موقعیت استثنایی از وقتی ایجاد شد كه او، پیش از همایون شجریان كه ایده برگزاری كنسرت رایگان در سطح شهر را مطرح كرده بود توانست آن را اجرایی كند. پس از آن، خواندن برای چند تیتراژ شنیدنی مثل سریال «لحظه گرگ و میش» و فیلم «تختی» و همچنین حضور گرم و دلنشین‌اش در برنامه خندوانه كه نشان داد او چه تسلطی بر موسیقی ایرانی دارد و از این تسلط هیچ پلی به تبختر و نگاه از بالا به پایین نزده است، بر محبوبیتش افزود. معتمدی حالا در آستانه دو اتفاق دیگر ایستاده است؛ نخست گل‌كردن آلبوم تازه‌اش «حالا كه می‌روی» كه دیروز از آن رونمایی شد و نیز برگزاری كنسرتی با بلیت‌های ارزان‌قیمت كه با هشتگ #هنر_برای_همه داغ شده است و قرار است آخر همین ماه در تهران برپا شود.

اختتامیه بهار با كنسرت ارزان
بدیهی بود كه حالا و پس از برگزاری كنسرت رایگان، معتمدی نمی‌توانست به‌راحتی، كنسرت‌هایی مثل دیگران با بلیت‌های چند صدهزار تومانی برگزار كند. او می‌بایست این شیب را ملایم طی می‌كرد تا به چشم نیاید. همین‌طور هم شده و بلیت‌های تازه‌ترین كنسرتش، با ارقام 25 تا 85 هزار تومان به فروش می‌رسد. فراتر این‌كه، این كنسرت، خیریه خواهد بود و عواید حاصل از آن قرار است صرف یاری به سیل‌زده‌های كشور شود. برای اجرای معتمدی، كه در واپسین روز خرداد در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه خواهد رفت و به نوعی اختتامیه بهار است از همین حالا می‌شود استقبالی چشمگیر را پیش‌بینی كرد، چون كه معتمدی قرار است همه آثار معروف اخیرش چون «آرام من»، «حالا كه می‌روی»، «تختی»، «سیانور» و... را در این كنسرت اجرا كند.
تصمیم او برای ارائه بلیت‌های ارزان‌قیمت و نیز اختصاص عواید برگزاری كنسرت، طبعا روی بازار كنسرت‌‌ها تاثیرات مثبتی خواهد داشت.
پختگی سال‌ها پس از لطفی و علیزاده
در میانه دهه 80 وقتی محمدرضا لطفی، پس از سال‌ها به كشور بازگشت، هوادارانش خیال‌های متعددی در سر می‌پروراندند؛ مثلا این‌كه او دوباره زوج طلایی لطفی ـ شجریان را احیا و با اجراهایی جدید آثار خاطره‌انگیز دهه شصت موسیقی ایرانی را یادآوری كند. لطفی اما خیال دیگری در سر می‌پروراند. او بر خواننده‌ای جوان متمركز شده بود و دنبال تجارب دیگرگونی بود. كسی كه آن روزها بین نوازنده‌های گروه همنوازان شیدا می‌نشست، با دست راستش یك گوش را می‌پوشاند و آوازش را بلند می‌خواند، محمد معتمدی بود؛ سی‌وچندساله و كم‌سابقه در سطح اول موسیقی ایران. او بعدها با حسین علیزاده هم همكاری كرد و آنجا هم اتفاقا جایگزین ضلع مهم علیزاده ـ شجریان شد. پس از همكاری با این دو آهنگساز بزرگ موسیقی، او با آهنگسازهای موفق دیگری هم همكاری كرد و بسیار پر كار بود.  حالا اما تازه‌ترین آلبومش یعنی «حالا كه می‌روی»، پس از همه این تجارب او را به اوج كار خودش رسانده است. حالا او به جایی رسیده كه هوادار به معنای واقعی كلمه دارد؛ از آنها كه ماه‌ها پس از انتشار پیش‌خبر انتشار یك آلبوم منتظر انتشارش می‌مانند و وقتی هم منتشر شد تا ماه‌ها با قطعات آن روزشان را شب می‌كنند. «حالا كه می‌روی» هم حاوی قطعات بسیارشنیده‌‌شده و محبوب است و هم حنجره معتمدی را در اوج پختگی خود به نمایش گذاشته است.
شگفتی در نشست خبری
اتفاقا دیروز نشست خبری انتشار این آلبوم تازه برگزار شد. نشست در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد و علاوه بر معتمدی، محمدمهدی سیار (شاعر)، فرید سعادتمند (آهنگساز)، احسان خداپرست (قائم‌مقام مركز مأوا كه زیر مجموعه سازمان اوج است) و شاهد صادق‌پور (تهیه‌كننده) آلبوم موسیقی «حالا كه می‌روی» هم حضور داشتند.
معتمدی حتی پیش از آنكه برای كنسرت 29خردادش به دنبال شگفت‌زده‌كردن مخاطبانش باشد، در همین نشست برای آنها برگی رو كرد تا هم شگفت‌زده‌شان كند و هم برای كنسرت آماده. در حالی كه چندان مرسوم نیست خواننده‌ها در نشست‌های خبری بزنند زیر آواز، او خیلی صمیمی و به‌ناگهان بخشی از قطعه حالا كه می‌روی را برای خبرنگارها اجرا كرد و حالا ویدئوی این بخش از نشست هم در حال دست‌به‌دست‌شدن است.
محمد معتمدی در این نشست با ابراز خوشحالی از انتشار این آلبوم گفت: از زمانی كه ما سه نفر می‌خواستیم كار مشتركی انجام بدهیم تا امروز مسیر زیادی را طی كردیم. تنها جایی كه نخواست در كار اعمال نظر كند و به ما اجازه داد كار را با دست باز آغاز كنیم مجموعه مأوا بود. مجموعه حالا كه می‌روی برگرفته از اصالت موسیقی ایرانی اما با فضای موسیقی جدید امروز است. در واقع این اثر موسیقی ایرانی به‌روز شده است. ما دوست داشتیم با موسیقی اصیل ایرانی كاری كنیم كه مخاطب عام را درگیر یك آلبوم كنیم.
معتمدی همچنین در پاسخ به سوالی كه خبرنگار ایسنا درباره طرح برگزاری كنسرت ارزان‌قیمت معتمدی مطرح شده پرسید، گفت: بخشی از پیام‌هایی كه برای من می‌آید این است كه آقای معتمدی خیلی طرفدارتان هستیم اما (به دلایل اقتصادی) نمی‌توانیم به كنسرت شما بیاییم. این پیام‌ها مثل پتك روی سر ما كوبیده می‌شود. مدت‌ها است دنبال راهكاری در این زمینه هستم. در این شرایط بد اقتصادی هم می‌توان كاری كرد مردم بتوانند به كنسرت بیایند. در این شرایط می‌توانیم تدابیری بیندیشیم تا سالن‌هایی كه كمتر استفاده می‌شود برای كنسرت مورد استفاده قرار بگیرد و با جذب اسپانسر می‌توانیم این كار را انجام بدهیم. من تلاش می‌كنم برای عید امسال این طرح را پیاده كنم اما بعید می‌دانم به اجرای صحنه‌ای این آلبوم برسد. برای كنسرت حالا كه می‌روی باید شرایط را آماده‌سازی كنیم. بازار موسیقی اقتصادی دارد كه نمی‌توانیم آن را به هم بزنیم اما می‌توانیم كارهایی انجام بدهیم. منتهی برای برگزاری كنسرت ارزان‌قیمت نیست.
این حرف آخر معتمدی نشان می‌دهد حركت او به سمت برگزاری كنسرت‌های ارزان، هیجانی و از روی احساسات نیست و او مناسبات اقتصادی بازار اجرای صحنه‌ای موسیقی در ایران را درك كرده است.