جزئیات 3000 تنی

جزئیات 3000 تنی


همین دیروز بود كه همكارمان آذر مهاجر شرح عملیات روزنامه‌نگاری پلیسی‌اش را در صفحه 10 روزنامه منتشر كرد. مهاجر در این گزارش حسابی رفته بود توی نخ این قضیه كه ببیند وضعیت كاغذهای وارداتی در بازار به كجا می‌انجامد و چه اتفاقی برایشان می‌افتد.
حالا این را نگذارید به حساب همكار بودن ولی روایت و گزارش جذابی هم نوشته بود. حالا هم همكاران ما در خبرگزاری مهر آمار جالبی از وضعیت واردات كاغذ از ابتدای امسال تا اواسط خردادماه منتشر
كرده‌اند.
طبق این آمار كه البته مستند هم هست و به نقل از گمرك ایران منتشر شده، از ابتدای سال جاری یعنی از فروردین ماه تا اواسط خرداد در مجموع 3137 تن كاغذ رول روزنامه از طریق گمركات به كشور وارد شده و رفته در انبارها تا بعد از طی شدن مراحل قانونی، برود به بازار.
در رابطه با ارزش این میزان واردات هم اگر خواسته باشید باید عرض كنیم برای ورود این 3000 تن كاغذ، دو میلیون و ۷۷۸ هزار دلار از جیب خرج كرده‌ایم.
اگر هم در مورد كشورهایی كه واردات از آنها انجام شده كنجكاو شده‌اید در این فقره هم طبق گزارش منتشر شده، كشورهای آلمان، امارات متحده عربی، هند، روسیه، تركیه و مجارستان عمده‌ترین كشورهای صادركننده كاغذ رول روزنامه به ایران بوده‌اند. خب طبق این آمار، عمده کاغذ وارداتی ما از بازارهای آسیایی بوده است.
دوستان ما در ادامه از گمرک هم نقل قول کرده‌اند که بر این اساس، طبق اسناد تسلیمی واردكنندگان به گمرك در حال حاضر انواع كاغذ وارداتی از گمركات ترخیص می‌شود.
بر این اساس؛ مسؤولیت گمرك در تشریفات گمركی پس از اظهار كالا شروع می‌شود كه طبق تاكید معاون فنی و امور گمركی ترخیص كاغذ پس از اظهار به گمرك و در صورت ارائه اسناد كامل در سریع‌ترین زمان ممكن انجام می‌شود.
همچنین طبق ماده ۳۸ قانون امور گمركی، گمرك از لحظه اظهار صاحبان كالا تا ترخیص كالا مسؤول بررسی آن است و مشكلات مربوط به دریافت اسناد بانكی و ثبت سفارش قبل از اظهار كالا به گمرك است كه از سوی برخی واردكنندگان مطرح می‌شود.
 گمرك از لحظه‌ای كه كالا به گمرك اظهار می‌شود، می‌تواند برای ترخیص آن كمك كند و تسهیلاتی قائل شود. اگر كالایی دارای مجوزهای قانونی است در كمترین زمان كالا ترخیص می‌شود.
چنانچه واردكنندگان شرایط ترخیص كالا را رعایت كنند برای ترخیص كالا فقط چند ساعت وقت لازم است.