قاطعیت ایران و عقب‌نشینی غرب

قاطعیت ایران و عقب‌نشینی غرب


  تلاش ترامپ برای افزایش تحریم‌ها و تحت فشار قرار دادن ایران نتیجه اطمینانی بود که از سخنان برخی مقامات کشورمان پیدا کرده بود. کاخ سفید به این نتیجه رسیده بود حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود، بنابراین دلیلی برای پایبندی به تعهداتش نداشت.
از نظر آمریکا اتخاذ مواضع ضعیف از سوی برخی مسئولان کشورمان نشانه ضعف محسوب شده و آنها را به این نتیجه می‌رساند که فشار بر ایران اثر دارد. در این صورت دلیلی برای کنار گذاشتن فشارها وجود نداشته و طبیعتا اقدام به افزایش آن می‌کنند.
همین نگاه اشتباه موجب شد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برجام هیچ ضمانت اجرایی برای عمل غرب به تعهداتش پیش‌بینی نکند در حالی که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان بازرس در خصوص عمل ایران به تعهداتش تعیین شد.
در برجام هیچ نشانه‌ای از رعایت حقوق و عزت ملت ایران نیست و عجیب این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هنوز نمی‌خواهد به اشتباه خود پی ببرند و به‌دنبال تکرار این اشتباه به‌واسطه اعتماد به اروپاست. همه کسانی که تصور می‌کردند تعامل و رابطه با غرب می‌تواند به کاهش دشمنی‌های آنها با ملت ایران منجر شود به بطلان نظر خویش پی برده‌اند هر چند ممکن است برخی به خاطر مصالح کوتا‌ه‌مدت سیاسی به این موضوع اعتراف علنی نداشته باشند. در حال حاضر هر چند فرصت 60 روزه ایران به طرف مقابل برای اجرای تعهداتش در چارچوب برجام است و باید به‌سرعت از آن عبور کنیم اما همین موضعگیری‌ها با واکنش‌های تندی از سوی آمریکا و اروپا مواجه نشد و نشان داد هر چقدر موضع ما قوی‌تر و مستحکم‌تر باشد آنها ناچار به عقب‌نشینی هستند. بنابراین باید در‌ارتباط با سیاست خارجی کشورمان، صرفا یکصدا وجود داشته و همگان خود را با آن صدا هماهنگ کنند. آن صدا مواضع رهبری است که فرمودند: نه جنگ می‌شود و نه مذاکره.
همچنین به‌دنبال انفجار اخیر دو کشتی نفتکش در دریای عمان، مایک پمپئو و جان بولتون بدون دلیل ایران را متهم کردند و قاطعانه از نظر خود دفاع کردند در حالی که همه قرائن، ادعاهای مقامات آمریکا را رد می‌کند. در همین حال دونالد‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته این حادثه امری جزیی است. این تغییر لحن به این دلیل است که آنها می‌دانند در صورت ادامه مواضع خود در محکومیت ایران باید وارد جنگ با کشورمان شوند این در حالی است که می‌دانند جنگ با ایران نتیجه‌ای جز شکست برای آنها ندارد.