«خانه ما» آدم‌های معمولی را به ستاره تبدیل كرد

«خانه ما» آدم‌های معمولی را به ستاره تبدیل كرد

 نشست خبری «خانه ما» در آستانه پخش فصل هفتم این مستند - مسابقه، سه‌شنبه 28 خرداد با حضور حسین افشار تهیه‌كننده، احسان عمادی كارگردان، حسام اسلامی مشاور كارگردان و اهالی رسانه در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم، افشار با بیان این‌كه اگر یك دهه از عمر تولید و پخش این مجموعه می‌گذرد
به خاطر طراحی خوب و سناریونویسی آن است، در خصوص مجموعه‌هایی با قالب واقع نمایش گفت: سال ۸۹ كه كار «فرمانده» شروع شد فقط
یك تیم در این ساختار داشتیم، اما اكنون با گذشت حدود ۹ سال و انتقال تجربیات و افزایش دانش و مهارت، تیم‌های متنوعی با دغدغه‌های مختلف كار می‌كنند.
 «خانه ما» سندی
از وضعیت مردم در دهه 90

تهیه‌كننده خانه ما این اثر را پرتعدادترین رئالیتی شوی استودیو نوبین خواند و ادامه داد: این مجموعه امسال به فصل هشت هم می‌رسد و تا به حال هیچ كدام از مجموعه‌های ما به این تعداد سال و قسمت نرسیده بودند. این مرهون نگاه مردم است و با افزایش كیفیت و تبلیغات بهتر می‌توانیم مخاطب بیشتری را درگیر كنیم.
افشار با اشاره به این‌كه خانه ما می‌تواند مهم‌ترین سند تاریخی -اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90 قلمداد شود، تاكید كرد: از
هر دوره‌ای به این مجموعه نگاه كنند شناخت درستی از وضعیت فرهنگ عامه مردم پیدا خواهند كرد. در
هیچ كار تلویزیونی تا به این حد به زندگی عادی مردم نزدیك نمی‌شویم، اما در خانه ما با كمترین دخل و تصرف بی‌واسطه‌ترین ارتباط را با زندگی مردم داریم.
او این برنامه را یك سند اقتصادی نیز معرفی كرد و گفت: نگاه ما كمتر مصرف كردن یا حداقل مصرف نبوده، بلكه خواستیم بگوییم چطور می‌شود با توجه به تورم، بهتر زندگی كرد. كار را سال ۹۲ با كارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی شروع كردیم و اكنون به خانواده‌های شركت‌كننده برای یك ماه هزینه زندگی، كارت هدیه
دو میلیون تومانی می‌دهیم. با توجه به این‌كه جایزه ما نیز صد برابر پس‌انداز این خانواده‌هاست، جایزه ما از
 ۳۰ میلیون نیز به ۶۰ میلیون رسیده است. بنابراین خانواده‌ها باید با یك میلیون و 400 هزار تومان از پس زندگی معمولی، مهمانی و چالش‌ها و ماموریت‌هایی كه برایشان در نظر گرفته‌ایم، بربیایند و 600 هزار تومان پس انداز كنند تا به جایزه برسند و این چالش خوب و بهینه زندگی كردن است.
 از خانه ما تا خانه آقازاده‌ها
تهیه‌كننده خانه ما، در پاسخ به این‌كه ساخت خانه ما از زندگی
سیاستمدارها تحقق پیدا خواهد كرد یا خیر توضیح داد: ما در اتاق طراحی برنامه، این موضوع را به اشتراك گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم كه چنین كاری خانه ما را به یك برنامه دیگر تبدیل می‌كند. ما اینجا با مردم عادی طرف هستیم و مهم‌ترین ویژگی همین عادی بودن خانواده‌هاست، اما آن‌گونه از فرمت اصلی خود فاصله می‌گیریم. شاید به برنامه دیگری نیاز داریم كه مثلا خانه آقازاده‌ها نام داشته باشد و در آن به چنین امری بپردازیم.
حسام اسلامی نیز در خصوص میزان واقعی بودن حضور خانواده‌ها مقابل دوربین بیان كرد: واقعی بودن یك امر نسبی است و در همین جلسه خودمان به صرف حضور عكاسان ممكن است ما كاملا خودمان نباشیم. بنابراین این‌كه همیشه دوربین رفتار را تغییر می‌دهد نمی‌شود انكار كرد، اما ما موفق شده‌ایم از این مرحله عبور كنیم.
 امكان تحقق بخشیدن به «اگر می‌شودها»
این كارگردان با اشاره به دو فصلی كه خانواده‌ها ماموریت نجات دنیا را داشتند، ادامه داد: در این فصل ایده‌های جالبی به ما رسید و خانواده‌ها فرصت داشتند به «اگر می‌شودها» تحقق ببخشند. مثلا مشت‌ومال دادن آدم‌ها در پارك، شستن قبرهای قبرستان یا زندگی كردن در غار و دوری از تكنولوژی اتفاقاتی نیست كه در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو باشیم.
اسلامی تاكید كرد: یكی از كلیدواژه‌های خانه ما فرهنگ عامه است و سراغ زندگی آدم‌هایی می‌رود كه به نظر می‌رسد جز جرأت ثبت‌نام در برنامه ویژگی عجیب و غریبی ندارند و در یك ماه بخش زیادی از زندگی‌شان ثبت می‌شود. مدل آشپزی، رابطه پدر و مادر، نوع مهمانی گرفتن و... آنها ثبت می‌شود كه خود این تصاویر می‌تواند منبع پژوهش باشد.
 تولیدات قطعات بیشتر
با صدای گامنو
افشار در ادامه از تلاش برای تولید قطعات موسیقی بیشتر مطابق با شهرهای مختلف با صدای سیدهومن شاهی (گامنو) خبر داد و گفت: برای گامنو در تلویزیون اتفاقاتی افتاده و «كودك شو» هم صدایش را پخش نمی‌كند و ما هم دنبال حل این موضوع هستیم.
عمادی در بخش پایانی سخنان خود به نكات مهمی اشاره كرد: طبیعی است آدم‌ها ترجیح بدهند محمدرضا گلزار یا امین حیایی را در تلویزیون ببینند، اما برنامه خانواده‌های كاملا معمولی كه نه اعضایش رتبه برتر كنكور هستند، نه بلدند تمساح بگیرند پربیننده شده و خانه ما قصه جذاب زندگی معمولی‌ترین آدم‌ها را بیرون می‌كشد و این جزو سخت و جذاب‌ترین بخش‌های كار است. «خانه ما» آدم‌های معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل كرد، اما می‌بینیم این برنامه به خاطر فقدان ستاره از سوی رسانه‌ها كمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و اهالی رسانه هم دنبال كسانی هستند كه اصطلاحا لایك‌خورشان بیشتر باشد. امیدوارم اصحاب رسانه به موج ستاره‌پروری دامن نزنند. فصل جدید مستند مسابقه پرمخاطب خانه ما محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده در استودیو نوبین از 30 خرداد در ۱۰ قسمت ۵۲ دقیقه‌ای پنجشنبه شب‌ها ساعت ۲۱ از شبكه نسیم سیما روی آنتن می‌رود.