آنچه شماخواسته اید!

نگاهی به دومین رویداد «پیچ خط مشی» با موضوع مشكلات و مسائل موجود در صدا و سیما

آنچه شماخواسته اید!

استفاده از نخبه‌ها و استعدادها، توجه به انواع نظرات، حضور جوان‌ترها و مواردی از این دست، خیلی وقت است از بس هر كسی در هر فرصتی از آن می‌گوید، به یك شعار تبدیل شده است و كمتر پیش می‌آید در عمل كسی به آن بها بدهد. در این میان بعضی گروه‌ها و فضاهای مختلف هر از گاهی اقداماتی می‌کنند تا شاید این مسائل تا حدی عملی شوند، حال این كه همان كارها تا چه حد موثر و مفید باشند، خودش جای بحث دارد، اما به هر حال در همان بعضی وقت‌ها هم، قدمی در این زمینه به واسطه آنها برداشته می‌شود.

«پیچ خط مشی» عنوان یكی از این اقدامات است كه امسال دومین دوره آن با موضوع مشاركت عمومی برای حل مسائل سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود. در این دوره از شركت‌كنندگان و علاقه‌مندان خواسته می‌شود راهكارها و ایده هایشان را درمورد مسائل مختلف رسانه ملی مثل تولید برنامه‌های مشاركتی، استفاده از استعدادها و... مطرح كنند. در نهایت هم بعد از داوری به تیم‌های برتر جوایزی اعطا می‌شود.
 کارآفرینی عمومی
مهدی عبدالحمید، عضو هیات علمی دانشگاه علم‌و صنعت که دبیر این رویداد است، درباره شكل‌گیری آن به جام‌جم گفت: فضایی كه گروه تشكیل این رویداد در آن مشغول‌اند اغلب در حوزه خط‌مشی‌گذاری و مدیریت دولتی است. پیش از این رویداد هم ما در این گروه مسائل عمومی دولت را استخراج می‌كردیم، راهكار در نظر می‌گرفتیم و به آنها ارائه می‌دادیم. در ادامه متوجه شدیم ظرفیت محدود ما پاسخگوی این موضوع نیست و به این نتیجه رسیدیم كه می‌توانیم از مشاركت مردم و نخبگان در حل مسائل عمومی استفاده كنیم. بر همین اساس از این ایده به پلتفرمی براساس خط مشی‌گذاری مشاركتی رسیدیم. از این فضا در حوزه‌های مختلف مثل تجارت استفاده شده بود امادر فضای عمومی چنین موردی با شكلی كه می‌بینید وجود نداشت.
او با اشاره به دوره اول این رویداد اضافه كرد: سال گذشته در حوزه سلامت دوره اول این رویداد را برگزار كردیم و امسال هم با جلساتی كه داشتیم مسائلی كه در فضای صدا و سیما وجود داشت را به نوعی برون‌سپاری و مطرح كردیم تا راهكاری برای آن پیدا كنیم. تا الان هم پنج پیش رویداد در دانشگاه‌های مختلف مثل تهران، علم و صنعت، آزاد تهران مركز و شهرری برای صحبت و تشریح این مسائل برگزار كرده‌ایم. در این جلسات بعد از توضیح مواردی كه وجود دارد از آنها خواستیم نظرات و راهكارهایشان را ارائه دهند تا در رویداد اصلی كه تیرماه برگزار می‌شود به نتیجه مشخصی برسیم.
 ایده دهید ، فقط غر نزنید
عبدالحمید در پاسخ به این كه چنین اقدامی چقدر می‌تواند فایده داشته باشد و از فضای كلیشه‌ای كه خیلی اوقات وجود دارد فاصله بگیرد، گفت: یكی از مزایای این اتفاق آن است كه ذهن مسؤولان صدا و سیما و هر سازمان عمومی كه اعضایش می‌خواهند راهكاری ارائه دهند، قالب اندیش شده و ممكن است خودشان متوجه مساله و راهكاری كه وجود دارد، نشوند به همین دلیل ما افرادی را كه داخل سازمان نیستند اما درگیر آن هستند وارد این جریان می‌كنیم تا بتوانند نگاه جامع‌تری داشته باشند. پس ما از این ظرفیت استفاده می‌كنیم تا راهكارهای نویی را پیدا كنیم. از سوی دیگر روحیه مردم ایران در حوزه عمومی و سیاسی مشاركت‌
جو ست، همان‌طور كه می‌بینید در تاكسی و خیلی جاها درباره آنها صحبت می‌كنند اما جای مشخصی كه بیان آن فایده‌ای داشته باشد را ندارند، ما در این رویداد چنین فرصتی را ایجاد كردیم و می‌گوییم اگر راهكار و صحبتی دارید آن را ارائه دهید و فقط غر نزنید، اینجا آن ایده را از شما می‌خریم. برای این مساله هم با مركز طرح و برنامه صدا و سیما صحبت كردیم و در جلسات كارشناسی كه برخی مدیران شبكه‌ها حضور داشتند تا به مسائل برسیم، قرار شد جایزه‌ای را به طرح‌های برتر بدهند و اگر آن ایده قابل اجرا بود، برنامه‌ای بر پایه آن طرح‌ریزی شود.
 وابستگی دولتی نداریم
اما این كه چنین گروهی چطور تشكیل شده و به كجا وابسته است هم از آن موضوعاتی بود كه عبدالحمید درباره اش بیان كرد: همان‌طور كه گفتم ما برای آن كه نمی‌خواستیم به دولت وابستگی داشته باشیم، در قالب یك مجموعه خصوصی از دانشگاه‌ها و فضاهای مختلف دورهم جمع شدیم تا با آزاداندیشی در ارائه راهكارها بتوانیم خلاقیت بیشتری داشته باشیم و بدون ارتباط به فضای خاصی این روند را در شركت راهبران ایده برتر پیچ خط مشی ادامه دهیم. پیچ خط‌مشی، جزو نخستین رویدادها در حوزه كارآفرینی عمومی است و در زمانه‌ای ایجاد شد كه نهادهای دولتی و عمومی به سمت حمایت و فعالیت در شناسایی ایده‌های قابل در حوزه كسب و كار و راه‌اندازی شركت‌های نوپا جهت‌دهی شده‌اند. این اتفاق برای جوانان تحصیلكرده‌ای كه دغدغه راه‌اندازی كسب و كار شخصی دارند، اتفاق مباركی است، ولی متأسفانه، در حالی‌كه مدام بر طبل فربگی دولت و عدم ظرفیت دولت برای استخدام زده می‌شود، هیچ تمهیدی برای حمایت از ایده‌های اجتماعی و عمومی نخبگان مردمی در كشور وجود ندارد و گویی دولت و دولتمردان خود را مستغنی از یاری فكری نخبگان می‌دانند و تنها مشكلشان، بزرگ بودن دولت است.
او ادامه داد: این از مشكلات ماست كه از ابتدا به كسی كه مثلا مدیریت رسانه می‌خواند می‌گویند دولت و صدا و سیما دیگر جایی برای استخدام تو ندارد و او هم دلزده از این موضوع، به سراغ حرفه‌ای كه شاید به
 رشته اش هم مرتبط نباشد می‌رود. در این شرایط ما می‌خواهیم فضا را باز كنیم و بگوییم اگر می‌خواهی برای صدا و سیما كار كنی لازم نیست حتما در آن مشغول باشی و این سازمان حاضر شده بیرون بیاید و ایده و حرفه‌ای كه در این زمینه دارید را بخرد.
 چرا پیچ؟
عبدالحمید در خصوص عنوان این رویداد می‌گوید: پیچ خط مشی علاوه بر اصطلاح pitch  - كه به معنی ارائه در زمان كوتاه است - به همان پیچی كه انگار مثل یك گره و مشكل است، اشاره دارد. در این رویداد و با استفاده از عنوان آن می‌گوییم دولتمردان و خیلی از مدیران وقت ندارند كه پایان‌نامه چند صد صفحه‌ای شما را بخوانند و باید آن را در قالب كوتاه و مفیدتری ارائه کنید.
رویداد پیچ خط مشی بعد از برگزاری پیش رویدادها و داوری كه با حضور برخی مدیران سازمانی اتفاق می‌افتد؛ اواسط تیر با معرفی برگزیدگان خود در دو روز برگزار می‌شود.