واكنش‌های مرحوم مكی به مصدقی ها

واكنش‌های مرحوم مكی به مصدقی ها


 مصدقی‌ها و جریانات موسوم به ملی، علیه مرحوم مکی سخنان زیادی می‌گفتند، برادرزاده اش درباره واکنش های مرحوم مکی به این سخنان و تلاشی که برای  آگاه سازی مخاطب داشتند، می گوید: در این باره دو سه خاطره دارم. خاطره‌ای كه از همه پررنگ‌تر است،روزی مجله ایران فردا متعلق به مرحوم عزت‌ا... سحابی، درباره مكی نوشته بود: «باید بیایی و عذرخواهی كنی، وگرنه آمرزیده نمی‌شوی! تو سرباز فداكار وطن نبودی، سرباز خطاكار وطن بودی!» مرحوم عموجان مرا خواستند و رفتم و برایشان جوابیه‌ای نوشتیم. ایشان یك مقدار بینایی‌شان را از دست داده بودند و من می‌نوشتم.
مطالب جالبی را در آن نوشته مطرح كردند كه بعد آن را برای ایران فردا فرستادیم. ایشان حتی گفت: «اگر می‌شود زمانی بگیرم و با شما مصاحبه كنم و مطالب را بگویم. شما اشتباه می‌كنید، شما بیخود می‌كنید...»
حتی برای این قضیه خیلی هم عصبانی شده بودند. به هر حال جوابیه را نوشتیم. نكته بسیار كلیدی آن مطلب ـ كه همیشه تكیه كلامشان هم بود ـ این بود كه: «من با مصدق عقد اخوت نبسته بودم، رابطه زناشویی هم نداشتم. وقتی دیدم او از قوانین و مرامنامه نهضت ملی شدن صنعت نفت انحراف دارد و عملا داریم با هم زاویه پیدا می‌كنیم، این مساله را علنی كردم و از ایشان كناره گرفتم.»