مصرف خودسرانه اثر درمانی ندارد !

مصرف خودسرانه اثر درمانی ندارد !

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی كه در مورد استفاده از سایلوبین گزارش شده است، شاید این تصور به وجود بیاید كه استفاده از قارچ جادویی بتواند حال و احوالمان را بهتر كند. پس چرا خرید و فروش و مصرف این قارچ ممنوعیت قانونی دارد؟!
دكتر علیرضا نوروزی، روانپزشك و عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد به جام‌جم می‌گوید: اثربخشی درمانی بسیاری از تركیبات مخدر و حتی روان‌گردان در حالت دارویی و بنا به تجویز پزشك اثبات شده است و حتی برخی از آنها مانند مورفین بسیار رایج هستند.
این موضوع می‌تواند در مورد ماده موثر قارچ جادویی نیز صدق كند. اگرچه هنوز مطالعات بالینی در این خصوص در حال انجام است، استفاده از این ماده در جهان به عنوان دارو مشروط به دریافت مجوزهای رسمی از سازمان غذا و داروی آمریكا و اروپا خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به اهمیت میزان مصرف دارو تأكید می‌كند: اثربخشی هر ماده دارویی تا زمانی است كه مصرف آن از میزان تجویز پزشك دارای صلاحیت بیشتر نشود. در غیر این صورت مصرف خودسرانه هر دارویی می‌تواند اثرات زیانباری داشته باشد.
اما یكی از تصورات غلطی كه درخصوص بسیاری از داروهایی با منشأ طبیعی وجود دارد این است كه افراد از این موضوع به عنوان دستاویزی برای توجیه سوءمصرفشان استفاده كنند. دكتر نوروزی توضیح می‌دهد: «استفاده دارویی از برخی تركیبات براساس بررسی‌های دقیق و مطالعات متعدد صورت می‌گیرد و این تركیبات حاوی میزان مشخصی از ماده موثر به صورت خالص هستند كه این موضوع قابلیت تجویز میزان مناسب دارو و كنترل اثرات آن را برای پزشك فراهم می‌كند. این در حالی است كه افرادی كه به سوء مصرف این تركیبات روی می‌آورند معمولا می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. استفاده از ماده موثر قارچ جادویی در تولید داروهای پزشكی دور از ذهن نیست، اما به این معنا نیست كه این قارچ بسیار مفید است و افراد می‌توانند آزادانه آن را
مصرف كنند!»
وی توضیح می‌دهد: این تصور غلط در مورد مواد مخدری مانند تریاك نیز رایج است كه بسیاری از مصرف‌كنندگان برای توجیه سوء‌مصرفشان می‌گویند تریاك دارای خواص دارویی است! اما این تصور از اساس اشتباه است و تمام تركیباتی كه بر سیستم عصبی و عملكرد مغز اثرگذار هستند باید با تجویز پزشك و در مقدار بسیار محدود در بیماری‌های خیلی حاد استفاده شوند.