ما  مدعی حقوق عامه هستیم

رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای:

ما مدعی حقوق عامه هستیم

 رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir به تشریح اولویت‌های دستگاه قضا در دوره جدید پرداخت.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در بخشی از این گفت‌وگو برنامه‌های قوه قضاییه را برای حمایت از رونق تولید تشریح کرد و گفت: اول این که باید حمایت حقوقی انجام بگیرد. یعنی قانون باید از تولیدکننده و سرمایه‌گذار به نحوی حمایت کند که در روند سرمایه‌گذاری دچار مشکل نشود و بتواند به‌خوبی تولید خود را انجام دهد.
وی حمایت قضایی را در این زمینه بسیار مهم دانست و تصریح کرد: وقتی تولیدکننده دچار مشکلاتی می‌شود، ما باید به لحاظ قضایی از تولید و تولیدکننده و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی حمایت کنیم. ما در قوه‌ قضاییه یک بخش نظارتی در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل داده‌ایم که موظف است فقط از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران حمایت کند. خودمان را موظف می‌دانیم از آن دسته مدیرانی که با شجاعت ، همت و پشتکار بالا و با مدیریت جهادی واقعاً‌ در جهت «رونق تولید» در کشور در حال فعالیتند‌، حمایت کنیم.
رئیسی،یکی از موانع مهم رونق تولید را مساله قاچاق کالا دانست و گفت: اگر موضوع قاچاق کالا را در کشور حل نکنیم، سخن گفتن از رونق تولید فقط در حد یک خواسته و آرمان مطرح خواهد شد و تحقق آن که مورد نظر رهبر انقلاب است، طبیعتاً‌ اجرایی نخواهد شد.
وی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر این‌که مقابله با تخلفات اقتصادی در شرایط تحریم، به ایجاد بن‌بست در کشور منجر می‌شود، عنوان کرد: رونق اقتصادی و رونق تولید در گرو امنیت اقتصادی است و اگر امنیت اقتصادی نباشد، قطعاً رونق اقتصادی اتفاق نمی‌افتد. رونق اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی است و شما اگر بخواهید رونق تولید اتفاق بیفتد، باید با فساد اقتصادی برخورد کنید. برخی فکر می‌کنند اگر با فساد اقتصادی برخورد شود در تولید مشکل ایجاد می‌کند. برعکس اگر می‌بینید کشورهای تولیدکننده در تولید موفق بوده‌اند، به خاطر این است که اجازه‌ روابط ناسالم و گسترش فساد را نداده‌اند.
  رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برنامه‌های دستگاه قضا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: باید ساختارهای فسادزا در کشور را اصلاح کرد تا هر روز شاهد یک پرونده در این زمینه نباشیم. ساختارهای فسادزا در اختیار دستگاه‌های اداری کشور است و از کارهای مهمی که ما در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار داده‌ایم (البته از قبل هم وجود داشته، اما باید بیشتر بر آن تأکید و به‌ صورت مضاعف انجام شود)، مسأله‌ شناسایی ساختارهای فسادزا است. ساختارهای فسادزا و بسترهای فساد، آن بخش‌هایی هستند که از حوزه‌های بخش‌های دولتی به‌ دنبال گرفتن مجوز و موافقت‌ برای بخش خصوصی هستند. باید بیشتر از این بخش‌ها مراقبت کرد. نمی‌خواهم بگویم فقط این بخش‌ها، اما یکی از جاهای مهم برای کنترل و نظارت همین اینجا‌ست.
رئیس قوه قضاییه افزود: به ‌نظرم بهترین منشور که پیش روی سه قوه برای مبارزه با فساد اقتصادی است، پیام 8 ماده‌ای رهبر انقلاب در سال ۸۰ است. همچنان این پیام زنده است و محورهای این پیام مسئولیت همه‌دستگاه‌ها را مشخص کرده است.
وی یکی از برنامه‌های قوه‌ قضاییه را مسأله‌ کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی با فعال کردن پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد.
 رئیسی افزود: ما باید با کمک دستگاه‌های اداری کشور تلاش کنیم ورودی پرونده به دستگاه قضایی کاهش یابد و لازمه‌‌ آن نیز بررسی اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با برخورد با جرایم است.
رئیسی با اشاره به اهمیت ویژه مسأله‌ حقوق عامه عنوان کرد: حقوق عمومی باید دقیقا رعایت شود. ما مدعی حقوق عامه هستیم. دستگاه‌های اداری کشور و دستگاه‌های مسئول و همگان باید خودشان را موظف بدانند که حقوق عمومی را پاس بدارند.
  وی افزود: ما با همین ابزاری که امروز دستگاه قضایی در اختیار دارد، می‌توانیم رویکرد دستگاه قضا را در جهت حفظ حقوق عامه تغییر دهیم. دادستان‌های ما در استان‌ها از مسوولانی هستند که نسبت به حفظ حقوق عامه وظیفه دارند.
رئیسی تاکید کرد: ما در حال فعال‌سازی این سازوکارها هستیم و به دادستان‌های خود اعلام کرده‌ایم که به حقوق عامه حساسیت داشته باشند و پیگیری کنند. همچنین برای این که کار به نتیجه برسد، از آنها در این باره گزارش می‌گیریم و پیگیر هستیم.
رئیس قوه قضاییه در بخشی از این گفت‌وگو به ذکر خاطره‌ای از دیدار با رهبری در جلسه‌ای که رئیسی برای ریاست قوه قضاییه برگزیده شد پرداخت و گفت: ایشان در آن دیدار برای من یک خاطره‌ای از خودشان تعریف کردند. فرمودند چند سالی از درس من در قم گذشته بود. من مشغول درس و بحث بودم و با توجه به این که استادان و حوزه‌های درس بسیار خوبی داشتیم و درس می‌خواندیم، یکباره مرحوم پدرم دچار عارضه‌ چشم شد و مرا به مشهد طلبید، آن هم نه برای یک بار، بلکه گفتند شما اصلا باید به مشهد منتقل شوی و قم را رها کن. برای من بسیار سخت بود، چون فکر می‌کردم  آینده‌ من در ماندن در قم است‌ و با رها کردن قم و رفتن از آنجا دیگر آینده‌ای برایم وجود نخواهد داشت و آینده تاریکی را برای خودم می‌‌دیدم.
حضرت آقا در ادامه فرمودند در تهران به خانه‌ فرزند مرحوم آشیخ محمدتقی آملی که از بزرگان و عرفا بودند، رفتم و به ایشان گفتم چنین مشکلی برای من پیش آمده است و نظر شما چیست؟ ایشان نسبت به این سؤالی که من کردم، یک تأملی کردند و گفتند شما برای رضای خدا، دعوت و خواسته‌ پدرت را اجابت کن، خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را در این کار برای شما قرار خواهد داد. یعنی خیر دنیا و آخرت را شما در اطاعت امر پدر قطعاً خواهید داشت. من هم پس از گفته‌ ایشان چون مسأله برایم روشن شده بود، درس و بحث را رها کردم و از استادانم در قم خداحافظی کردم و به مشهد رفتم و عنایت خداوند متعال را در اطاعت از فرمان پدرم دیدم.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: از آن لحظه‌ای که ایشان این جمله‌ را به من فرمودند، دلم آرام شد. یعنی دیگر هیچ احساس خاصی در دلم نبود. حتی به خانواده و اطرافیانم هم گفتم که در انجام این وظیفه خیلی آرامش دارم. امیدوارم ان‌شاءا... دعای ایشان در حق ما مستجاب شود و بتوانیم گرهی از این مأموریت و مسوولیت خطیر باز کنیم و آن‌چنان که رضای خداوند و حضرت ولی ‌عصر(عج) است، کارنامه درخشانی را تقدیم ایشان کنیم.