كدومش رو یادتونه؟

تعداد تك‌آهنگ‌های منتشر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 2برابری داشته، هر چند با وجود این رشد تقریبا چیزی از این تك‌آهنگ‌ها در ذهن مردم باقی نمانده است

كدومش رو یادتونه؟

زمانی آلبوم‌ها یكه تاز عرصه موسیقی بودند. مخاطبان و علاقه‌مندان یك خواننده یا هنرمند ماه‌ها منتظر می‌ماندند تا آلبوم تازه‌اش به بازار بیاید و چند صباحی بشود همدمشان. حالا اما معادلات جهان همان‌طور كه در دیگر عرصه‌ها عوض شده، در عالم موسیقی هم تغییرات عمده‌ای داشته است. یعنی همان‌طور كه صفحه گوش دادن به خاطره‌ها پیوست و نوار كاست جایش را گرفت، همانطور كه بعدتر سی‌دی‌های موسیقی نوار كاست را از رده خارج كردند و تا مدت‌ها یكه‌تاز عالم موسیقی بودند، و همان‌طور كه بعدترش یعنی همین دوره‌ای كه در آن هستیم رادیوهای اینترنتی و نرم‌افزارهای موسیقی جای همه ابزارهای قبلی را گرفتند، حالا ماجرا شكل دیگری هم به خود گرفته است. البته ماجرا این نیست كه بگوییم دیگر كسی آلبوم موسیقی نمی‌خرد یا منتظر آلبوم خواننده مورد علاقه‌اش نیست، اما حالا در عصر سرعت نه خواننده‌ها چندین و چند ماه در سكوت می‌مانند و نه مخاطبان به اندازه قبل حوصله‌اش را دارند كه منتظر آلبوم همان یك نفر بمانند. كلی انتخاب دیگر دارند و موسیقی در سراسر دنیا به‌طور روزانه تولید می‌شود و با فضای مجازی و رادیوهای اینترنتی خیلی زود به گوش مخاطبان می‌رسد. این روند هم در همه دنیا و ایران طبعا شرایطی را ایجاد كرده كه انتشار تك آهنگ‌ها بشود یك اتفاق عادی و همه‌گیر در عالم موسیقی. اتفاقی كه طی آن خواننده‌ها ارتباط خود را با مخاطب حفظ می‌كنند و آنها را تا زمان انتشار آلبوم و برگزاری كنسرت با خود همراه نگه می‌دارند.

رشد 2 برابری
ماجرای انتشار تك‌آهنگ‌ها در ایران چند سالی است كه روندی رو به رشد داشته و حالا آمارها نشان از افزایش دو برابری آنها نسبت به سال گذشته دارند. طبق آمارهای منتشر شده در سه ماهه اول امسال یعنی همین بهاری كه به تازگی پایان یافته است، 495 تك‌آهنگ از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر گرفته‌اند.  حالا این عدد را بگذارید كنار تعداد مشابه سال گذشته و ببینید چه تغییرات چشمگیری در این آمار رخ داده است. در سه ماهه بهار سال گذشته 277 تك‌آهنگ مجوز گرفته و منتشر شده بودند. این موضوع نشان از افزایش
دو برابری تعداد تك‌آهنگ‌ها از پارسال تا امسال دارد. حالا اگر آمارها را دقیق‌تر بررسی كنیم، می‌بینیم امسال بهار به طور میانگین در هر روز پنج تك‌آهنگ منتشر شده است و به احتساب آمارهایی كه قبل‌تر ذكرش رفت، یعنی سال گذشته روزانه به طور میانگین
5/2 تك‌آهنگ منتشر می‌شده است.


چه خبر از نماهنگ‌ها؟
نماهنگ‌ها هم طی آمارهایی كه ارائه می‌شود همیشه رو به رشد بوده‌اند، بهار امسال اما ماجرا شكل دیگری به خود گرفته است. بهار پارسال 60 نماهنگ و بهار امسال 48 نماهنگ مجوز گرفته و منتشر شده‌اند. بخش عمده این افت را می‌توان در این موضوع دانست كه نماهنگ‌ها هنوز آنطور كه باید نتوانسته‌اند به رسانه‌های مهمی چون تلویزیون برای انتشار خود وارد شوند. البته باید گفت چه حیف... نماهنگ می‌تواند یكی از موثرترین رسانه‌ها باشد و اگر شرایط برای همكاری‌های بهتر و بیشتر میان گروه‌های موسیقی و رسانه‌های تصویری تاثیرگذار برقرار شود، نماهنگ می‌تواند خودش بشود یك ابزار تاثیرگذار و فرهنگ‌ ساز.


حركت لاك‌پشتی كتاب‌های صوتی
كتاب‌های صوتی هم حالا دارند مخاطبان خود را كم‌كم پیدا می‌كنند. هم یك نرم‌افزار مستقل دارند و هم در نرم‌افزارهای كتاب حضور پررنگی دارند. ضمن این‌كه طور فیزیكی هم ارائه می‌شوند و در كتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های موسیقی در دسترس مخاطبان هستند. با این همه اما نسبت به بهار سال گذشته رشد چندانی را تجربه نكرده‌اند. در سه ماهه نخست امسال مجوز 31 كتاب گویا مجوز گرفته اند و در مدت مشابه سال گذشته 26 كتاب. هر چند تغییر چندانی نیست، اما می‌توانیم بگوییم این محصولات لاك‌پشتی و آرام مسیر خود را می‌روند.


باز هم حركت لاك‌پشتی
پارسال بهار 34 استودیوی صدابرداری و امسال 30 استودیو مجوز گرفته‌اند. هر چند این آمار هم تغییر چندانی ندارد اما باید گفت كاش دفتر موسیقی كه متولی امر است، فكری هم به حال اوضاع دشوار صدابرداری در ایران می‌كرد و در كنار شكل‌گیری این استودیوها صدابرداری هم پیشرفت بیشتر و بهتری را پشت سر می‌گذاشت.


باز هم برویم سراغ تك‌آهنگ
در بهار كه سه ماه دارد و هر ماه 31 روز، روزانه پنج قطعه موسیقی منتشر شده، اما حالا از خودمان و خودتان می‌پرسیم چند قطعه از این تك‌آهنگ‌ها را به خاطر دارید؟‌ مطمئنیم جواب اغلب افراد این است كه هیچ كدام. یعنی سرعت جای همه چیز را گرفته و دیگر خبری نیست از این‌كه خواننده و مخاطب هیچ‌كدام دنبال این باشد كه موسیقی در ذهنش ته‌نشین و ماندگار شود. حالا به نظر شما این اتفاق خوب است؟ پاسخش بماند با خودتان.