اختلاف نظر در شورای حکام

اختلاف نظر در شورای حکام


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عصر دیروز در میان اختلافات کشورهای عضو تشکیل جلسه داد.
در این نشست که به درخواست مضحک آمریکا برای بررسی نقض برجام از سوی ایران تشکیل شده بود نماینده آمریکا مدعی شد واشنگتن به دنبال گفت‌وگو با ایران است. او در عین حال اتهامات پیشین مقامات آمریکایی علیه کشورمان را تکرار کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، نماینده آمریکا در آژانس با ادعای این‌که سیاست‌های ایران، نوعی اخاذی است، گفت این سیاست‌ها هیچ کمکی به کاهش تحریم‌ها علیه تهران نخواهد کرد.
انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در بیانیه خود در جلسه ویژه شورای حکام، با نگرانی از اقدامات اخیر ایران و طرح این ادعا که به برجام پایبند هستند اعلام کردند حمایت مداوم سه کشور از این توافق، به اجرای کامل تعهدات برجامی ایران بستگی دارد.
آن‌ها همچنین خواستار تغییر رویه ایران و عدم اتخاذ اقداماتی بیشتر در راستای "تضعیف توافق هسته‌ای" با قدرت‌های جهان شدند.
نمایندگان سه کشور اروپایی اعلام کردند که طرفین برجام برای بررسی مساله کاهش تعهدات برجامی ایران، باید جلسه اضطراری کمیسیون مشترک برگزار کنند. از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس با قرائت بیانیه‌ای از اعضای شورای حکام خواست تا اقدامات مخرب آمریکا در خصوص ایران را محکوم کنند. وی همچنین با اشاره به این‌که «هدف توافق هسته‌ای، تنها رفع مساله هسته‌ای ایران نبوده بلکه عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران نیز یکی از اهداف توافق بوده است» تصریح کرد ایران می‌بایست تنها در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز نگه دارد. اولیانوف اظهار کرد: حفظ یک‌طرفه توافق بسیار سخت است. سیاست آمریکا در خصوص فلج کردن اقتصاد ایران، تأثیر منفی بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گذاشته است.