انگلیس تبعات توقیف نفتكش را درك خواهد كرد

هشدار روحانی به توقیف‌کنندگان نفت‌کش ایرانی

انگلیس تبعات توقیف نفتكش را درك خواهد كرد

رئیس‌جمهور، اقدام انگلیس در توقیف محموله نفتی كشورمان را بسیار كودكانه، سخیف و اشتباه توصیف و اظهار کرد: انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این كار را ادامه نداده و تكرار نكنند، چرا كه تكرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این‌رو به فضای كشورمان تجاوز كرد كه البته با پاسخ قاطع مواجه شد و از سوی دیگر به طور نیابتی، محموله نفتی ایران را توقیف كردند كه كار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند.
روحانی خاطرنشان كرد: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این كشتی را توقیف كردند در حالی كه خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌‌الطارق اشغالگر هستند و مردم اسپانیا هم از این كار انگلیس اعلام انزجار دارند. رئیس‌جمهور با بیان این‌كه اقدام انگلیسی‌ها به زیان آنهاست، تصریح كرد: همه باید تلاش كنیم كه در سطح جهان، خطوط كشتیرانی از امنیت كامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌كنم كه شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعدا درك خواهید كرد. روحانی اظهار کرد: البته ممكن است انگلیسی‌ها به دستور آمریكا یا آنچه گروه «ب» نامیده می‌شود این كار را كرده باشند كه البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است؛ ضمن این‌كه می‌دانیم در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و به‌هم ریخته است و دولت و پارلمانی به طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراسیمگی و به‌هم‌ریختگی، توقیف محموله نفتی ایران كاری احمقانه بود.
آمریكا با دست پس می‌زند
 با پا پیش می‌كشد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحركات اخیر آمریكا را حكایتی جالب و خنده‌آور توصیف كرد و گفت:‌ تحركات امروز آمریكا، حكایت آدمی است كه با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌كشد. آمریكایی‌ها از یك‌طرف برجام را یك توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را كاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌كنند درحالی كه باید از آمریكا نگران بود كه كل برجام را زیر پا گذاشته است. روحانی خاطرنشان كرد: آنها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حكام دادند كه چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را كنار گذاشته و این داستان خنده‌آوری است كه امروز آمریكایی‌ها آن را انجام می‌دهند كه كمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از این‌گونه اقدامات گرفت.
رئیس‌جمهور افزود: آنها دلیلی برای عدم‌غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌كنند و صرفا می‌گویند كار بدی است یا این‌كه هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند اگر كار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها كشوری كه در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده كرده است، امروز نصیحتگر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌كند. وی با بیان این‌كه اروپایی‌ها هم از این‌كه ایران برخی تعهدات خود را طبق برجام كنار گذاشته اظهار نگرانی می‌كنند، خطاب به آنان گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریكا باشد كه كل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل كرده است.