فقط تا سه‌شنبه وقت دارند

آیا پرونده جنجالی پروپئیچ، استقلال را از پنجره نقل و انتقالات محروم می‌کند؟

فقط تا سه‌شنبه وقت دارند

تنها چند هفته بعد از اظهارات مسؤولان باشگاه استقلال درباره پروپئیچ و تاكید روی این نكته كه ظرف «دو سه روز یا یك هفته آینده» پول این بازیكن پرداخت می‌شود، این باشگاه در آستانه حذف از آسیا قرار گرفته است.
روز گذشته در برنامه سلام صبح بخیر شبكه سه سیما اعلام شد محرومیت استقلال از آسیا و دو پنجره نقل و انتقالات و همین‌طور كسر امتیاز كاملا جدی است و این اتفاق رخ خواهد داد. كامران منزوی عضو هیات مدیره استقلال هم خیلی زود نسبت به این موضوع واكنش نشان داد و روی آنتن زنده شبكه گفت: «این خبر را تكذیب نمی‌كنم. تا این لحظه موفق نشده‌ایم پولی به پروپئیچ بدهیم.»
زمانی نمانده
در توضیح این پرونده جنجالی باید گفت روز دوشنبه 23 اردیبهشت كمیته انضباطی فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال اعلام كرد باشگاه استقلال باید تا روز چهارشنبه شنبه 26 تیر 440 هزار دلار به پروپئیچ پرداخت کند یا حداقل با این بازیكن توافق كند. استقلالی‌ها از آن روز وارد گود شدند تا بتوانند به نحوی مشكل را حل كنند. خیلی زود مشخص شد همه راه‌ها به بن‌بست می‌خورد. اولین مشكل این بود كه بازیكن كروات - آلبانیایی به هیچ وجه نمی‌پذیرفت با باشگاه استقلال توافق مالی كند. او می‌گفت چون مدیران این باشگاه رفتار حرفه‌ای نداشتند و حتی به حرف‌هایش توجه نكردند، به همین خاطر پولش را تمام و كمال می‌خواهد.
دولت در جریان نیست؟
مشكل دوم این بود كه باشگاه استقلال با وجود داشتن پول در ایران، نمی‌توانست آن را به حساب پروپئیچ واریز كند. ورزش هم از سوی آمریكا تحریم شده و به همین دلیل باشگاه‌ها و فدراسیون برای واریز پول و یا گرفتن پول‌های بین‌المللی خود مشكل دارند. از آنجا كه از امروز فقط شش روز تا پایان مهلت فیفا به باشگاه استقلال باقی مانده است به همین خاطر خیلی‌ها تصور می‌كنند ماجرای محرومیت‌ها كاملا جدی است و آبی‌ها هفته آینده با بحران بزرگی روبه‌رو خواهند شد. یك منبع آگاه در این باره به جام‌جم توضیح داد: «متاسفانه احتمال این اتفاقات زیاد است. اجازه بدهید شرح ماجرا را بگویم. از 22 اردیبهشت چقدر زمان می‌گذرد؟ اصلا شما بگویید باشگاه استقلال 10 روز دیگر زمان داشته باشد. آیا وقتی در این مدت كاری نكرده، در یك هفته باقیمانده می‌تواند كاری كند؟ مشكل اینجاست كه موضوع هنوز به طور كامل به اطلاع دولت نرسیده است. توقع این بود كه از طریق وزارت خارجه اقداماتی شود ولی ظاهرا درخواستی از آنها نشده است. باشگاه استقلال هم در این بین كاملا پیگیر بوده و این‌كه ماجرا چیست، برای ما هم روشن نیست.» او اضافه كرد: «مگر ایران كم پول دارد؟ باشگاه استقلال حتی خودش پول را داد و نكته اینجاست كه چرا كمك نمی‌كنند تا پول را واریز كند؟ واقعا كار دشواری نیست. متاسفانه تا اینجا كاری نشده و اگر لحظه آخر هم كاری صورت نگیرد به احتمال زیاد استقلال از آسیا حذف و با كسر امتیاز و همین‌طور محرومیت از نقل و انتقالات روبه‌رو می‌شود.»
نزدیك به فاجعه
این وضعیت یعنی فاجعه برای استقلال. دلیل هم كاملا مشخص است. این باشگاه بازیكنان جدیدی خریده و به آنها پول‌های زیادی داده است. اگر از نقل و انتقالات محروم شود اجازه امضای قرارداد با آنها را ندارد! مسؤولان استقلال به شدت نگران این مساله هستند. سه‌شنبه‌شب اعضای هیات مدیره باشگاه گرد هم جمع شدند تا آخرین شرایط این پرونده جنجالی را بررسی كنند. فتحی گزارشی داد از این‌كه از طریق وزارت ورزش و فدراسیون پیگیری كرده است ولی همین‌طور تیمی به فیفا رفته تا پیگیر باشد. منتهی خبرهای خوبی از فیفا نرسیده است. این مساله باعث نگرانی هیات مدیره و جلسه اضطراری آنها در همین زمینه برگزار شد.
باید دید استقلال در این زمان كوتاه بحران بزرگ را حل و فصل می‌كند و به این پرونده جنجالی پایان می‌دهد یا نه؟ هواداران هم به شدت نگران هستند و منتظر....