دور زدن سعودی در آسمان

با وجود کارشکنی عربستان انتقال زائران ایرانی با پروازهای داخلی به حج در حال انجام است

دور زدن سعودی در آسمان

اواخر خردادماه بود که خبری با عنوان زمزمه کارشکنی عربستان در پروازهای حج امسال منتشر شد اما کسی تصور نمی‌کرد این کارشکنی تا جایی ادامه داشته باشد که رژیم سعودی برخلاف رویه رایج، به هیچ هواپیمای غیرایرانی اجازه انتقال حجاج ایرانی را ندهد. امسال ۸۶ هزار و ۴۰۰ نفر از زائران حج از ایران به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند که با کارشکنی عربستان سعودی همه حجاج ایرانی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به این کشور اعزام می‌شوند. اکنون 9 هواپیمای پهن‌پیکر متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) از شهرهای مختلف به سمت جده حرکت می‌کنند. در گذشته روال اینطور بوده که 50 درصد از حجاج ایران با شرکت‌های هواپیمایی غیرایرانی خصوصا عربستان به جده می‌رفتند و 50 درصد توسط ناوگان هوایی ایران منتقل می‌شدند. کارشکنی عربستان برای اعزام حجاج موضوع تازه‌ای نیست و از سال گذشته آغاز شده است. به‌طوری که در سال گذشته تعداد هواپیماهای عربستان سعودی برای اعزام حجاج از ایران کاهش یافت و 70 درصد حجاج با ناوگان ایران به حج رفتند و عربستان تنها 30 درصد را پوشش داد. امسال عربستان یک‌باره اعلام کرد ایران باید حجاج ایرانی را فقط با هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران‌ایر) به عربستان بیاورد و ناوگان هوایی سعودی هیچ کمکی در این زمینه نمی‌کند. ضمن اینکه تنها شرکت ایران‌ایر می‌تواند وارد فرودگاه‌های عربستان سعودی شود و هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی ایران اجازه انتقال حجاج ایرانی را نخواهند داشت. همه این موارد نشان می‌دهد پای سیاست به زیارت هم کشیده و سعودی‌ها برای حجاج ایرانی محدودیت‌های تازه‌ای وضع می‌کنند. هر چه است سعودی‌ها قصد دارند از اعزام حجاج ایران برای انجام فریضه حج استفاده سیاسی کنند و این در حالی است که از درآمدهای زیادی محروم می‌شوند.

اعزام 23 هزار نفر با 94 پرواز
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به جام جم گفت: در سال‌های گذشته روال به این صورت بود که 50 درصد زائران ایرانی توسط هواپیماهای سعودی ایرلاین به حج می‌رفتند و 50 درصد از طریق ناوگان هوایی ایران اعزام می‌شدند که این نسبت در سال 97 به 70 درصد هواپیماهایی ایرانی و 30 درصد هواپیماهای عربستانی تغییر پیدا کرد.
وی افزود: امسال عربستان اعلام کرد هیچ گونه همکاری‌ در زمینه انتقال حجاج با ایران نخواهد داشت و سورتی پروازی برای حجاج ایرانی در نظر نمی‌گیرد، از این رو سازمان هواپیمایی کشوری اقداماتی انجام داد تا بتواند حجاج را به موقع وارد سرزمین وحی کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: عربستان اعلام کرد تنها ایرلاین دولتی ایران یعنی ایران‌ایر را برای ورود به فرودگاه‌هایش می‌پذیرد در نتیجه سازمان هواپیمایی کشوری طی جلساتی که با مسئولان ایران‌ایر داشت این شرکت همه هواپیماهای پهن‌پیکر خود را برای اعزام حجاج در نظر گرفت.
به گفته جعفرزاده، شرکت‌های هواپیمایی دیگر برای کمک به ایران‌ایر در مسیرهای داخلی پای کار آمدند تا ایران‌ایر بتواند خدمات خود را به حجاج کامل انجام دهد.
وی تصریح کرد: از آغاز پروازهای حج تمتع تا پایان روز 25 تیرماه با انجام 94 پرواز 23هزارو464 زائر به خانه خدا مشرف شده‌اند.
وی در خصوص آخرین آمار اعزام زائران حج تمتع، اظهار داشت: پروازهای حج تمتع از روز دوشنبه هفدهم تیرماه در کشور آغاز شد و چهاردهم مرداد آخرین پرواز عملیات حج انجام می‌شود.
این مقام مسؤول افزود: تا آخرین ساعت روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه تعداد ۷۰ سورتی پرواز از فرودگاه‌های یزد، زنجان، اهواز، ساری، مشهد، اصفهان، گرگان و بیرجند انجام شد و تعداد ۱۷ هزار و ۳۲۳ نفر از زوار از این مناطق به مکه مکرمه اعزام شدند.
فشار آمریکا به عربستان
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هر سال اعزام تعدادی از حجاج با شرکت‌های هواپیمایی سعودی انجام می‌شد به خبرنگار ما گفت: امسال دولت عربستان سعودی اعلام کرد در زمینه اعزام حجاج به ایران کمکی نمی‌کند و تنها شرکت ایران‌ایر متعلق به جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این کار را انجام دهد. ایران‌ایر هم فقط می‌تواند با هواپیماهای ملکی خود حجاج را به عربستان منتقل کند. یعنی نمی‌تواند هواپیماهای شرکت‌های دیگر را اجاره کند.
وی افزود: در گذشته عربستان سورتی های پروازی زیادی را برای اعزام حجاج انجام می‌داد اما امسال یک پرواز هم برای این کار اختصاص نداد. از این رو تلاش‌های زیادی انجام شد تا حجاج ایرانی به موقع برای حج اعزام شوند و در این راستا همه هواپیماهای پهن‌پیکر ایران‌ایر برای اعزام حاجیان در نظر گرفته شد. از آنجا که فرودگاه جده در این ایام پذیرای حجاج زیادی از کشورهای دیگر است انتقال حجاج ایرانی با هواپیماهای با ظرفیت کم ممکن بود ناوگان هوایی ایران را با مشکل مواجه کند و دلیل انتخاب هواپیماهای پهن‌پیکر در این مسیر اعزام حجاج بیشتر با یک سورتی پروازی بود.
اسعدی سامانی با اشاره به همکاری شرکت‌های هواپیمایی دیگر برای اعزام حجاج گفت: شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر و آسمان کمک زیادی به شرکت ایران‌ایر کردند تا پوشش‌های پروازی داخل را انجام دهند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: با وجود اینکه فشار زیادی بر ناوگان هوایی ایران وارد است اما پروازها با کمترین تأخیر انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان فریضه حج این خدمت‌رسانی به‌طور مناسب ادامه داشته باشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد این اقدام سعودی‌ها در ادامه فشار حداکثری آمریکا به مردم ایران است و سعودی‌ها هم در راستای تبعیت از آمریکایی‌ها می‌خواهند این فشار حداکثری را به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. اسعدی سامانی در مورد اینکه آیا این تعیین شرط سعودی‌ها برای پرواز حجاج قانونی است، گفت: سعودی‌ها قانوناً نمی‌توانند چنین الزامی داشته باشند، اما به هر حال هر کشوری می‌تواند مقرراتی وضع کند که هواپیماهایی در آسمان آن کشور پرواز نکنند، در حالی که هواپیماهای ایران‌ایر اجازه پرواز به اتحادیه اروپا دارند و یا قشم‌ایر هم که پیش از این کمک ایران بود اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را دارد و این بهانه سعودی‌ها غیرعقلانی و غیرمنطقی است.
کار خلاف قانون سعودی‌ها
مرتضی دهقان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد همکاری نکردن شرکت‌های هواپیمایی سعودی با ایران به خبرنگار ما گفت: بر مبنای مقررات و تفاهم‌نامه‌ای که بین کشورها منعقد می‌شود کشورها می‌توانند از ظرفیت حمل‌ونقل یکدیگر در زمان‌های معینی استفاده کنند و بر همین اساس در سال‌های گذشته نیمی از اعزام حجاج توسط سعودی ایرلاین انجام می‌شد اما ظاهراً سازمان حج و زیارت امسال با شرکت‌های هواپیمایی سعودی به توافق نرسید و ایران‌ایر مسؤولیت اعزام و بازگشت حجاج را بر عهده گرفت.
وی افزود: قبلاً ایران‌ایر و ماهان در اعزام حجاج همکاری داشتند و در برخی موارد ایران‌ایر با اجاره هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نسبت به اعزام حجاج اقدام می‌کرد اما امسال سعودی‌ها اعلام کردند که تنها هواپیمای ملکی ایران‌ایر می‌توانند به فرودگاه مدینه و جده وارد شوند.
وی گفت: آنها انتظار داشتند با اعمال این محدودیت، ناوگان هوایی ایران به مشکل بخورد اما ایران‌ایر هواپیماهای با بدنه متوسط به بالای خود را برای این کار آماده کرد تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.
دهقان به حادثه منا اشاره کرد و گفت: پس از حادثه منا ایران حجاج را اعزام نکرد اما با اعزام جدید حجاج عربستان اعلام کرد دیگر هواپیماهای ماهان‌ایر را به فرودگاه‌های کشورش نمی‌پذیرد و ایران‌ایر مسؤولیت کلی این کار را بر عهده گرفت. در فرودگاه جده و مدینه به دلیل حجم ورودی بالا باید هواپیماهایی اعزام شوند که با کمترین سورتی پروازی بیشترین مسافر را منتقل کنند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از اقدامات شرکت فرودگاه‌های کشور سخن گفت و تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور به صورت 24 ساعته پای کار ایستاد تا خدمات مناسبی به حجاج ارائه کند. ضمن اینکه پروازهای حجاج در اولویت پروازهای کشور قرار دارد تا معطلی آن‌ها کم شود.



۷۳ درصد پروازهای حج بدون تأخیر انجام شد
روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از انجام ۹۴ پرواز به دو فرودگاه جده و مدینه منوره از روز ۱۷ تیر خبر داده و یادآور شده است ۷۳ درصد این پروازها بدون تأخیر انجام گرفته است.
به گزارش روابط عمومی هما با گذشت ۹ روز از آغاز عملیات انتقال زائران حج تمتع تا شامگاه ۲۵ تیر، بیش از ۲۶ درصد كل زائران به سرزمین وحی رهسپار شده‌اند. تا این تاریخ، اعزام زائران استان‌های زنجان، یزد و خوزستان پایان یافته است و جابه‌جایی زائران دیگر استان‌ها، طبق برنامه همچنان ادامه دارد.
از تعداد ۲۳ هزار و ۴۴۶ زائر، تعداد 6134 نفر در قالب ۲۵۲ كاروان با ۲۴ پرواز از فرودگاه حضرت امام(ره) به دو فرودگاه جده و مدینه منوره منتقل شده‌اند.
همچنین تعداد 1464 زائر در قالب ۱۶ كاروان با شش پرواز از فرودگاه اصفهان به فرودگاه جده و تعداد ۱۲۸۲ زائر در قالب ۲۱ كاروان با پنج پرواز از فرودگاه مشهد به مدینه منوره انتقال یافته‌اند.
تعداد 3898 زائر در قالب ۴۹ كاروان با ۱۶ پرواز از فرودگاه یزد به مدینه منوره و تعداد ۲۴۷۷ زائر در قالب ۲۹ كاروان با ده پرواز از فرودگاه ساری به مدینه منوره اعزام شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید تعداد 1510 زائر در قالب ۱۷ كاروان با شش پرواز از فرودگاه گرگان به جده و تعداد ۷۵۲ زائر با ۹ كاروان با ‌سه پرواز از فرودگاه بیرجند به مدینه منوره انتقال یافته‌ا ند.
همچنین تعداد 4393 زائر در قالب ۵۳ كاروان با ۱۸ پرواز از فرودگاه اهواز به مدینه منوره و تعداد 1556 زائر در قالب ۱۹ كاروان با شش پرواز از فرودگاه زنجان به مدینه منوره منتقل شده‌اند.
با هماهنگی و مساعدت متصدیان ایستگاه‌های عملیاتی، بیش از ۷۳ درصد پروازها بدون تأخیر و رأس ساعت انجام شده و متوسط تاخیرها هفت دقیقه بوده است.
مقدار بار حمل شده توسط زائران نیز در این مدت، ۲۶۰ تن بوده است. عملیات اعزام زائران حج تمتع سال جاری از روز ۱۷ تیر آغاز و تا پایان ۱۴ مرداد ادامه خواهد داشت.
در این مدت بیش از ۸۶ هزار زائر حج تمتع از ۱۹ فرودگاه كشور با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما به دو فرودگاه جده و مدینه منوره عزیمت خواهند كرد.