قتل عمد را قبول ندارم

جزئیات120 دقیقه دفاعیات نجفی در دومین دادگاه قتل میترا استاد

قتل عمد را قبول ندارم

با انكار اتهام قتل عمد، درخواست قصاص از سوی پسر میترا استاد و ادعای عجیب وكیل متهم درباره ابهامات صحنه قتل، مهم‌ترین اتفاقات دومین جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی بود كه دیروز به مدت 210 دقیقه در شعبه 9 دادگاه كیفری یك استان تهران برگزار شد. در این جلسه شهردار پیشین تهران مدعی شد، قصد كشتن همسرش را نداشته و قتل به صورت غیر عمد بوده است. در این جلسه كارشناس اسلحه پلیس آگاهی نیز به ابهامات وكلای متهم درباره نحوه شلیك و تعداد محل اصابت گلوله در حمام پاسخ داد. این جلسه بدون حضور علیزاده‌طباطبایی، یكی از وكلای نجفی برگزار شد كه به گفته رئیس دادگاه، متهم عصر سه‌شنبه او را عزل كرده بود.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، در حالی كه قرار بود ساعت 9 صبح جلسه دادگاه شروع شود، ساعت 9 و 35 دقیقه با حضور هیات قضایی و متهم  در سالن اجتماعات دادگاه كیفری یك استان تهران، دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد آغاز شد.
قاضی محمدی‌كشكولی ابتدای جلسه محاكمه گفت: جلسه دادگاه با مجوز ریاست قوه قضاییه به موجب مقررات قانون آیین دادرسی كیفری، علنی است. در این جلسه در صورت ضرورت فیلم آخرین خروج نجفی از محل قتل كه توسط دوربین‌های مداربسته ساختمان ضبط شده است، پخش خواهد شد.
رئیس دادگاه سپس از وكلای اولیای دم خواست اگر مطلبی در جهت رسیدگی به پرونده دارند بیان كنند.
حاجی‌لویی‌احدی، یكی از وكلای اولیای دم، پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: در جلسه قبل مواردی در این پرونده به‌عنوان حواشی اتفاق افتاده بود كه شما دستور دادید عنوان نشود، اما عنوان مهدورالدم بودن تیتر روزنامه‌ها شد و به آبروی اولیای‌دم خدشه وارد شد.
وی ادامه داد: من و همكارم بعد از مطالعه پرونده، دفاعیات ناجوانمردانه متهم حاضر را مطالعه كردیم كه این دفاعیات متعارض بود و لاجرم در كیفرخواست خوانده شد. اعترافات متهم به این شرح بود كه مرحومه ابتدا وارد زندگی‌ام شد و من اشتباه كردم با او ازدواج كردم، در صورتی كه او در دفتر مهرشهر كرج چه هزینه‌ای كرد تا این ازدواج را به ثبت برساند.
حاجی‌لویی‌احدی در ادامه خطاب به محمدعلی نجفی گفت: شما حق طلاق داشتید و می‌توانستید او را طلاق بدهید. می‌گویید او را كشتم، اشتباه كردم. آقای نجفی، وزیر سابق آموزش و پرورش! شما نوك مداد را كه نشکسته‌اید كه می‌گویید اشتباه كردم. اینجا صحنه سیاست نیست كه با هر اشتباهی راحت كنار بكشید. شما مرتكب قتل عمد شدید و باید پاسخگو باشید.
وكیل اولیای‌دم در ادامه بیان كرد: یك‌بار گفتند پرستو است و با نهادهای امنیتی در ارتباط است و یك بار گفتند قصد داشته اطلاعات شخصی را در اختیار خبرنگار قرار دهد؛ اما آقای نجفی شما 40 سال در سیاست این مملكت دست داشتید و بهتر از همه می‌دانید كار نهاد امنیتی طبقه‌بندی اطلاعات و كار خبرنگار انتشار اطلاعات است، البته اولیای‌دم می‌دانند مقتول قصد داشته چه مسائلی را با خبرنگار مطرح كند. این حرف‌ها را وكیل معزول‌شان یاد دادند. یك جا گفتند مرحوم استاد را كشتند چون مهدورالدم بود و یك جای دیگر گفتند نیت كشتن نداشته است. از آقای گودرزی وكیل آقای نجفی می‌خواهم به متهم بگوید این دو دفاع قابل جمع نیست.
در این هنگام قاضی كشكولی خطاب به وكیل اولیای‌دم گفت: خطاب صحبت شما به دادگاه باشد.
پس از تذكر رئیس دادگاه، حاجی‌لویی‌احدی دوباره خطاب به نجفی گفت: از شما خواهش می‌كنم یك‌بار برای همیشه در محضر دادگاه به قتل عمدی اعتراف و عذرخواهی كنید.
این صحبت وكیل دوباره با تذكر قاضی كشكولی روبه‌رو شد.
وكیل ادامه داد: اولیای‌دم گله‌مندند كه چرا در این مدت حتی یك‌بار به پسر او كه مادر خود را عریان در حمام خون‌آلود دیده، سر نزدند.
وكیل اولیای‌دم در ادامه گفت: متهم ماشین لكسوس را فروخته تا به اولیای‌دم پولی نرسد و نتوانند این بچه را نزد روان‌شناسی ببرند.
پس از صحبت‌های حاجی‌لویی‌احدی، قاضی كشكولی اعلام كرد؛ متهم دیروز عصر علیزاده‌طباطبایی را عزل كرد و این وكیل امروز در جلسه دادگاه حضور ندارد.