ولایت عشق

گزارشی از سفری همراه با پرچم حرم امام‌رضا(ع) به سیستان و بلوچستان

ولایت عشق

تصور كنید در خانه‌تان، مسجد، دانشگاه، بیمارستان یا حتی زندان هستید و می‌بینید هیاتی با سلام و صلوات وارد می‌شود و شما را مهمان یك سوغاتی متبركی می‌كند. سوغاتی‌ای كه اگر هر سال هم چند بار سراغش بروید از آن سیر نشده و در دل باز هم آرزوی آن را می‌كنید. حالا می‌بینید این‌بار به جای آن‌كه شما به سراغش بروید او به سراغ شما آمده است و قطعا توصیف حال آن لحظه وصف نشدنی است. پرچم متبرك شده از حرم امام رضا(ع) امسال دوازدهمین سالی است كه از مشهد مقدس توسط خادمان آن امام، متبرك شده و راهی شهرهای مختلف كشور می‌شود. قرار نیست مقصد خاصی داشته باشد. می‌تواند سراغ زوج‌هایی برود كه تازه می‌خواهند ازدواج كنند یا بیمارستان باشد و عیادت از بیماران و خانواده‌های آنها یا دیدار از خانواده‌های شهدا یا خانواده‌هایی كه آسیب‌دیده از مسائل اجتماعی یا بلایای طبیعی‌اند یا ایتامی كه از داشتن سرپرست محروم مانده‌اند یا دانشگاه‌ها، مساجد محل، خیابان‌های بزرگ و كوچك و... دهه كرامت اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید به جای حسرت سفر به مشهد مقدس برای دیدار آقا امام رضا‌(ع) با دیدن این پرچم متبرك شده؛ دل را به زیارت از راه دور ببرید و حاجت‌ها، مناجات و... خود را به زبان بیاورید و از او بخواهید. دهه كرامت اطراف خود را با دقت بیشتری نگاه كنید شاید کاروان« زیر سایه خورشید» همان حوالی باشد و شما را مهمان بسته متبرک امام هشتم‌(ع) كنند.

12 سال پیش بود كه مسؤولان فرهنگی موسسه جوانان آستان قدس رضوی به این فكر كردند چطور می‌توانند راهی پیدا كنند تا در دهه‌كرامت كه همه آرزوی زیارت امام رضا‌(ع) را در این زمان دارند اگر نمی‌توانند به مشهد مقدس و حرم مطهر بیایند، حداقل بتوانند زیارتی با جان و دل اما از راه دور داشته باشند. تا این‌كه ایده پرچم امام رضا‌(ع) به ذهن‌شان رسید. ایده‌ای كه توانست تا امروز دوازدهمین دوره‌اش را نیز سپری كند و پرچم را به بیشتر نقاط كشور بفرستد. پرچم‌هایی كه هركدام مامورانی دارند متشكل از چند خادم و روحانی كاروان كه مسؤول چرخاندن پرچم در شهرهای مختلف هستند و اجرای مراسم‌ كه بسته به زمان و موقعیت آن انجام می‌شود. به همین بهانه سراغ یكی از این كاروان‌ها رفتیم؛ كاروانی كه امسال ماموریتش در استان سیستان و بلوچستان است. استانی كه اتفاقا بیشتر مردم آنجا سنی هستند، ولی عشق و ارادت‌شان به امام هشتم‌(ع) كم نیست و برای همین هم این كاروان در این سفر با كسانی برخورد داشته كه هر سال به زیارت امام رضا‌(ع) می‌رفتند و امسال كه امام رضا‌(ع) به دیدار آنها رفته دیگر سر از پا نمی‌شناسند. 

ارزش زیارت از راه دور 
محمدجعفر اسلامی، روحانی كاروان زیرسایه خورشید است. روحانی‌ای كه امسال شش سال می‌شود با این كاروان و پرچم متبرك شده راهی شهرهای گوناگون شده و تجربه این چند سال برایش وصف نشدنی است؛ تجربه‌ای كه به او ثابت كرد چقدر مردم ایران تشنه زیارت امام هشتم‌(ع) هستند كه حتی با دیدن پرچمی كه از حرم امام رضا‌(ع) آمده است، سر از پا نمی‌شناسند و دوست دارند از همین راه دور نیز سلامی به ضامن آهو كنند. اسلامی درباره اولین جرقه های شكل‌گیری حرکت این پرچم و راهی شدن به شهرهای گوناگون می‌گوید: «ایجاد این كاروان و تفكر ابتدایی‌اش بر این هدف استوار بود كه فضای حرم و داخل آن را كه یك فضای بسیار معنوی است بتواند در دهه كرامت در نقاط گوناگون ایران و حتی جهان گسترش دهد و به آن وسعت بخشد. برای همین هم خادمان به همراه پرچم امام رضا‌(ع) و یك روحانی كه با فرهنگ رضوی آشناست به استان‌های مختلف می‌روند و در سخنرانی‌ها و برنامه‌های زیر سایه خورشید حضور پیدا می‌كنند.» 
او همچنین دیگر هدف مهم این حركت را از سوی كاروان انتقال سبك زندگی امام رضا‌(ع) عنوان كرده و ادامه می‌دهد: «البته مهم‌ترین هدف از این حركت جنبه فرهنگی آن یعنی انتقال سبك زندگی امام رضا‌(ع) در دهه كرامت است. تلاش شده این هدف را بتوان در كل ایران اشاعه داد.» اما این تمام ماجرا نیست و روحانی كاروان زیر سایه خورشید به این نكته هم تاكید می‌كند كه با این كار می‌خواهند ارزش زیارت راه دور را نشان دهند كه كمتر از زیارت نزدیك نیست و در این زمینه توضیح می‌دهد: «با آن‌كه زیارت از راه نزدیك بهترین نوع زیارت است؛ اما زیارت تنها منحصر به این شكل نمی‌شود و حتما لازم نیست به حرم آمد و آن وقت زیارت انجام گیرد. بلكه هر كسی در هرجایی از جهان هم باشد اگر به قلبش مراجعه كند و در دل خود امام رضا‌(ع) را حس و به او سلام كند آن زیارت را به نام خود ثبت كرده است.» به گفته این روحانی، فلسفه زیارت یعنی ارتباط قلبی زائر با امام. این پرچم هم این پیام را به تمام عاشقان و دلداده‌های امام رضا‌(ع) می‌رساند كه اگر راه مسافتی‌تان دور است راه دل‌تان را نزدیك كنید كه باز هم این سبك زیارت از سوی امام هشتم‌(ع) قبول خواهد بود. 

فعالیت‌هایی كه تماما مردمی هستند 
حجت‌الاسلام اسلامی با بیان این‌كه در سال‌های اول گرداندن پرچم تنها در چند استان محدود می‌شد، می‌گوید: «در سال‌های ابتدایی گرداندن پرچم امام رضا‌(ع) توسط كاروان زیر سایه خورشید تنها در چند شهر بود؛ اما استقبال از این اتفاق آنقدر زیاد شد كه دیگر در كل كشور این كاروان‌ها ماموریت پیدا كرده‌اند و می‌روند.» كاروان‌هایی كه تمام فعالیت آنها و هزینه‌هایی كه در آن صورت می‌گیرد تماما مردمی بوده، بدون آن‌كه بودجه دیگری صرف چنین فعالیت‌هایی شود: «زیر سایه خورشید تماما مردمی است و توسط آستان قدس رضوی و ارتباطش با مردم همچنان پایدار مانده است. آستان قدس رضوی تلاش كرده است در این فعالیت زیر سایه خورشید را همراهی و خادم‌های امام رضا(ع) را با یك روحانی راهی شهر و دیارهای گوناگون كند.» 
او در زمینه راهی شدن كاروان‌ها به شهرهای گوناگون توضیح می‌دهد: «آن‌طور كه برنامه‌ریزی شده است در تمام استان‌ها كاروان‌هایی فرستاده می‌شود و این كاروان‌ها براساس قابلیتی كه هر استان دارد و اظهار نیاز می‌كند، تعدادشان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ممكن است یك استان به یك كاروان نیاز داشته باشد و یك استان به چهار تا پنج و حتی كاروان‌های بیشتر. كاروان‌هایی كه هر كدام مشتمل بر سه تا چهار خادم و یك روحانی می‌شود و هر استان یك مدیر تیم دارد تا روند حركت كاروان به درستی صورت گیرد.» 
اسلامی در پاسخ به این پرسش كه مقصد كاروان‌ها در هر استان به چه صورت تعیین می‌شود، پاسخ می‌دهد: «زمانی كه كاروان‌ها وارد استان‌های گوناگون می‌شود هدف تنها مقاصد خاص نیست. با كاروان می‌توانید به هر جایی بروید. از مسجد و هیات و نماز جمعه گرفته تا بیمارستان، دیدار از بیماران، خانواده شهدا، جانبازان، دانشگاه‌ها و زندان‌ها.» 
خاطرات فراموش نشدنی
آقای اسلامی از زمان‌هایی می‌گوید كه با كسانی برخورد داشته كه آرزوی زیارت دارند؛ اما در آن زمان امكان رفتن به مشهد برایشان فراهم نبوده و برای همین با دیدن پرچم بسیار خوشحال می‌شوند: سال گذشته بود كه ما پرچم را به استان گلستان بردیم. گویا یك جانبازی شب قبل از آن‌كه ما به محله آنها برسیم در دلش آرزوی رفتن به مشهد داشته و بی‌خبر از همه چیز وقتی می‌خوابد خواب می‌بیند خادم‌های امام رضا‌(ع) به دیدارش رفته‌اند. وقتی از خواب بیدار می‌شود با خود فكر می‌كند تعبیر این خواب چیست و ناگهان وقتی متوجه می‌شود كه پرچم امام رضا‌(ع) به همراه خادمانش وارد محل و كوچه آنها شده و با ذوق و شوقی وصف نشدنی به سراغ كاروان می‌آید، مقابل كاروان زانو می‌زند و شروع به گریه می‌كند. وقتی با او صحبت كردیم فهمیدیم او هر سال به زیارت امام رضا‌(ع) می‌آمده اما امسال امكان سفر برایش مهیا نبوده و وقتی شب قبل در عالم رویا خواب می‌بیند و فردای آن روز با خادمان و پرچم امام رضا‌(ع) مواجه می‌شود دیگر سر از پا نمی‌شناسد. 

دلدادگان اهل بیت همه جا هستند
عاشقان سنّی مذهب امام رضا‌(ع) 
این روزها هم اسلامی همراه كاروان در استان سیستان و بلوچستان به سر می‌برند. استانی كه اتفاقا حال و هوای امام رضایی گرفته‌ و اهالی‌اش با دیدن پرچم امام رضا‌(ع) دلشان راهی مشهد می‌شود.
 او از یک امام جمعه سیستان و بلوچستان می‌گوید كه با وجود سنی بودن به استقبال پرچم آمده است و از زنی می‌گوید كه با وجود فقیر بودن اما سعی می‌كرده هر سال به زیارت امام رضا‌(ع) برود؛ اما امسال دیگر توان مالی به او اجازه سفر به مشهد نداده است و حالا كه می‌بیند پرچم آقایش به آنجا رفته خوشحال است كه حداقل زیارت از راه دورش را دارد و می‌تواند با قلب‌اش به مشهد برود. 
اسلامی امیدوار است تا سال‌های سال این كاروان‌های پرچم امام رضا‌(ع) ادامه پیدا كند. چون از این طریق دل بسیاری از مردم‌ را شاد كرده‌اند. دلخوشی كه این روزها بسیاری از مردم به آن نیاز دارند و حالا خادمان امام رضا‌(ع) دست به دست هم داده‌اند تا این دلخوشی را در تمام نقاط مختلف كشور، محروم و غنی، بیمار و سالم، زندانی و آزاد و... برای مدتی هر چند كوتاه، اما پربار و ارزشمند منتقل كنند. شما هم امیدوار باشید. شاید همین روزها شما هم پرچم امام رضا‌(ع) رادر شهر خودتان زیارت كردید.