جایگزین خوب برای گوشت قرمز

جایگزین خوب برای گوشت قرمز

همه ما كم‌وبیش می‌دانیم كه مصرف زیاد گوشت قرمز برای سلامتی مضر است. مصرف زیاد گوشت قرمزمی‌تواند به بیماری‌های قلبی، دیورتیكولی (وجود بیرون‌زدگی‌های كیسه‌مانند كوچك در دیواره روده)، آلزایمر و سرطان روده منجر شود. خوشبختانه جایگزین‌های خوبی برای گوشت قرمز وجود دارد. در ادامه شما را با تعدادی از این جایگزین‌ها آشنا می‌كنیم.
توفو: توفو یا پنیر سویا شناخته‌شده‌ترین جایگزین گوشت قرمز است كه طولانی‌ترین تاریخچه را در این زمینه دارد. این ماده غذایی حدود 2000 سال پیش در چین با هدف جایگزینی با گوشت ابداع شد. آهن و پروتئین فراوان، كلسیم و مواد معدنی، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیم، مس، روی و ویتامین B و كالری و چربی پایین توفو آن را به یك جایگزین مناسب برای مرغ و گوشت قرمز تبدیل می‌كند.
حبوبات: حبوبات منابع خوبی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها هستند و از آنجا كه از نظر چربی، كلسترول و سدیم در سطح پایینی قرار دارند به سلامت قلب و بافت‌های خونی نیز كمك می‌كنند. حبوبات همچنین از سرطان پروستات و روده بزرگ پیشگیری كرده، دیابت و فشار خون را كنترل می‌كنند و در درمان افسردگی موثر هستند.
جك‌فروت:  جك‌فروت یك میوه بزرگ و درختی است كه بیشتر در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق آفریقا رشد می‌كند. جك‌فروت سرشار از پروتئین، پتاسیم و ویتامین B است. یك نصف لیوان آن در حدود ۹۵ كالری انرژی دارد. بافت گوشت مانند این میوه با پخته شدن طعمی شبیه گوشت نیز پیدا می‌كند. این ویژگی،‌ جك‌فروت را به رقیب خوبی برای دیگر جایگزین‌های گوشت تبدیل كرده است.
هویج: شاید از دیدن نام هویج در این فهرست تعجب كنید اما هویج یك جایگزین خوب و سالم برای گوشت است كه می‌تواند شما را به خوبی سیر كند. این سبزی نارنجی رنگ سرشار از فیبر، ویتامین A و مقادیر زیادی از سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هویج را می‌توانید علاوه بر مصرف در سوپ و سالاد، به‌عنوان بیكن گیاهی همراه با تخم مرغ در وعده صبحانه مصرف كنید.
منبع‌: ba-bamail.com