با سمینار و همایش مشكل اقتصاد حل نمی‌شود

با سمینار و همایش مشكل اقتصاد حل نمی‌شود

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: برگزاری سمینارها و همایش‌ها، نمی‌تواند به‌تنهایی راهگشا باشد و باید برای حصول اطمینان از كسب نتیجه، بسته‌ها و راهكارهای عملیاتی تدوین كرده و روی میز مسؤولان بگذاریم و سپس تحقق آنها را مطالبه كنیم.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شافعی افزود: گروهی، فعالان اقتصادی را «سرباز» و چه‌بسا «سردار» جنگ اقتصادی خطاب می‌كنند اما در عمل، اقدامات‌شان به‌گونه‌ای است كه عرصه را بر فعال اقتصادی تنگ كرده است.
وی گفت: موانع موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود كه چالش‌های بیرونی شاید از توان و اراده ما خارج باشند اما راه‌حل عمده مشكلات درونی در اختیار خود ماست. او تأكید كرد: بپذیریم چالش‌هایی كه خودمان ساختیم و مانع‌تراشی‌هایی كه انجام دادیم به‌مراتب بیشتر از مشكلات و تحریم‌های تحمیلی خارجی است. البته كه این تحریم‌ها باعث سوءاستفاده گروهی نیز شده اما نباید تخلفات آنها به همه فعالان این عرصه تعمیم پیدا كند و مانعی برای فعالیت‌های اقتصادی در كشور شود.
رئیس اتاق مشهد با بیان این‌كه بارها تأكید كرده‌ایم با قوانین دوران صلح نمی‌توان ساختارهای ایام جنگ اقتصادی را اداره كرد، گفت: بسیاری از بندهایی كه در دوران صلح به‌پای فعالان اقتصادی بسته شده، از مشكلات مربوط به چك‌های برگشتی گرفته تا مباحث و مسائل حوزه مالیاتی، باید در وضعیت دشوار جنگ اقتصادی گشوده شود.
به عقیده شافعی، گشایش‌هایی از این ‌دست می‌توانند عامل حیات دوباره واحدهای تولیدی باشند و پس از بازگشت به شرایط عادی نیز می‌توان امتیازات اعطایی را جبران كرد.