«آلوهای وحشی» نماینده ایران   در جشنواره فیلم‌های كودك و نوجوان

«آلوهای وحشی» نماینده ایران در جشنواره فیلم‌های كودك و نوجوان

اسامی فیلم‌های داستانی کوتاه راه‌یافته به بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی اعلام شد که فیلم داستانی آلوهای وحشی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرید هاشم‌زاده جزو فیلم‌های برگزیده این جشنواره است.
به گزارش جام‌جم، آلوهای وحشی نام فیلم داستانی است كه در تابستان ۹۷ در یكی از روستاهای صعب‌العبور فارس به‌نام جیدرزار تهیه شده است. این فیلم حكایت مردمی است كه در بسیاری از روستاها به‌دلیل دورافتادگی و نداشتن جاده از خدمات و امكانات حیاتی بی‌بهره‌اند.
داستان فیلم آلوهای وحشی درباره كوثر، دختر بچه روستایی است كه عینكش می‌شكند و برای زندگی روزمره و درس و مشق، او را دچار مشكلات زیادی می‌كند.
فشارهای معلم و عقب‌ماندگی تحصیل ناشی از ضعف چشم، كوثر را تنها و سرخورده كرده است. از طرفی خانواده كوثر به‌دلیل فصل برداشت محصول و دور بودن از شهر فرصت نمی‌كنند  كوثر را به شهر ببرند و عینكش را عوض كنند. در این میان، محمدحسن، پسر عموی كوثر، تلاش می‌كند  موانع را از سر راه كوثر بردارد و هم اوست كه در آخر پزشك را به ده می‌آورد و مشكل كوثر و تعداد زیادی از روستاییان حل می‌شود.
براساس اظهارات كارگردان، بازیگران فیلم آلوهای وحشی همه نابازیگر هستند و تلاش شده است فضای طبیعی منطقه و افراد ساكن در جیدرزار به‌خوبی در دید مخاطب قرار بگیرند.
به گفته فرید هاشم‌زاده، فیلم می‌خواهد دنیای كودكانه و باورهای انسانی میان كودكان را به‌سادگی به تصویر بكشد.  وی بیان كرد: فیلم آلوهای وحشی بر اساس یك واقعیت تلخ نوشته شده است، درآن روستا واقعا با مردمی روبه‌رو شدم كه از ضعف چشم خود بی‌اطلاع بودند و سال‌ها زندگی را با رنگ و لعاب واقعی خود ندیده بودند. آنجا با پیرمردی روبه‌رو شدم كه بعد از گذاشتن عینك دچار شگفتی عجیبی شده بود . هاشم‌زاده گفت: برایم خیلی تلخ بود كه از جمعیت صد نفره روستا ۲۴ نفر احتیاج به عینك داشتند و خودشان بی‌اطلاع بودند.
مدت زمان این فیلم ۱۶ دقیقه است كه نوشتن فیلمنامه آن دو ماه و تصویربرداری‌‌اش شش روز به‌طول انجامید و دو بازیگر اصلی دارد.
این فیلم كه محصول شبكه فارس است، به سفارش مجمع خیرین تامین سلامت فارس تولید شده است.
آلوهای وحشی پیش از این نیز در جشنواره مهر اصفهان از میان ۱۲۱۱ اثر، جزو ده اثر برگزیده منتخب شد.
امسال سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودك و نوجوان ۲۸ مرداد تا ۴شهریور در یك رقابت تنگاتنگ برگزار می‌شود كه آلوهای وحشی یكی از ده فیلم برگزیده این جشنواره و همچنین در بخش بین‌الملل یكی از سه فیلم نماینده ایران است.