بازداشت صدها نفر در اعتراضات مسكو

بازداشت صدها نفر در اعتراضات مسكو

ماموران امنیتی شامل پلیس مسكو و گارد ملی روسیه می‌گویند تاكنون ۶۸۵ نفر را در خیابان‌های مسكو به جرم شركت در تجمعات غیرقانونی دستگیر كرده‌اند. این اعتراضات از دو هفته پیش شروع شد و همچنان استمرار دارد. برخی از منابع تداوم این اعتراضات را زیرسر عوامل غربی برای اثر‌گذاری در انتخابات آینده روسیه یا ایجاد یك انقلاب رنگی تحلیل می‌كنند.
به گزارش ایرنا، شهرداری و پلیس مسكو هشدار داده بودند تظاهرات غیرقانونی بوده و افرادی را كه در آن شركت كنند دستگیر خواهند كرد. سازمان پلیس مسكو پیشتر شمار افرادی را كه بازداشت شدند ۳۰ نفر اعلام كرده بود. با این حال رادیو مسكو ۲۴ اعلام كرد در اعتراضات روز شنبه در مركز مسكو بیش از ۱۵۰۰ نفر شركت كردند. یكی از بازداشت‌شدگان، لیوبوف سوبول از رهبران مخالفان دولت روسیه بود. وی هنگامی كه از ستاد انتخاباتی خود در خیابان راژدستونسكایا در مركز مسكو خارج می‌شد، توسط ماموران گارد ملی روسیه دستگیر شد. در تظاهرات اخیر مسكو چند خبرنگار نیز بازداشت شدند كه خبرنگار روزنامه و دوموستی از آن جمله بود و وی به همراه دو خبرنگار تارنمای روسی «ام.ب.خا مدیا» از رسانه‌های مخالف دولت روسیه پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی آزاد شد.
اعتراضات روز شنبه بدون حضور رهبران مخالفان دولت روسیه برگزار شد، زیرا آلكسی ناوالنی در بازداشتگاه موقت برای یك ماه زندانی شده بود و بقیه رهبران ازجمله ایلیا یاشین هم در حبس خانگی بودند. در هفته‌های اخیر چند بار تظاهرات در اعتراض به حذف نامزدهای انتخابات شورای شهر مسكو در پایتخت روسیه برگزار شده است. معترضان می‌گویند دولت مانع نامزدی چهره‌های مستقل و مخالف در انتخابات می‌شود. هفته گذشته نیز نزدیك به 1400 نفر در تظاهرات اعتراضی روسیه بازداشت شده بودند.
مقامات روسیه می‌گویند، نامزدهای مخالفان از آنجا كه نتوانسته‌اند امضای كافی برای نامزدی خود كسب كنند، امكان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند، اما رهبران مخالفان با رد چنین ادعایی تاكید دارند كرملین می‌خواهد نامزدهای هوادار حكومت در این انتخابات بی‌رقیب باقی بمانند. پس از این تصمیم كرملین بود كه آلكسی ناوالنی، برجسته‌ترین چهره مخالفان فراخوانی برای تظاهرات داد. وی تاكید كرد تا زمانی كه نیروهای اپوزیسیون اجازه نامزدی پیدا نكنند، اعتراضات ادامه خواهد داشت.
در رابطه با تحولات اخیر روسیه سایت خبری الوقت در یك تحلیل می‌نویسد: می‌توان دست داشتن اروپا و آمریكا در اعتراضات غیرقانونی مسكو را بسیار محتمل ارزیابی كرد. در حقیقت، رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی غربی قصد دارند با نشان دادن پوتین به عنوان مخالف دموكراسی و آزادی، فضای سیاسی روسیه را در مسیر گذار به دیكتاتوری بازنمایی كنند تا از این طریق امكان ایجاد چندقطبی را در میان روس‌ها ایجاد و حتی در بلندمدت نظام سیاسی این كشور را با بحران و خطر انقلاب مواجه كنند. راهبردی كه پیشتر با عنوان انقلاب‌های رنگی در كشورهای محیط پیرامونی روسیه به‌ویژه علیه دولت‌های متحد مسكو اجرا شده بود.