ربات‌های عازم فیراکاپ چشم به راه حمایت

ربات‌های عازم فیراکاپ چشم به راه حمایت


مسابقات جهانی رباتیك فیراكاپ به میزبانی كره‌جنوبی از جمعه 18 مرداد آغاز خواهد شد. هر سال برگزیدگان دانش‌آموزی و دانشجویی، از سراسر كشور برای شركت در این رویداد مهم در حال آماده‌سازی هستند. اما متاسفانه یكی از چالش‌هایی كه تیم‌های شركت‌كننده در مسابقات جهانی رباتیك هر سال با آن روبه‌رو هستند، نبود روال حمایتی مشخص برای تأمین هزینه‌های اعزام این تیم‌ها به مسابقات جهانی است كه موجب می‌شود برخی تیم‌ها با وجود توانمندی‌هایشان در این مسابقات شركت نكنند.
به گفته دكتر سروش صادق‌نژاد، رئیس كمیته ملی رباتیك ایران فیرا، برخی دانشگاه‌ها به طور معمول قسمتی از هزینه مورد نیاز (حدود 30 تا 40درصد) را برعهده می‌گیرند و باقی هزینه‌ها را حامیان مالی یا در نهایت اعضای تیم باید تأمین كنند. اما همین حمایت نسبی نیز تا روزهای نزدیك به مسابقات به طور دقیق مشخص نمی‌شود. وی به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به میزبانی ایران در سال آینده برای برگزاری مسابقات جهانی فیرا، بهتر بود می‌توانستیم با حداكثر توان خود در این مسابقات شركت كنیم و شایستگی خود را برای میزبانی در سال آینده نشان دهیم. با وجود این همچنان سعی ما این است كه بتوانیم از این مسابقات با دست پر برگردیم.»
رئیس كمیته ملی رباتیك ایران فیرا با تأكید بر اهمیت نقش پژوهش و همچنین توسعه دانش رباتیك بر پیشبرد فناوری‌های روز دنیا و راه‌اندازی شركت‌های نوپا می‌افزاید: «نباید رباتیك را فقط به مسابقات محدود كنیم. در سراسر جهان بسیاری از فناوری‌های جدید و شركت‌های نوپا بر مبنای استفاده از این علم شكل گرفته و در حال توسعه است. بنابراین حمایت از رباتیك در كشور باید علاوه بر فراهم كردن شرایط مساعد شركت در مسابقات برای پژوهشگران و تثبیت جایگاه جهانی كشور با هدف توسعه كاربردی این دانش صورت بگیرد.» صادق‌نژاد تأکید کرد: « امیدواریم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاه ویژه‌‌ای به نقش ریشه‌ای پژوهش و تحقیقات در فضای دانشگاهی در رشد و توسعه موفق كسب‌وكارهای نوپا داشته باشد. در حال حاضر بیشتر حمایت‌های این نهاد به شركت‌های فعال معطوف شده است در حالی كه مجموعه‌های پژوهشی دانشجویی در صورت حمایت صحیح شركت‌های فعال و اقتصادی آینده را تشكیل خواهند داد.»
وی در ادامه افزود: «وزارت آموزش و پرورش نیز در ایجاد و پرورش خلاقیت در سنین دانش‌آموزی و آشنایی و توسعه علم رباتیك می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. اكنون وقت آن رسیده است كه با بسترسازی مناسب، برای رشد هرچه بهتر این دانش در جهت‌دهی آن به سمت كسب‌وكار و فناوری‌های كاربردی بهره ببریم.»
آریا صبوری، عضو كمیته اجرایی فدراسیون جهانی رباتیك فیرا نیز كمبود شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های نوپای سخت‌افزاری را از مهم‌ترین خلآهای فضای كسب‌وكار در كشور می‌داند و تصریح می‌كند: «با توجه به شتاب بسیار بالای توسعه فناوری‌های سخت‌افزاری جدید مانند رباتیك، مكاترونیك و هوش مصنوعی، این روزها بخش قابل توجهی از بازار فناوری جهانی به این فناوری‌ها اختصاص یافته و به‌زودی بازار كشور تشنه این محصولات فناورانه خواهد بود. در اینجا اگر نتوانیم به موقع این محصولات را به سبد خانوارهای ایرانی اضافه كنیم، با تمام تلاش‌ها و دانش‌اندوزی‌هایی كه طی این سال‌ها در كشور انجام شده است، خیلی زود به كشوری مصرف‌كننده و وابسته به فناوری‌های نوین خارجی تبدیل خواهیم شد. بنابراین باید نهادهای مربوط توجه ویژه‌‌ای به حمایت از فعالان حوزه فناوری سخت‌افزاری داشته باشند تا بتوانیم حلقه‌های مفقود در حوزه رباتیك را بیابیم و آن را از دانشی صرفا برای شركت در مسابقات به فناوری كاربردی برای رفع نیازهای کشور تبدیل كنیم.»