طمع مالباختگان طعمه کلاهبرداران

طمع مالباختگان طعمه کلاهبرداران


اگر برخی سارقان با شكستن قفل و بالا رفتن از دیوار دست به سرقت از منازل و اماكن می‌زنند یا با استفاده از ضعف سیستم ایمنی خودروها به خواسته خود در سرقت خودرو یا محتویات آن دست می‌یابند، كلید و شگرد دستیابی كلاهبرداران به اهداف و خواسته هایشان تنها طمع مالباختگان است.
 این روزها با وجود این‌كه سال‌ها از آغاز كلاهبرداری به شیوه تماس تلفنی با مالباختگان و كشاندن آنها به پای دستگاه‌های خودپرداز و آموزش همگانی پلیس به شیوه‌های مختلف تصویری و نوشتاری در این زمینه می‌گذرد، همچنان شاهد تشكیل پرونده‌های متعدد كلاهبرداری به این شیوه و شگرد هستیم. شهروندانی كه با یك تماس تلفنی آنچنان از شنیدن خبر برنده شدنشان در یك قرعه‌كشی یا مسابقه رادیویی و تلویزیونی هیجان‌زده می‌شوند كه بعضا به خاطر نمی‌آورند كه هرگز در چنین مسابقه یا قرعه‌كشی شركت نكرده‌اند.  جالب‌تر این‌كه همه افراد در مراودات مالی خود كاملا از فرآیند واریز وجه به حساب خود و دیگران آگاهند و هیچ‌گاه برای این‌كه فردی به حسابشان وجهی واریز كند در پای دستگاه خودپرداز حاضر نمی‌شوند، ولی در مواجهه با كلاهبرداران به‌سرعت پای دستگاه حاضر شده و كل موجودی خود را تمام و كمال به حساب كلاهبرداران منتقل و حتی در مواقعی رمز دوم خود را نیز به فرد ناشناس پشت خط اعلام می‌كنند.
یكی دیگر از شیوه‌های سوء‌استفاده از اطلاعات بانكی كپی‌برداری از كارت عابربانك شهروندان است. 
در این روش زمانی كه كارت خود را در اختیار یك فروشنده می‌گذارید از آن كپی‌برداری كرده و با استفاده از رمز كارت كه خودتان در اختیار فروشنده قرار داده‌اید، در ساعات آخر شبانه‌روز و در آستانه تعطیلی آخر هفته كه امكان انجام پیگیری اداری و مسدود كردن حساب سخت‌تر است، نسبت به خرید یا برداشت وجه از حساب شما اقدام می‌كنند.
ارسال پیامك با محتوای «وجه را به این حساب واریز كن» نیز یكی دیگر از شگردهای كلاهبرداران است كه براساس قانون احتمالات یك پیامك را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می‌كنند و بدون شك براساس این قانون در بین این افراد كسانی هستند كه قصد انتقال وجه دارند و با دیدن پیامك بدون توجه به ناشناس بودن شماره تلفن وجه مورد نظر را به حساب اعلام‌شده واریز می‌كنند.
شهروندان برای گرفتار نشدن در دام انواع كلاهبرداری با استفاده از عابربانك و دستگاه خودپرداز لازم است همواره مواردی را كه در ادامه می‌آید، مدنظر داشته باشند:
*باز هم تاكید می‌كنیم به منظور واریز پول به حساب شما به هیچ وجه نیازی به حضورتان پای دستگاه خودپرداز و انجام عملیات بانكی نیست.
    قبل از عمل به خواسته‌های فردی كه با تماس تلفنی مدعی تماس از طرف یك برنامه تلویزیونی یا رادیویی می‌شود از صحت ادعا و هویتش اطمینان حاصل كنید.
   هرگز هنگام پرداخت وجه خرید خود در مراكز خرید و فروشگاه‌ها، كارت و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار ندهید در غیر این صورت باید منتظر دریافت پیامك‌های خرید و
 كسر وجه از حساب خود با وجود قرار داشتن كارت عابربانك در جیب خود باشید.
   در برابر دریافت پیامك‌های دعوت به واریز وجه، نسبت به این مورد كه فرد فرستنده همان فردی است كه شما باید وجهی را به حساب او واریز كنید، اطمینان یابید.
   به هیچ عنوان كارت عابربانك خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید، چون در صورت هرگونه سوءاستفاده و ارتكاب جرمی عواقب قانونی آن متوجه شما می‌شود.
   از قبول درخواست افراد غریبه در پای دستگاه‌های خودپرداز مبنی بر انتقال وجه از مقصدی ناشناس به حسابتان، خودداری كنید چون با قبول این درخواست ممكن است به‌سادگی وارد چرخه یك پرونده سرقت، پولشویی یا حتی آدم‌ربایی شوید.
   در زمان انجام خریدهای اینترنتی یا معاملاتی كه نقطه شروع آنها سایت‌های خرید و فروش اینترنتی كالاست از واریز وجه به حساب خود اطمینان یابید و تنها به ادعای فرد خریدار یا 
نشان دادن صفحه مراحل تراكنش‌های مالی در موبایل خریدار اكتفا نكنید و با ادعای طولانی بودن پروسه انتقال وجه به حسابتان كالای مورد نظر را در اختیار فرد غریبه قرار ندهید.
   با توجه به این‌كه اكثر كلاهبرداران برای پیشگیری از پیگیری قضایی و اداری ساعات آخر شب و روزهای آخر هفته را برای انجام اقدامات مجرمانه خود و خالی كردن حساب شما یا به سرقت بردن كالای به فروش گذاشته شده شما برمی‌گزینند، حتی‌الامكان از انجام معامله با افرادی كه آشنایی مختصری از آنها دارید یا در نتیجه آگهی‌های اینترنتی با آنها در تماس قرار گرفته اید در زمان‌های اعلام شده در سطرهای پیشین خودداری كنید.
در پایان دوباره تاكید می‌كنیم در زمان تماس‌های تلفنی با وعده برنده شدن شما در یك برنامه خاص یا قرعه‌كشی قبل از غلبه حس طمع بر هیجانات و قوه قضاوتتان، یك نفس عمیق بكشید و به مغز خود اجازه تجزیه و تحلیل منطقی شرایط را بدهید. به شما اطمینان می‌دهیم با این كار، به‌سرعت متوجه ابعاد مجرمانه تماس صورت گرفته می‌شوید.