کم‌کاری متولیان امر

کم‌کاری متولیان امر


خیرا... پروین / استاد حقوق دانشگاه تهران
درباره فرار متهمان یا محکومان قضایی باید از مسؤولان مربوط در حوزه قضایی، ‌انتظامی و امنیتی سوال کرد زیرا به‌هر صورت آنها متولیان امر هستند و از امکانات، اختیارات و قدرت برخوردارند.
این‌که متهمان یا افرادی که حکمشان در دادگاه به اثبات رسیده چگونه به امان خدا رها می‌شوند و با امکانات و پول و مرتبطینی که دارند متواری می‌شوند، یک نقصان بزرگ باید تلقی شود.
اگر متهمی آزاد می‌شود یا دادگاهش در حال برگزاری است آیا نباید از سوی متولیان امر ضمانت‌های لازم برای حضور او در دادگاه گرفته شود؛ طبعا کسی که متهم است به‌ویژه کسانی که در پرونده‌های حساس و مهم اقتصادی و امنیتی اتهاماتی متوجه آنها است و می‌دانند که در صورت رسیدگی به پرونده آنها مستوجب مجازات می‌شوند با توجه به نفوذ و مال و امکاناتی که دارند از کشور خارج می‌شوند.
 امروز مجریان قانون باید همه ضمانت‌های لازم و قوی را برای این‌گونه موارد به‌کار گیرند تا هیچ متهم یا مجرمی از دست قانون فرار نکند. الان شاهدیم افرادی که طی سال‌های سال، مرتکب جرم‌های بزرگ شدند و بیت‌المال را به یغما بردند در خارج از کشور به سر می‌برند.
این اتفاق یقینا پذیرفتنی نیست و صرف این‌که دستگاه‌ها بگویند به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل کردند کافی به نظر نمی‌رسد؛ چون مردمی که به‌واسطه یک رویداد مهم مثل مقابله به مثل ایران در برابر انگلیس امید و خودباوری آنها بیشتر می‌شود وقتی با چنین مسائلی روبه‌رو شوند آن را از چشم حاکمیت می بینند. جای تاسف است که به آسانی مجرمان و متهمان از دست قانون فرار می‌کنند و هیچ راهی هم برای بازگرداندن آنها به کشور وجود ندارد.