شبکه ورزش را  «از شنبه» تماشا کنید

برنامه طنز تلویزیونی جدید شبكه ورزش قرار است ما را به ورزش همگانی تشویق کند

شبکه ورزش را «از شنبه» تماشا کنید

كمتر از سه هفته است كه برنامه‌ای با نام «از شنبه» هر روز ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به طور زنده روی آنتن شبكه ورزش می‌رود. برنامه‌ای نسبتا جدید در این شبكه كه قرار است مخاطبان و مردم را به ورزش ترغیب كند و به صورت تخصصی به مقوله ورزش‌های همگانی می‌پردازد. «از شنبه» به تهیه‌كنندگی عبدا... روا و مجتبی آذری و با اجرای امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی، كه مردم پیشتر آنها را با عنوان استندآپ كمدین می‌شناختند، حالا یكی از برنامه‌های پرطرفدار شبكه ورزش شده است. هرچند از شنبه‌های مدنظر ما عمدتا هرگز نمی‌آید، اما از شنبه مدنظر تهیه‌كنندگان، حالا مشخصا با موضوع ورزش همگانی روی آنتن زنده آمده و تاكنون با استقبال خوبی هم مواجه شده است. این برنامه با رویكرد طنز و با هدف تشویق و ترغیب مردم با روش‌های متفاوت، با شعار «ورزش برای همه» كار خود را شروع كرده و حا لا وارد چهارمین هفته از پخش خود می‌شود. این برنامه سه بخش اصلی دارد كه می‌كوشد با بیان طنز به مردم بگوید كه هیچ بهانه‌ای برای ورزش نكردن از هیچ‌كس پذیرفته نیست. دعوت از مهمانان ویژه ورزشی كه بخش ابتدایی برنامه است، دعوت از مهمان‌هایی با موضوع محتوای ورزش، از قبیل ورزش و پزشكی، ورزش و تغذیه، بی‌تحركی و ... همچنین آموزش یك بازی ورزشی برای همه رده‌های سنی، در بخش دوم و انجام تمرینات ورزشی و كششی با حضور مربیان مطرح ورزش كشور از اصلی‌ترین محورهای «از شنبه» است.


نكته دیگر، پخش گزارش‌های مردمی از همه استان‌های كشور و مطالبه‌های ورزشی از روسای فدراسیون‌های ورزشی است. همچنین چند باور غلط یا درست ورزشی از طریق اسكایپ
هر روز با حضور پزشكان مطرح در برنامه به مخاطب ارائه می‌شود. نكته دیگر آشنایی مردم با برخی ورزش‌هایی كه شاید كمتر نام آنها را شنیده باشیم یا حتی شاید با تفكری غلط سراغ آنها نرفته باشیم، یكی دیگر از موضوعات برنامه است. از شنبه تاكنون میزبان ورزش‌هایی مانند داژبال، پیاده روی در كوهستان، دوی كوهستان، پیلاتس و ... بوده، اما ایده این برنامه كه به گفته تهیه‌كنندگان آن تا آخر تابستان ادامه دارد، از كجا آمد؟



از اجرا تا تهیه‌كنندگی
عبدا... روا، تهیه‌كننده از شنبه و مجری ویدئو چك، در خصوص ایده اصلی این برنامه به «جام‌جم» گفت:
من و مجتبی آذری تجربه خوبی به نام ویدئو چك در همین شبكه ورزش داشتیم، كه برای ادامه دادن این تجربه خوب با پیشنهاد شبكه ورزش رو‌به‌رو شدیم و فكر كردیم این برنامه بسیار خوبی است كه در قامت تهیه‌كننده مشترك خودمان را بسنجیم و به امید خدا برای كارهای متفاوت‌تری آماده شویم. او در پاسخ به این سوال كه چرا رویكرد طنز را برای قالب برنامه خود انتخاب كرده‌اید، گفت:  چون خودمان در زندگی روزمره از این ابزار برای تاثیرگزارتر بودن استفاده می‌كنیم و ذاتا شوخ‌طبعی داریم. چه بهتر كه آدم موقع برنامه ساختن خودش باشد و به نظر من گفتن حرف‌ها به صورت مستقیم، تاثیر كمتری دارد تا این‌كه حرف‌ها در قالب طنز و صادقانه گفته شود. مجری ویدئو چك، كه حالا تهیه‌كننده از شنبه است، در خصوص اولین تجربه تهیه‌كنندگی گفت:  كار بسیار سنگین است و البته كه با كمك آقای آذری كه بخش زیادی از مسؤولیت را به عهده دارد، در كنار هم كار را جلو می‌بریم.
 البته سال‌ها جسته‌گریخته برنامه‌سازی كرده‌ام ولی اسم تهیه‌كننده نداشتم و حالا اسمش را دارم، من فكر می‌كنم حالا توانسته‌ایم تاثیرگذار باشیم و در مقایسه با یك برنامه مشابه، مسیر پرسرعت‌تری را برای كامل‌ و پر بیننده‌تر شدن طی می‌كنیم.




از استقبال راضی هستیم
مجتبی آذری، دیگر تهیه‌كننده از شنبه درخصوص نحوه تولید این برنامه و كار در قامت تهیه كنندگی مشترك با عبدا... روا گفت: «پیش‌تولید كار ما كلا سه هفته
طول كشید و ما برای انتخاب عوامل، مجری، سفرهای شهرستان و... تا هر روز روی آنتن زنده رفتن كمتر از 30 روز فرصت داشتیم. در صورتی كه این فرصت برای یك برنامه زنده 90 دقیقه‌ای بسیار كم است. همچنین رفاقت چندین ساله من و عبدا... روا باعث شد از یكدیگر شناخت بسیار خوبی پیدا كنیم و این رفاقت در برنامه ویدئوچك هم خودش را نشان می‌دهد كه ما با هم پازلی را برای كار ساخته‌ایم.» او در خصوص نحوه انتخاب امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی گفت: «نظر شخصی من این است كه اجراهای دو نفره شاید خوب از آب درنیاید، اما ما چند سال است كه امیرحسین و ابوطالب را می‌شناسیم و می‌دانیم این دو بسیار با یكدیگر هماهنگ هستند و از دوران كودكی در كنار هم بوده‌اند، در یك مدرسه درس خوانده‌اند با هم كار استندآپ را امتحان كرده‌اند و حتی در یك روز به دنیا آمده‌اند! ما خواستیم در برنامه از شنبه از این فضا استفاده كنیم به نحوی كه حضور این دو نفر هم به خودشان كمك كند و هم به برنامه ما. نكته دیگر خلاقیت بالای مجریان ما بود كه به اجرای آنها كه
چالش بزرگی برایشان بود، كمك شایانی می‌كرد. آذری همچنین درخصوص ادامه‌دار بودن این برنامه گفت: «همه چیز بستگی به صلاحدید مدیران سازمان دارد.»