ابهام در ماموریت حریری

ابهام در ماموریت حریری


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به واشنگتن سفر کرده و قرار است ضمن یک سفر شخصی با مقامات آمریکایی نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. به گزارش شبکه خبری الحدث، نخست‌وزیر لبنان در واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. حریری در حالی به واشنگتن سفر کرده است که آمریکا طی ماه‌های اخیر تحریم‌های متعددی را علیه حزب‌ا... لبنان اعمال کرده است. به گفته شبکه الحدث، موضوع حزب‌ا... لبنان یکی از محورهای دیدار حریری با مقامات آمریکایی خواهد بود. ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح است.
لبنان تا هفته گذشته صحنه اختلاف و دسته‌بندی‌های شدید ناشی از حادثه تیراندازی یک ماه پیش در استان جبل بود، تا جایی که بیم آن می‌رفت چه بسا این اختلافات تا جنگ داخلی در این کشور پیش رود اما نهایتا هفته گذشته با نشست مشترک حریری، میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بحران مزبور حل و فصل گردید در نتیجه سعد حریری از این نظر آسوده خاطر راهی آمریکا شد. تیراندازی یک ماه پیش در استان جبل لبنان و سوءقصد به وزیر امور آوارگان این کشور اختلاف و بحران سیاسی شدیدی را در لبنان رقم زد و موجب شد جلسه هیات دولت حدود 40 روز به تعویق بیفتد. سفارت آمریکا در بیروت چهارشنبه گذشته در واکنش به حادثه استان جبل بیانیه‌ای صادر کرد و از لبنانی‌ها خواست اجازه ندهند از این حادثه بهره‌برداری سیاسی شود. این بیانیه با واکنش محافل مختلف لبنان از جمله حزب‌ا… روبه‌رو شد و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان و تلاش به منظور ایجاد تفرقه بین لبنانی‌ها دانستند.

به گزارش ایرنا، برخی خبرها در بیروت حاکی از آن است که جراد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ قصد دارد در آینده نزدیک به بیروت سفر کند. از همین رو نمی‌توان سفر حریری را با هدف فراهم کردن مقدمات سفر او به لبنان بی ارتباط دانست. بین آمریکا و لبنان مسائل حل‌نشده‌ای وجود دارد از جمله موضوع ترسیم خطوط مرزی با فلسطین اشغالی که آمریکا در آن نقش میانجی دارد. همچنین موضوع معامله قرن و بند مربوط به نحوه تعامل با پرونده پناهجویان فلسطینی در لبنان یکی دیگر از مسائلی است که کوشنر تمایل به حل آنها دارد.
اما در مورد اعمال فشار آمریکا بر حزب‌ا... نیز باید گفت، همچنان احتمال این‌که آمریکا شخصیت‌های سیاسی دیگری را در فهرست تحریم ها قرار دهد، وجود دارد. از این رو باید دید حریری تا کجا موفق خواهد شد در سفر خود به واشنگتن بر مسیر جدیدی که آمریکا در قبال لبنان در پیش گرفته، تاثیر بگذارد؛ مسیری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چند ماه پیش از آن خبر داد و شامل توسعه دایره تحریم ها علیه بازوهای سیاسی حزب‌ا... است. دولت ترامپ هم چنین گفته است از اعضای حزب‌ا... در دولت لبنان چشم
بر نمی دارد. در واقع حریری باید تلاش کند واشنگتن را از توسعه دایره تحریم ها علیه لبنان منصرف سازد، زیرا بیم آن می رود که این روند ثبات کشور را تحت تاثیر قرار دهد و بخش بانکی که آخرین سوپاپ امن لبنان است، در معرض تهدید قرار گیرد. آن هم در شرایطی که اقتصاد لبنان در معرض فروپاشی است.
پایگاه خبری «لبنان ۲۴» در مطلبی با عنوان «حریری در واشنگتن ... قوی‌تر از قبل »نوشت: سعد حریری به دلیل ایجاد توازن دوباره در دولت خود هم‌اکنون قوی تر از قبل بوده و سفر کنونی‌اش به آمریکا نقش او را تقویت کرده و به او امکان خواهد داد برخی شروط مالی و اقتصادی را به کرسی بنشاند و تمام تکاپوی آینده او بر تلاش برای نجات لبنان از بحران مالی و اقتصادی متمرکز خواهد شد. به نوشته همین منبع در زمینه سیاسی نیز حریری ناچار است در برابر هرگونه درخواست آمریکا در ارتباط با حزب‌ا... موضع خود را داشته باشد؛به این معنا که حزب‌ا... جزئی از ساختار سیاسی لبنان بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت.