دیوار در دیوار

دیوار در دیوار

رژیم صهیونیستی بعد از کشیدن دیوار حائل در کرانه باختری تصمیم دارد یک دیوار به همان شکل و شمایل در مرزهای با غزه بکشد. مقامات این رژیم تصور می کنند با کشیدن دیوارهای متعدد و محبوس کردن خود در پشت آنها خواهند توانست مقامت فلسطینی ها را سرکوب کنند اما چنان که دیوار حائل دراین باره تاثیری نداشت دیوار غزه نیز نخواهد داشت.
روز گذشته شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش درصدد احداث دیوار امنیتی جدید به‌عنوان «حلقه دفاعی دوم در مرزهای نوار غزه» است. این دیوار قرار است در عمق اراضی اشغالی و نزدیک شهرک‌های مرزی همجوار شمال شرق منطقه غزه تا منطقه ناحل عوز روبه روی مرکز غزه ساخته شود. هدف از ساخت این دیوار حفاظت از شهرک‌ها و خیابان‌های اراضی اشغالی نزدیک به مرزها، حفظ آنها در برابر موشک‌های ضد تانک و ممانعت از نفوذ فلسطینیان به این مناطق عنوان شده است. به گفته شبکه الجزیره،ارتش رژیم صهیونیستی مقرر کرده است که اوایل سال ۲۰۲۰ ساخت این دیوار بتونی مستحکم را به طول
 ۳۶۰ کیلومتر پایان دهد. ارتفاع این دیوار در نقاطی 6 و در بعضی نقاط ده متر خواهد بود.
پس از این‌که گروه های مقاومت فلسطین طی عملیاتی با استفاده از موشک «کورنت» یک خودروی نظامی اسرائیلی را مستقیما هدف گرفتند، رژیم صهیونیستی به فکر ساختن این دیوار افتاد. به گفته رسانه‌های اسرائیل، دیوار حائل غزه دارای فناوری هوشمند بوده و حدود صد میلیون شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی یک دلار معادل حدود 5/3 شکل است) هزینه دارد.
رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۰ چند دیوار مرزی با هدف تضمین امنیت اراضی اشغالی و حفاظت از مرزهای آن از طرف‌ها و جبهه‌های مختلف ساخته است. ساخت این دیوارها بیانگر رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره امنیت و نظریه دیوار آهنین است، رویکردی که طبق آن تکیه بر قدرت و تقویت برتری نظامی و جدا کردن امنیت اراضی اشغالی از محیط اطراف آن، بهترین تضمین برای حفاظت از امنیت این مناطق است.
 گفته می شود رژیم اشغالگر صهیونیستی در مرزهای با مصر، اردن، سوریه و لبنان نیز دیوارهایی احداث کرده است. در این میان بزرگ‌ترین دیوار موسوم به دیوار حائل در کرانه باختری ساخته شده که این دیوار اواسط سال ۲۰۰۲ نزدیک خط قرمز با هدف ممانعت از ورود ساکنان فلسطینی به اراضی اشغالی یا شهرک‌های نزدیک ساخته شد.
غزه در ماه های اخیر به صورت هفتگی شاهد برگزاری تظاهرات موسوم به بازگشت بوده است که در جریان آن تاکنون صدها نفر شهید و هزاران نفر مجروح شده‌اند. رژیم صهیونیستی از سال 2008 تاکنون غزه را تحت محاصره شدید اقتصادی و رفت و آمدها قرار داده است. این محاصره طی 12 سال گذشته تاثیر فراوانی بر زندگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن این منطقه گذاشته است.