بفرمایید  كتاب زیرزمینی

بفرمایید كتاب زیرزمینی


 از آن روزها بود. نگارنده وقتی می‌خواست ستون پشت صحنه را بنویسد، باید می‌گشت و هر یك از اعضای گروه فرهنگی را از جایی پیدا می‌كرد تا بپرسد سوژه‌شان چیست. اصلا یك‌جور بیش‌فعالی در گروه موج می‌زد كه نگویم برایتان. البته بین خودمان باشد به این شیطنت و پرتحركی نیاز داریم دیگر. رسانه یعنی تكاپوی مداوم و خب حالا دوستان روزهایی هم تكاپوی مداومشان، مداوم‌تر می‌شود دیگر. البته به اینجای متن كه رسیدیم پیدایشان شد و نفس راحتی كشیدم.
امروز سالگرد جدایی بحرین از ایران است. پاره‌ای از تن ایران كه چه آسان جدا می‌شود و ...  واقعیتش را بخواهید به حرف‌های و ادعاهای این روزهای سلطنت‌طلب‌ها و سمپات‌هایشان نگاه نکنید. حالا درست است که رضا پهلوی کمپین حمایت از حقوق و تمامیت ارضی ایران را در فضای مجازی راه می‌انداز اما بد نیست بدانید که در زمان پدر همین فرد، بخشی از خاک ایران برای همیشه از سرزمین مادری جدا و برای خودش تبدیل به یک کشور مجزا شده. اتفاقی یک حرف و حدیث و حاشیه در موردش زیاد بوده و هست. حالا هم در سالروز این واقعه محمدصادق علیزاده رفته سراغ مستند تازه‌ای كه درباره این واقعه تاریخی ساخته شده است. «آسوده بخواب كوروش» نام این مستند است و تمام آنچه در جریان جدایی بحرین از ایران رخ داده را بررسی كرده است. علیزاده با تهیه‌كننده مستند هم مفصل حرف زده تا ببیند چرا این سوژه را انتخاب كرده‌اند و چه مسیری را در ساخت آن دنبال كرده‌اند. این مستند را مادیده‌ایم. هفته بعد که رونمایی شد، شما هم از تماشایش غافل نشوید. تماشای چنین اثری  مصداق خوبی است که ببینیم دستگاه پهلوی که برای حمایت از منافع غرب به ویتنام و عمان لشکرکشی کرد چطور در برابر بخش مهمی از خاک ایران کوتاه آمد.
در صفحه 10 گزارشی داریم كه بهتر است درباره‌اش چیزی نگوییم و خودتان بخوانید. به بهانه انتشار كتابی كه اصلا رویمان نمی‌شود اسمش را بیاوریم! رفته‌ایم سراغ شیوه‌های جدید فروش كتاب‌های زیرزمینی در ایران. در حاشیه‌اش هم بررسی كرده‌ایم چه اتفاقاتی در بازار نشر در حال رخ دادن است.
نوه دختری آیت‌ا... كاشانی هم سوژه مصاحبه این هفته محمدرضا كائینی در صفحه نسبتا تاریخی است. این پژوهشگر همیشه می‌رود سراغ نكات مبهم تاریخ و سعی می‌كند در جریان مصاحبه‌هایش نكات تازه‌ای را از زبان مصاحبه شوندگان بشنود و برایمان بخواند. این هفته هم بخوانید و ببینید نوه آیت‌ا... كاشانی از پدربزرگش و واقعه تاریخی پرچالش كودتای 28 مرداد چه می‌گوید.