اولین سوپر جام تمام انگلیسی اروپا

چلسی - لیورپول؛ چالش دوم لمپارد مقابل تیم آماده كلوپ

اولین سوپر جام تمام انگلیسی اروپا

فرانك لمپارد در كمتر از یك هفته دو چالش مهم را در مربیگری پشت سر می‌گذارد. بازی اول چلسی با مربیگری او در لیگ جزیره همین چند روز پیش مقابل منچستر یونایتد انجام شد و این تیم با نتیجه 4‌‌بر‌صفر مقابل شاگردان سولسشر شكست خوردند. حالا تیم قهرمان لیگ‌اروپا در فصل گذشته باید امشب در ورزشگاه بشیكتاش در شهر استانبول مقابل لیورپول به عنوان قهرمان لیگ قهرمانان قرار بگیرد تا تكلیف قهرمان سوپر جام اروپا در این فصل مشخص شود.
این اولین سوپرجام تمام انگلیسی در تاریخ یوفا محسوب می‌شود و از سوی دیگر از سال 2013 تاكنون برای اولین بار است كه یك تیم غیراسپانیایی شانس قهرمانی در این جام را دارد. این ششمین حضور لیورپولی‌ها در سوپرجام اروپا‌ست و می‌خواهند تعداد قهرمانی خود در این كاپ را به عدد 4 برسانند. همچنین لیورپول در صورت پیروزی در بازی امشب تعداد قهرمانی‌هایش در سوپرجام اروپا با رئال برابر می‌شود. در این زمینه میلان و بارسلونا با پنج قهرمانی ركورددار تیم‌های اروپایی هستند.
در طرف مقابل، چلسی تا پیش از این سه بار در سوپرجام اروپا حضور داشت و تنها یك بار در این جام به قهرمانی رسید كه آن هم مربوط به سال 1998 بود. از سوی دیگر در صورت قهرمانی هر یك از این تیم‌ها، تعداد قهرمانی انگلیسی‌ها در این جام به هشت مورد می‌رسد و بعد از اسپانیا و ایتالیا در رده سوم از این حیث قرار می‌گیرند. تیم‌های اسپانیایی 15 و ایتالیایی‌ها 9 قهرمانی در این جام دارند.
این یازدهمین دیدار دو تیم انگلیسی در رقابت‌های مربوط به یوفا‌ست كه تمام ده بازی قبلی هم از سال 2005 به بعد بوده است. سهم چلسی سه و سهم لیورپول دو پیروزی بوده و 5 بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. این دو تیم در حالی امشب در بشیكتاش پارك به دیدار هم می‌روند كه فصل گذشته در رقابت‌های اروپایی عملكرد درخشانی داشتند. قرمزهای آنفیلد در شش بازی قبلی اروپایی خود پنج‌بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند. البته چلسی در این زمینه ركورد بهتری دارد و بازی‌های فصل گذشته خود در اروپا را بدون باخت پشت سر گذاشت.
این بازی از یك جهت دیگر هم برای فرانك لمپارد اهمیت دارد. این مربی 41 ساله هم می‌خواهد با پیروزی، شكست اول هفته مقابل منچستر را از ذهن طرفداران چلسی پاك كند و هم این‌كه عملكرد خوبش مقابل لیورپولی‌ها را تكرار كند. او در زمان بازی 39 بار مقابل لیورپول قرار گرفت و هفت گل به ثمر رساند. عملكرد او در این 39 بازی، 18 برد، هشت باخت و 13‌مساوی بوده است.