چالش‌های تولد نوزاد در فضا

چالش‌های تولد نوزاد در فضا



نوزادی كه در فضا متولد شود مسیر رشدش چقدر متفاوت خواهد بود؟
  دانشمندان وضعیت بارداری بسیاری از حیوانات از جمله سمندر، ماهی و موش (به جز انسان) را در فضا مورد مطالعه قرار داده‌اند. تاكنون بیش از 60‌زن به فضا سفر كرده‌اند، اما هیچ یك از آنها در طول سفر باردار نبوده‌اند؛ چه رسد به این‌كه بخواهند در جایی كه جاذبه وجود ندارد، فرزندی به دنیا بیاورند. اما با توجه به ایده‌های مربوط به ایجاد شهرهایی در سیاره مریخ در آینده، این فرصت خوبی است كه روزی انسان‌ها جایی در ورای زمین متولد شوند. این موضوع سؤالات جالبی را مطرح می‌كند. این‌كه وضع حمل در شرایط جاذبه صفر چگونه خواهد بود؟ شرایط نوزادان چگونه خواهد بود؟ شرایط تولد در فضا چقدر با زمین می‌تواند متفاوت باشد؟
مهم‌ترین تفاوت، كم بودن جاذبه محیط است، زیرا بدون كمك نیروی كشش زمین ممكن است هنگام فشار آوردن نوزاد برای خروج از بدن مادر، برای مادر مشكلات بیشتری ایجاد شود. به علاوه اگر روزی زنان برای همیشه در فضا زندگی كنند، برخی از خطرات بارداری برایشان بسیار بیشتر از زمین خواهد بود.
به‌عنوان مثال بدون جاذبه زمین، استخوان‌های مادر تراكم خود را از دست خواهد داد. مطالعات نشان داده فضانوردان هنگامی كه در فضا هستند در هر ماه یک تا 2درصد از تراكم استخوان خود را از دست می‌دهند. این موضوع در مورد زایمان مهم است؛ زیرا در این روند لگن خاصره مادر می‌تواند دچار شكستگی شود. در حقیقت پزشكان توصیه می‌كنند زنانی كه دارای استخوان‌های ضعیف و شكننده هستند از زایمان طبیعی پرهیز كنند. به این معنا که زایمان در فضا به روش‌های دیگر می‌تواند باشد و منجر به افزایش اعتماد به زایمان زنانی خواهد شد كه در فضا زندگی خواهند كرد.
ما می‌دانیم نحوه زایمان مادر بر ساختمان بدن ما اثرگذار است. به‌عنوان مثال اندازه سرِ نوزاد با توجه به اندازه مجرای خروجی جنین حین تولد در بدن مادر محدود می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به كارگیری روش‌های خاص زایمان در فضا كه ممكن است لزوما به روش طبیعی نباشد، منجر به بزرگ‌تر شدن سر در نوزادان نسل بعدی خواهد شد.
ولی سرهای بزرگ‌تر در این نوزادان تنها تغییر عمده نخواهد بود. آنها همچنین ممكن است با تغییر رنگ پوست مواجه شوند. علتش این است كه بدن انسان در فضا محافظت كمتری در برابر اشعه‌های مضر فضایی مانند پرتوهای كیهانی دارد. بنابراین برای مقابله با آن، ممكن است نوع جدیدی از رنگدانه‌های پوستی رشد كند (مانند رنگدانه ملانین كه در حال حاضر پوست ما را در زمین از اثرات زیانبار پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌كند) که پوست نوزادان متولدشده در فضا را از آسیب پرتوهای كیهانی حفظ می‌کند. این می‌تواند به این معنی باشد كه نسل‌های آینده كه در ورای زمین زندگی خواهند كرد، رنگ پوست متفاوتی داشته باشند. بدن انسان هر چه ملانین بیشتری داشته باشد، رنگ پوستش تیره‌تر است. بنابراین برخی دانشمندان پیش‌بینی می‌كنند افرادی كه در فضا زندگی می‌كنند، ممكن است با گذشت زمان رنگ پوست‌شان تیره‌تر شود. اما این تغییرات ممكن است قرن‌ها یا هزاران سال طول بكشد. تا آن موقع زنان نسل‌های زیادی را در فضا به دنیا می‌آورند. بر اساس پیش‌بینی دانشمندان، افرادی كه در فضا متولد شوند و در آنجا زندگی كنند می‌توانند به قدر كافی نسبت به مردم روی زمین متفاوت باشند، زیرا آنها می‌توانند تشكیل گونه‌های دیگری از انسان‌ها را كم‌كم پی‌ریزی كنند.
به گفته محققان، در حال حاضر ما فقط به یك زن بسیار شجاع نیاز داریم تا مسیر تولد انسان را در جایی ماورای سیاره زمین محقق كند!
منبع:  IFL Science