انقلاب به روایت عشایر

سریال تلویزیونی ایل دا به سفارش سیمافیلم تولید می‌شود

انقلاب به روایت عشایر

عشایر از اصیل‌ترین اقوام ایرانی محسوب می‌شوند كه سبك زندگی خاصی دارند. گرچه به دلیل نوع زندگی‌شان از مردم شهری دور هستند، اما همیشه و در همه شرایط در میدان حاضر بودند و پیشقدم. می‌توان گفت حتی عشایر از اولین‌هایی بودند كه در سال‌های ابتدایی انقلاب با متجاوزان خارجی مقابله كردند و تفنگ به دست از مرزها حفاظت می‌كردند، اما همیشه متواضع بودند و زحمات‌شان را در قبال وطن، جزو وظایف‌شان می‌دانند و در بوق و كرنا نكرده‌اند. بنابراین سیما فیلم از چندی پیش تصمیم گرفت سریالی درباره ایثار و فداكاری عشایر مرزنشین ایران بسازد. مدیران سیمافیلم این ماموریت را به تهیه‌كننده‌ای همچون علیرضا سبط احمدی سپردند تا با همراهی یك گروه همدل و منسجم و بر مبنای چنین سوژه‌ای یك سریال تماشایی را بسازد. به همین دلیل تهیه‌كننده سریال دست به كار شد. او چندی پیش تولید سریال تلویزیونی ایل‌دا را با محوریت عشایر مرزنشین و به كارگردانی راما قویدل شروع كرده است. این مجموعه در حوزه دفاع مقدس است و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب كشور و قصه ایثار و فداكاری مردم غرب كشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹‌را روایت می‌كند. ایل‌دا در گروه فیلم و سریال مركز سیما فیلم و در مناطق زیبا، بكر و منحصربه‌فرد لرستان و در فضایی كاملا روستایی و بومی تولید و قسمت اعظم مکان‌‌ها در فضا‌های خارجی این مناطق به تصویر كشیده می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی، 37 بازیگر از تهران حضور دارند و صد بازیگر تئاتر و تلویزیون هم از لرستان و خوزستان انتخاب شده‌اند تا جلوی دوربین نقش‌آفرینی كنند. به گفته تهیه‌كننده با توجه به این‌كه مجموعه تلویزیونی ایل‌دا در مناطق لرستان تولید می‌شود، بازیگران فقط با لحن لری حرف می‌زنند و از آنجا که قرار است در آینده از یكی از شبكه‌های سراسری روی آنتن برود، به همین دلیل از لهجه لرستانی استفاده نشده و فقط از لحن بهره برده‌اند.


به گزارش جام‌جم، در سریال تلویزیونی ایل‌دا، مجید مظفری (صالح‌خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیرخان)، علی دهكردی (دكتر هوشنگ)، جعفر دهقان (كاكاوند)، كاظم هژیر آزاد (شیر‌علی‌خان)، كوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی‌اكبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (كریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی‌بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عموبرفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دكتر هندی)، محمدصادق ملك (جابر و قادر)، سیامك ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره) پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین‌ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (كامل)، امید محمدنژاد (كیومرث)، فاطمه آقا‌بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، ناهید عساكره (راحیل)، سید امیر سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید) ایفای نقش  می‌كنند.
مبارزه مقابل متجاوزان و منافقان
علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌كننده سریال تلویزیونی ایل‌دا درباره تولید این مجموعه به‌جام‌جم می‌گوید: ایل‌دا، قصه ایثار، فداكاری و حماسه عشایران مرزنشین ایران است. آنها كسانی هستند كه در اولین جبهه در سال‌های بعد از انقلاب مقابل متجاوزان خارجی می‌ایستند. قصه سریال ایل دار در سال‌های 58 و 59 روایت می‌شود. ما به سال‌های آغازین جنگ می‌پردازیم كه جامعه در چه شرایطی به‌سر می‌برد. وی ادامه می‌دهد: در سریال ایل‌دا، تصویرگر غیورمردان و زنان عشایر هستیم كه مقابل خائنان و منافقان ایستادند و از وطن حفاظت كردند. در این سریال اتحاد و همبستگی‌ها را نشان می‌دهیم و این‌كه باید اختلافات و نفاق كنار گذاشته شود.
این تهیه‌كننده با اشاره به لوكیشن‌های سریال ایل‌دا توضیح می‌دهد: ما برای تصویربرداری این سریال به سراغ مناطق بكر و زیبای لرستان رفتیم. همچنین بخشی از كار در روستاهای مرزنشین می‌گذرد. البته روستاهای مرزنشین را بازسازی كردیم تا فضای معماری خانه‌ها به سال‌های 58 و 59 نزدیك باشد. ما در روستاهای سفیددشت، بیشه و ... تصویربرداری می‌كنیم.
سبط‌احمدی عنوان می‌كند: در این سریال به فرهنگ فولكلور و آداب و رسوم منطقه لرستان می‌پردازیم. همچنین در بخش‌هایی از قصه به موضوعاتی همچون خون‌بس، قصاص، بخشش و ... هم نگاهی داشته‌ایم. چون هدف ما از تولید این مجموعه ترویج مفاهیم اتحاد و همبستگی است.
 بازسازی روستاهای مرزنشین
وی در پاسخ به این سؤال كه معمولا تهیه‌كنندگان به دلیل كمبود امكانات در شهرستان‌ها حاضر نمی‌شوند تهران‌گریزی داشته باشند، چطور شد كه شما تن به این ماجرا داده‌اید؟ توضیح می‌دهد: بله، به دلیل محدودیت‌ها، مشكلات اقتصادی، افزایش هزینه‌ها، سختی كار و ... تهیه‌كنندگان كمتر تن به این ماجرا می‌دهند، اما ما می‌خواستیم یك سریال خوب و تماشایی بسازیم و به فرهنگ غنی بخشی از ایران همچون منطقه لرستان توجه كنیم. این تهیه‌كننده ادامه می‌دهد: البته ما می‌توانستیم در شهرك دفاع مقدس و روستاهای اطرف تهران سریال را با نماهای بسته ضبط كنیم، اما این كار را انجام ندادیم و تلاش كردیم از لوكیشن‌های واقعی برای سریال ایل‌دا استفاده كنیم. به همین دلیل بعد از صحبت با راما قویدل تصمیم گرفتیم در لرستان ضبط كنیم.
سبط‌احمدی با اشاره به حضور بازیگران سریال ایل‌دا می‌گوید: در این سریال 37 بازیگر از تهران داریم و در حدود 60 تا 70 نفر هم در پشت دوربین هستند. صد بازیگر بومی تئاتر و تلویزیون هم از لرستان و خوزستان داریم. البته باید به این نكته اشاره كنم كه برآوردهای سازمان همچون سال قبل است و برآوردها با توجه به تورم اقتصادی باید افزایش یابد تا  از كیفیت كار هم كاسته نشود.
وی با اشاره به این‌كه سریال ایل‌دا در 26‌قسمت 45 دقیقه‌ای و به سفارش سیمافیلم ساخته می‌شود، می‌افزاید: بعد از ساخت سریال، سیما فیلم تصمیم می‌گیرد كه از كدام یك از شبكه‌های سراسری پخش شود.
این تهیه‌كننده درباره انتخاب راما قویدل كارگردان توضیح می‌دهد: مسلما برای ساخت این سریال هم كارگردانانی نامزد كرده بودیم. سال گذشته پیش‌تولید سریال تا حدودی آغاز شد و رضا آهنج هم برای كارگردانی انتخاب شده بود،اما با توجه به مشكلات اقتصادی، این سریال سال گذشته كلید نخورد و آقای آهنج هم برای كارگردانی سریال برادرجان انتخاب شدند. بعد از آن سیمافیلم از من خواست تا كارگردان دیگری را انتخاب كنم و من هم كارهای قبلی آقای قویدل را دیده بودم و به انتخاب او برای كارگردانی این سریال رسیدم. با توجه به این‌كه او جوان هست و فعال، بهترین گزینه برای كارگردانی سریال ایل‌دا بود. با توجه به این‌كه سریال از شبكه‌های سراسری پخش می‌شود، به همین دلیل از لهجه لری استفاده نكردیم، اما بازیگران لحن لری را در صحبت‌هایشان دارند.
 ایفای یك نقش چالش‌برانگیز
كوروش سلیمانی درباره نقشش در این سریال به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش شیرزاد را بازی می‌كنم كه نظامی است و دوره جنگ به عنوان مرزبان فعالیت می‌كند. او ساكن یكی از روستاهای مرزنشین است. با توجه به این‌كه قصه در سال‌های 58 و 59 روایت می‌شود، این شخصیت با چالش‌های بسیاری همراه می‌شود كه بازی كردن آن برایم جذاب بود. ما در لرستان كار می‌كنیم. امیدوارم سریال هنگام پخش مورد توجه مردم قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: البته تا امروز نقش نظامی را زیاد بازی كرده‌ام، اما نقش مرزبان را تا به حال نداشتم و برایم جالب بود. به هر حال مرزبانی جزو مشاغل بسیار سخت است و من هم سعی می‌كنم در حد توانم این نقش را به‌درستی بازی كنم تا سهمم را به این عزیزان ادا كنم.
سلیمانی عنوان می‌كند: من قبلا هم با آقای  قویدل كار كرده بودم، آن كار آپارتمانی بود، اما سریال ایل‌دا سختی‌های خودش را دارد، چون فضای كار آپارتمانی نیست و لوكیشن‌ها در روستاها و شهرستان‌ها است. در مجموع حال و هوای كار را دوست دارم.