جنگ ستارگان؛ نسخه نوزدهم

لیگ نوزدهم با همه تاخیرها بالاخره امروز آغاز می‌شود ؛ گزارش جام‌جم از همه جزئیات این لیگ پرحاشیه را بخوانید

جنگ ستارگان؛ نسخه نوزدهم

لیگ برتر این فصل با وجود كشمكش‌های فراوان و فرازهای اندك و فرودهای تند، بالاخره از امروز آغاز می‌شود. اتفاقات وحشتناك بازی سپاهان - پرسپولیس در لیگ برتر و فجایع تلخ بازی فینال جام حذفی، مدیران فدراسیون فوتبال را به شدت ترساند تا برای شروع لیگ، الزاماتی قرار دهند؛ الزاماتی كه البته هنوز به‌طور صددرصد ایجاد نشده است. با این حال فدراسیون وقتی دید زمان زیادی را از دست داده، در تصمیمی كاملا شتاب زده مراسم قرعه‌كشی لیگ را برگزار كرد و زمان شروع لیگ را هم سرمربی و مدیران سپاهان اعلام كردند تا لیگ این فصل به خط شروع نزدیك شود. هنوز مشخص نشده سرمربی سپاهان از چه منبعی زمان آغاز لیگ را دانسته و كسی هم پیگیری نكرد. فدراسیون فوتبال در برابر این مربی كاملا منفعل و با ترس عمل می‌كند و او هم از این ترس استفاده كرده و با هر ادبیاتی كه دلش بخواهد صحبت می‌كند. از نثار فحش صد هزار نفری به رئیس كمیته انضباطی و حمله تند به بزرگ‌ترین داور ایران تا اتهام بزرگ مهندسی نتایج به سود پرسپولیس و جالب این‌كه فدراسیون، كوچك‌ترین جسارتی برای برخورد با این مربی نشان نداده است و حالا این مربی كه همواره سعی می‌كند با هیاهو به اهدافش برسد، خود را برای یك فصل جدید و رقابت برای قهرمانی آماده می‌كند.

کالدرون: قول نمی دهم، اما می‌توانیم قهرمان شویم
گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی پرسپولیس دیروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود در لیگ نوزدهم حاضر شد و حرف هایی زد که برای هواداران پرسپولیس امیدوار کننده بود. البته او گلایه هایی هم داشت از کمبود بودجه و ناتوانی در جذب بازیکنان خارجی مدنظر. گزیده ای از صحبت‌های این مربی در زیر آمده است:
 تمام بازی‌هایی که داریم سخت هستند. ما همه چیز را پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده هستیم. آمارهای گذشته مربوط به گذشته هستند. من به تیم خودم خیلی اعتماد دارم. وظیفه ما بردن این مسابقه است.
 سطح بازیکنان داخلی بسیار عالی است و من از آنها خیلی راضی هستم.
 ما در مورد بازیکنان خارجی محدودیت بودجه داریم. یک جای خالی برای بازیکن خارجی داریم ولی تا الان موفق نشده‌ایم کسی را پیدا کنیم. بازیکن برزیلی را نیز به خاطر مشخصاتش انتخاب کردیم. ما به بازیکنی مثل او نیاز داشتیم.
 پرسپولیس در فصل‌های گذشته گل‌های زیادی به ثمر نرسانده بود ولی گل‌های کمی دریافت کرده بود. به نظر من این آمار خیلی خوبی است. من برای کسب قهرمانی چهارم باید سعی کنم آمار دفاعی تیمم را حفظ کنم و در حمله هم بهتر ظاهر شویم.
 در هیچ کشوری این امکان وجود ندارد که اطمینان بدهیم قهرمانی برای ماست. از قبل نمی‌شود قول قهرمانی داد. خیلی کم این اتفاق می‌فتد چون ما سه بار هم پشت سر هم قهرمان شده‌ایم. من اگر اینجا هستم به خاطر این است که به دو دلیل مطمئن هستم که می‌توانیم این کار را دوباره انجام بدهیم.


قهرمان 3 دوره لیگ با سرمربی جدید
قهرمان سه دوره لیگ برتر فصل سختی را پیش‌رو دارد و قطعا 15 تیم دیگر تلاش می‌كنند كه در این فصل سرخپوشان تهرانی دیگر قهرمان نشوند .اما كالدرون و بازیكنانش خواسته دیگری دارند. آنها سه دوره قهرمانی پی در پی لیگ را با خودشان یدك می‌كشند.


ذوب آهن - سایپا در ورزشگاهی نامعلوم
این دو تیم جزو كم هوادارترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شوند با این حال هنوز ورزشگاه محل برگزاری این مسابقه اعلام نشده است! زیرا مسؤولان سازمان لیگ معتقدند ورزشگاه فولاد شهر الزامات مورد نظر را اجرا نكرده است.


اولین دیدار لیگ برتری  گل‌گهر
اولین دیدار لیگ برتری در شهر سیرجان برگزار می‌‌شود.گل گهر در این فصل به لیگ برتر صعود كرده و در نخستین گام به مصاف نساجی خواهد رفت.
وینگو بگوویچ سرمربی نام آشنای فوتبال ایران، هدایت این تیم را به‌عهده دارد.


 نفت - تراكتور؛جنگ دارا و ندار!
دو تیم پر هوادار فوتبال ایران در هفته اول مقابل یكدیگر قرار می‌گیرند. جالب اینجاست كه از نفت، مسجد سلیمانی‌ها فقط اسم آن را یدك می‌كشند و وضعیت اقتصادی آنها در قیاس با تراكتور مانند همان مثل قدیمی غلام پیروانی است، یعنی نبرد تفنگ بادی با اسلحه «ژ3».



بازی افتتاحیه فقط با 26 هزار تماشاچی
بنابر اعلام علیرضا اشرف، مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس، در نشست هماهنگی دیدار افتتاحیه لیگ نوزدهم بین پرسپولیس و پارس جنوبی جم  تاکید شد برای بازی امروز  تنها 26 هزار بلیت فروخته می‌شود. در واقع تمام ظرفیت فروش به طبقه اول اختصاص دارد و طبقه دوم ورزشگاه برای این هفته پذیرای تماشاگران نخواهد بود.



افتتاحیه با پرسپولیس ناشناخته
گابریل كالدرون آرژانتینی وظیفه بسیار دشواری دارد. او پذیرفته جای برانكوی كروات بنشیند كه در سه فصل اخیر قهرمان لیگ برتر شده است. حالا پرسپولیس گابریل كالدرون كه البته شناختی از آن نداریم، افتتاحیه لیگ را برگزار می‌كند. پارس‌جنوبی جم با فراز كمالوند حریف هفته اول قرمزهاست. تیم‌های كمالوند همواره حریفان سرسختی برای تیم‌های بزرگ بوده‌اند و انتظار می‌رود پارس هم در بازی امشب پرسپولیس را آزار دهد. نقطه امیدواری پرسپولیسی‌ها حفظ اسكلت اصلی تیم   بود. البته جراحی كمال كامیابی‌نیا  هواداران پرسپولیس را نگران کرده است.
 پرسپولیس تهران - پارس جنوبی جم - پنجشنبه - ساعت ۱۹:۱۰ - داور: موعود بنیادی‌فر



مهمان تازه‌وارد
گل‌گهر سیرجان سرانجام با وینگو بگوویچ به لیگ برتر رسید تا لیگ یك، سرمربی جذاب خود را به لیگ برتر هدیه دهد. اگرچه گل‌گهر اولین بازی تاریخ خود در لیگ برتر را پیش رو دارد؛ اما نمی‌شود گفت بازی امشب برای نساجی مازندران كه دومین فصل حضور در لیگ برتر را تجربه می‌كند، مسابقه‌ای آسان است.
 گل‌گهر با تحرك فراوان در نقل و انتقالات می‌خواهد در لیگ برتر بماند و این هدف را از امشب آغاز می‌كند.
رضا مهاجری كه امتحان خود را در مشهد و تبریز پس داد، این فصل در نساجی فعالیت می‌كند و امیدوار است تیمش نمایش‌هایی قابل احترام داشته باشد.
 گل‌گهرسیرجان - نساجی مازندران - پنجشنبه - ساعت ۱۹:۴۵ - داور: كوپال ناظمی


دوئل مربیان جوان
ابراهیم صادقی و علیرضا منصوریان از یك نسل فوتبال به جمع مربیان فوتبال ایران پیوسته‌اند و تقدیر موجب شد هر دو روی نیمكت تیم‌های صنعتی بنشینند. ذوب آهن با شكست در یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا (مقابل الاتحاد عربستان) به اولین بازی لیگ برتر فصل جدید رسید و سایپا هم با نمایش‌های امیدواركننده در دیدارهای تداركاتی، امیدوار است یك فصل شیرین را با سرمربی جدید تجربه كند. منصوریان در این بازی نگرانی بسیاری برای پست دروازه‌بانی خود دارد چون رشید مظاهری  دیگر در این تیم نیست.
 ذوب‌آهن اصفهان - سایپا تهران - پنجشنبه- ساعت ۲۰:۱۵  -  داور: مرتضی منصوریان



امتحان سخت تارتار
مهدی تارتار كه از موفق‌های نسل جدید مربیگری در ایران است، بعد از جدایی از پارس جنوبی جم به نفت مسجد سلیمان پیوست و از بد حادثه باید در اولین آزمون، سخت‌ترین امتحان خود را پس بدهد و در برابر تیم پرستاره تراكتور و مربی باتجربه‌اش مصطفی دنیزلی بازی كند. تنها نكته امیدواركننده این است كه بازی نباید در تبریز برگزار شود. سازمان لیگ هنوز محل برگزاری این بازی را مشخص نكرده و تهدید كرده است بازی را در غدیر اهواز برگزار می‌كند؛ اما مدیران تیم و مدیران شهر مسجدسلیمان با تمام وجود تلاش كردند ورزشگاه بهنام محمدی به این بازی برسد و رسید.
 نفت مسجد سلیمان - تراكتورتبریز - پنجشنبه-  ساعت ۲۰:۱۵ - داور: علیرضا فغانی



رونمایی از استراماچونی
ماشین‌سازی و رسول خطیبی در اولین آزمون فصل جدید باید بدون مدیرعامل مقابل استقلال بازی كنند. استقلال با كوهی از مشكل و حاشیه و بحران و در حالی كه آندره‌آ استراماچونی چند بار از سرمربیگری آن استعفا داده است، به این بازی رسید و حالا زمانی است كه باید دید سرمربی ایتالیایی استقلال چه در چنته دارد. باید دید مردی كه این همه ناز كرد تا بماند، همان مهره مورد نظر آبی‌ها هست یا خیر. بی‌تردید برد در اولین بازی (آن هم در بازی خارج از خانه) می‌تواند استقلال را به آرامش نسبی برساند؛ اما آیا استقلال توان بردن ماشین‌سازی را دارد؟
 ماشین‌سازی تبریز - استقلال تهران - جمعه - ساعت ۱۸ - داور: پیام حیدری

رالی خودرویی
تیمی كه یك‌شبه از صنایع غذایی دل كند و به خودروهای خارجی دل بست، حالا نماینده مشهد است و با یحیی گل‌محمدی امیدواری فراوانی به لیگ امسال دارد. به‌خصوص كه این فصل مهدی رحمتی را هم خریده است. آن سوی میدان اما حسین فركی ایستاده است. مربی بااخلاق و محبوبی كه مایه آبروی فوتبال ماست و همه امیدوار هستند نسل آدم‌هایی مانند او در این فوتبال زیاد شود. پیكان اگرچه در فصل قبل نتایجی سینوسی گرفت؛ اما نمایش‌های دلچسب ارائه كرد كه مورد تایید و پسند همه اهالی فوتبال بود و همه امیدوار هستند این نمایش‌ها در این فصل هم تداوم داشته باشد.
 پیكان تهران - شهر خودروی مشهد -جمعه -  ساعت ۱۹:۱۰ - داور: سیدرضا مهدوی


اولین شهرآورد
اولین شهرآورد این فصل لیگ برتر را فرداشب تیم‌های خوزستانی برگزار می‌كنند. فولاد با مربی آینده‌دار و خوشفكرش جواد نكونام به روزهای آفتابی در این فصل فكر می‌كند و در بازی خانگی خود روی برد حساب باز كرده است. در ورزشگاه زیبای فولاد كه در فینال جام حذفی آسیب فراوانی دید، همه چیز آماده بازی فرداست. دراگان اسكوچیچ كه تیم‌های او فوتبالی دیدنی را ارائه كرده‌اند در صنعت نفت به ثبات و آرامش فكر می‌كند و فقط وقتی به هدفش می‌رسد كه نتایجی مناسب كسب كند.  به نظر می‌رسد بازی فرداشب بسیار زیبا از آب دربیاید.
 فولاد خوزستان - صنعت نفت آبادان - جمعه -  ساعت ۲۰:۱۵ - داور: امیر عرب‌براقی



قرعه سخت ویسی
شاهین شهرداری بوشهر در بازگشت به لیگ برتر، با بدترین قرعه ممكن مواجه شد. این تیم كه با هزینه‌ای اندك آماده حضور در لیگ برتر این فصل شده، باید در اولین بازی به مصاف یكی از پرمهره‌ترین و پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ برتر برود. عبدا... ویسی كه شاهین شهرداری بوشهر را هدایت می‌كند، باید در بازی خانگی امروز به راه‌های اندك كسب امتیاز فكر كند. مشخصا ویسی حریف زردپوش اصفهانی را به خوبی می‌شناسد چون هم برای این تیم بازی كرده و هم روی نیمكت این تیم مربیگری كرده؛ اما این‌ها برای متوقف كردن سپاهان پرستاره كافی نیست.
 شاهین شهرداری بوشهر -  سپاهان - جمعه - ساعت ۲۰:۱۵  - داور: وحید كاظمی



قیمت بلیت پرسپولیس - پارس جنوبی
بر اساس توافق انجام شده میان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و باشگاه پرسپولیس قرار بر این شد قیمت بلیت دیدار پرسپولیس و پارس جنوبی جم بر اساس همان قیمت سال گذشته به فروش برسد. قرار است طی چند روز آینده دو طرف درباره قیمت جدید تصمیم‌گیری کنند. به گزارش ایسنا، بلیت جایگاه ویژه ۲۵ هزار تومان، روبه‌روی جایگاه ۲۰ هزار تومان و همین‌طور پشت دروازه‌ها و طبقه دوم ۱۵ هزار تومان خواهد بود.


پیش‌بینی چهره‌های فوتبالی از لیگ جدید
هاشم بیك‌زاده:  به نظر من امسال خیلی لیگ سختی در انتظار تیم‌هاست. تقویم خیلی فشرده است. به نظرم تراكتور، سپاهان، استقلال و پرسپولیس شانس‌های اصلی هستند.
محسن بنگر: پرسپولیس رقیبی ندارد. من شنیدم كه می‌گویند سپاهان خیلی قدرتمند شده است. ولی به نظر من این‌طور نیست. اتفاقا پرسپولیس قوی‌تر شده است. امیدوارم این بازیكن برزیلی هم كه گرفته‌اند خوب باشد.
حنیف عمران‌زاده: استقلال در این چند سال تغییرات زیادی داشته است. به همین دلیل به نظرم استقلال نیاز به زمان دارد. هوادار هم باید به تیم و استراماچونی فرصت بدهد. كار استقلال سخت است ولی اگر قهرمان شود چه بهتر.
اسماعیل حلالی: با این‌كه معتقدم پرسپولیس شانس اول قهرمانی است و می‌تواند برای چهارمین سال متوالی به قهرمانی برسد ولی باید مراقب رقبا  باشد.کادر فنی نباید اجازه  دهد  انگیزه بازیكنان فروكش كند.
فریدون زندی:به نظر من امسال لیگ برتر جذاب می‌شود. استراماچونی و كالدرون می‌خواهند خودشان را در فوتبال ایران ثابت كنند. سپاهان هم بازیكنان خوبی جذب كرده است. تراكتور هم تیم قدرتمندی دارد. با همه اینها دعا می‌كنم استقلال قهرمان لیگ برتر شود.
هادی عقیلی: این لیگ از آن لیگ‌هایی است كه رقابت نزدیك است. اصلا نمی‌شود قهرمان آن را پیش‌بینی كرد. به نظرم اكثر تیم‌ها از جمله تراكتور، سپاهان و پرسپولیس خوب هستند. كیفیت لیگ امسال بالاتر از سال‌های قبل است.
مهدی طارمی: امسال به لیگ برتر برنگشتم اما لیگ جذابی خواهد بود. امسال هم پرسپولیس قهرمان است. یعنی ما قهرمانیم. تیم خوبی داریم. بچه‌ها واقعا انگیزه دارند تا دوباره جام را مال خودشان كنند.
مجتبی جباری: پیش‌بینی لیگ برتر واقعا سخت است. خوبی فوتبال به این است كه هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نیست. همه تیم‌ها قطعا قدرت خود را نسبت به فصل قبل تقویت كرده‌اند. با شروع لیگ بهتر می‌توان اظهار نظر کرد.
فرزاد مجیدی: هیچ یک از مربیان قول قهرمانی نداده‌اند. این یعنی خود آنها هم می‌دانند فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. منتها به نظرم رقابت بین چهار تیم سپاهان، تراكتور، استقلال و سپاهان خواهد بود.
امیرعابدزاده: من درگیر تمرینات و بازی‌های ماریتیمو هستم و زیاد از تیم‌های لیگ برتری خبر ندارم ولی دوست دارم پرسپولیس دوباره قهرمان شود. این تیم امسال مهره‌هایش را حفظ كرده. فقط كادر فنی عوض شده است.
علی‌فتح‌ا...زاده:استقلال كه امسال كلی مشكل داشته و دوباره با حاشیه دارد وارد لیگ برتر می‌شود. در باشگاه باید مدیریت بهتری صورت بگیرد. پرسپولیس هم مشكلاتی دارد ولی به‌مراتب بهتر عمل كرده چون مهره‌هایش را نگه داشت.