نسخه Pdf

درخشش دوباره ستارگان بازی

در نمایشگاه بزرگ گیمزكام 2012 چه گذشت؟

درخشش دوباره ستارگان بازی

نمایشگاه گیمزكام هر سال در كلن آلمان برگزار می‌شود و برندهای مطرح و معتبر صنعت گیم از سراسر دنیا در آن حضور می‌یابند. البته این رویداد تا سال 2008 در لایپزیش (یا لایپزیگ) برپا می‌شد، اما به‌هر حال شاید بتوان گفت بعد از E3، مهم‌ترین رویداد صنعت بازی است. نمایشگاه امسال آن انفجار اطلاعاتی را كه انتظار می‌رفت ارائه نكرد، اما خالی از لطف نبود. به عقیده خیلی‌ها، ستاره نمایشگاه امسال، دو عنوان Death Stranding و Cyberpunk 2077 بودند و شركت‌هایی كه صحنه اصلی را در اختیار داشتند، كمی بی‌رمق ظاهر شدند و نتوانستند انتظارات را برآورده كنند. در این مطلب سعی كرده‌ایم گفتنی‌هایی را كه مخاطبان هر كنسول و هرعنوان مهم این نمایشگاه انتظار دارند، پوشش دهیم تا در كمترین زمان، بیشترین اطلاعات را به دست بیاورید.

سیاوش شهبازی

   سرآغاز
ابتدای مراسم، جف كایلی (پایه‌گذار Game Awards) روی صحنه آمد و چند تریلر و معرفی (برای اولین بار) از عناوین مختلف را ارائه كرد. از مهم‌ترین عناوین معرفی شده، می‌توان به Comanche كه در اصل بازسازی عنوان مطرح و ماندگار سال 2001 با همین نام است، Kerbal Space Program 2 و Disintegration، یك شوتر/ استراتژی هایبرید جدید از خالقان Halo و Erica اشاره كرد كه آخری، یك عنوان لایو- اكشن یعنی با بازیگرهای زنده به‌صورت فیلم ضبط شده است كه همین الان هم در دسترس است. 
اما بین تمام این عناوین، اثری كه توجه‌ها را جلب و چشم‌ها را خیره كرد، Death Stranding، اثر تماشایی جدید هیدئو كوجیما بود. ما هر بار می‌گوییم این نابغه كمر همت بسته تا ذهن همه را دچار گیرپاژ كند، اما با نمایش بعدی از گیمش می‌فهمیم اوضاع بیخ‌دارتر از این حرف‌هاست! نمایش جدید، صحنه‌های تازه‌ای از گیم‌پلی این عنوان را ارائه كرد. 
این بار اطلاعات بیشتری از شخصیت Deadman فهمیدیم كه توسط كارگردان نابغه سینما، یعنی گیرمو دل تورو بازی می‌شود و همچنین دیدیم آن نوزادهای داخل شیشه چه هستند و وسط معركه چه می‌گویند. خود آقای جف كایلی هم در این اثر حضور دارد!

   حضور نینتندو چطور بود؟
نینتندو امسال در گیمزكام نمایش خوبی داشت و در بدو آغاز، سرویس Indie World خود را معرفی كرد كه به‌زودی برای Nintendo Switch راه می‌افتد و عناوین جمع‌وجور و جذابی را با خود به ارمغان خواهد آورد. یكی از خبرهای خیلی خوب نینتندو این بود كه عنوان مطرح مایكروسافت، یعنی
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition هم برای Switch منتشر خواهد شد. از طرف دیگر، عناوین بسیار موفقی مانند Superhot و Hotline Miami Collection هم مهمان این مجموعه هستند كه این آخری‌ها در زمان نگارش این مطلب هم در دسترس هستند. 
امسال از سوی نینتندو خبر عجیب و غریبی نشنیدیم و این شركت بیشترین فعالیتش، ارائه نسخه‌های قابل بازی عناوینش بود كه از مهم‌ترین‌هایشان می‌شود Luigi’s Mansion و
Pokemon Sword and Shield را نام برد. مخاطبانی هم كه به دكه‌های این شركت سر می‌زدند، می‌توانستند آثاری مانند
The Legend of Zelda: Link’s Awakening،
The Witcher 3 (نسخه جدید نینتندو سوئیچ)،Astral Chain،
Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020
و Dragon Quest 10 S: Echoes of an Elusive Age را به‌صورت حضوری تجربه كنند.
   كارستان جدید گوگل؟
گوگل سرویس عرضه گیم خود بر مبنای cloud یا همان بستر ابری را معرفی كرده و به‌زودی به مخاطبان علاقمند عرضه خواهد كرد. در نمایشگاه گیمزكام امسال، گوگل توانست با این برند جدید خود پرقدرت ظاهر شود و با معرفی چند بازی، خود را به‌عنوان رقیبی قدر مطرح كند. البته استفاده از این امكان در ایران امكان‌پذیر نیست.
از جمله عناوینی كه برای این سرویس جدید و خوشمزه گوگل معرفی شده، می‌توان به Cyberpunk 2077، Orcs Must Die 3،
Borderlands 3 و Watch Dogs: Legion اشاره كرد. 

   از اكس‌باكس چه خبر؟
اكس باكس در این نمایشگاه كولاك كرد و به‌جز حدود 200دكه مختلف كه در سالن اصلی قرار داشتند -كه اولین تجربه عمومی از Minecraft Dungeons و مد Horde عنوان Gears 5 را در بر می‌گرفت - تصاویر و تجربه‌های جدیدی از عناوین آینده خود به نمایش گذاشت. بعضی مانند 
Destiny 2: Shadowkeep و Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint انحصاری نبودند، اما از عناوین انحصاری هم صحبت شد و اولین تصاویر را از مد Horde در Gears 5 مشاهده كردیم. همچنین مایكروسافت اعلام كرد 
دو كاراكتر Kat و Emile از گیم Halo: Reach نیز به این بازی ملحق خواهند شد تا قدمی دیگر در راستای لوس كردن فن سرویس در صنعت گیم برداشته شود!
كنفرانس مایكروسافت، لحظاتی را هم به فصل چهارم PlayerUnknown’s Battlegrounds معروف به پابجی اختصاص داد كه به‌زودی با نسخه PS4 این بازی، به
cross-play راه پیدا خواهد كرد و مخاطبان دو كنسول می‌توانند با هم رقابت كنند. دقایقی هم به عنوان NBA 2K20 پرداخته شد كه قرار است در مد حرفه‌ای، بازیگر اسكاری، ادریس البا را هم به‌عنوان شخصیت مهمان داشته باشد. 
متاسفانه باوجود چشم‌انتظاری مخاطبان، مایكروسافت در ارائه‌اش از Halo Infinite و Sea of Thieves صحبتی نكرد، اما تریلر جدید Gears 5 تا حدی این خلأ را جبران كرد. در این قسمت، هر شخصیت، یك حركت نهایی خاص دارد كه چیزهایی مانند حمله هوایی و نامرئی شدن را شامل می‌شود. همچنین در این قسمت با استفاده از ارز مربوطه، می‌توان كارت‌های مهارت شخصیت‌ها را ارتقا داد. حتی می‌توانید به‌عنوان جك ربات بازی كنید و دمار از روزگار دشمنان درآورید. 
مایكروسافت همچنین فرصتی به گیمرها داد تا محصول جدیدش موسوم به xCloud را تجربه كنند. xCloud كه سرویس استریم گیمینگ مایكروسافت است، در E3 2018 اشاره‌هایی به آن شد و چند ماه بعد، در اكتبر 2018 معرفی رسمی شد. مایكروسافت مارس 2019 (اسفند 97) پیشرفت این سرویس را با عنوان Forza Horizon به نمایش گذاشت. در آن نمایش دیدیم بازیكن، فورتزا را روی یك گوشی هوشمند اندرویدی و با استفاده از كنترلر XOne بازی می‌كرد! 
سرویس xCloud مایكروسافت از مراكز محاسباتی ابری
5A Azure بهره می‌گیرد كه 140 كشور مختلف – به غیر از كشور ما و چند كشور دیگر – را پشتیبانی می‌كند و طوری طراحی شده كه به‌راحتی با گوشی‌های هوشمند كار كند؛ چه با استفاده از صفحه لمسی، چه با استفاده از اتصال دسته اكس‌باكس از طریق بلوتوث. 
مایكروسافت معتقد است آرشیو غنی اكس‌باكس قادر است سرویس آنها را از سرویس‌های رقیب مانند
Google Stadia جذاب‌تر جلوه دهد. 
متاسفانه از Project Scarlett، كنسول جدید مایكروسافت هم خبری نبود. تا اینجا مهم‌ترین اطلاعاتی كه از این كنسول داریم، محدود به این است كه این كنسول نسل بعدی قادر خواهد بود بازی‌های 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا كند. 
همچنین این كنسول به یك درایو SSD مجهز خواهد بود تا بالاخره همگان را از شر لحظات كسل‌كننده بارگذاری یا
Loading خلاص كند! فعلا صحبت از این است كه این كنسول اواخر 2020 منتشر خواهد شد و احتمالش بسیار است كه هنگام انتشار، از نظر سخت‌افزاری بر رقیبش PS5 برتری داشته باشد. 

   اینتل چه كرد؟
اینتل هم در نمایشگاه گیمزكام امسال حضور داشت؛ اما به جای اعلام تولید پردازنده‌های جدیدی كه بتوانند با پردازنده‌های نسل سوم AMD Ryzen رقابت كنند، از این گفت كه چرا اینتل هنوز هم بهترین انتخاب برای بازی با PC است. 
اینتل با تاكید بر این كه Core i9-9900K بهترین پردازنده برای گیمینگ با PC است، این‌طور توضیح داد كه Team Blue با توسعه نرم‌افزاری هرچه بیشتر، قصد دارد گیمینگ با PC را برای همه بهتر كند.  البته شكی نیست اینتل حواسش به رقیب هست. سخنران شركت، با زیركی گفت رقیبشان توانسته در كم كردن فاصله عالی عمل كند، اما هنوز هم قوی‌ترین CPU برای شركت آنهاست! متاسفانه اینتل از كارت گرافیك جدیدش موسوم به
Intel Xe Graphics card صحبتی به میان نیاورد، اما این اطمینان را داد كه اطلاعات بیشتری از این كارت گرافیك در راه است. فقط باید منتظر ماند و دید.

   ارمغان انویدیا برای بازی‌ها
اول از هر چیز لازم است توضیحی اجمالی درباره تكنیك رندر موسوم به ray tracing دهیم. ray tracing یا رهگیری پرتو، روشی است برای تولید تصاویر رقومی با استفاده از رهگیری پیكسل‌ها در تصویر مسطح و شبیه‌سازی جلوه‌های محیطی آن با اجسام مجازی. از این تكنیك برای تولید تصویرهایی با كیفیت بالای واقعگرایی استفاده می‌شود كه برتر از تكنیك رندر خطی ظاهر می‌شود؛ اما در عین حال زمان بیشتری برای اجرای الگوریتم لازم خود نیاز دارد.
از این روش در فیلم‌ها و تصاویر تلویزیونی استفاده می‌شود، زیرا این موارد از قبل رندر می‌شوند، اما استفاده از آن در بازی‌های ویدئویی سخت و زمان‌بر است. از این روش، برای شبیه‌سازی جلوه‌های نوری مانند بازتاب و شكست نور و پدیده پاشندگی (dispersion) و ابیراهی رنگی
(chromatic aberration) استفاده می‌شود. 
انویدیا در نمایشگاه امسال به جای این‌كه مانند سال گذشته كارت‌های گرافیكی معرفی كند، سراغ فناوری ray tracing رفته و چند بازی جدید معرفی كرد كه از این فناوری بهره می‌برند. 
از جمله این عناوین می‌توان به Synched: Off-Planet اشاره كرد كه از بازتاب‌ها و سایه‌های ray tracing بهره می‌گیرد. عنوان دیگر، بازسازی Call of Duty: Moden Warfare
بود كه از سایه‌های بهره‌مند از رهگیری پرتو استفاده می‌كند. انویدیا همچنین یك عنوان محتوای قابل دانلود به نام
Two Colonels برای اثر Metro Exodus معرفی كرد. 
عنوان Watch Dogs: Legion هم كه به‌زودی منتشر می‌شود، از بازتاب‌های بهره‌مند از رهگیری پرتویی استفاده می‌كند و اثر Dying Light 2 هم به رهگیری پرتو سیال (real-time) مجهز خواهد شد.
اما شاید بزرگ‌ترین خبر انویدیا – به‌خصوص برای مخاطبان ماینكرفت – تجهیز این عنوان به تكنیك رهگیری پرتو است كه به‌صورت به‌روزرسانی رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. شاید این بازی، گرافیكی‌ترین عنوان موجود نباشد، اما قطعا با رهگیری پرتو، ظاهری چشم‌نواز به خود می‌گیرد. 
به‌این‌ترتیب هم آب ظاهری خیره‌كننده و طبیعی پیدا می‌كند و هم عناصر دیگر مانند گدازه به‌شدت باورپذیر می‌شوند. البته شاید هر كسی این ظاهر جدید را نپسندد، اما قطعا به امتحانش می‌ارزد. 
  حضور افتخاری سونی!
سونی بالاخره افتخار داد و برای اولین بار در سال جاری در یك‌نمایشگاه عمومی حضور یافت! از جمله خبرهای جالب سونی این بود كه بالاخره همكار دیرینه خود، استودیو Insomniac – همان استودیویی كه عنوان موفق و جذاب
Marvel’s Spiderman را به مخاطبان ارائه كرد – را خریده و به مجموعه خود ملحق كرده است. این كه این خبر چقدر می‌تواند خوب باشد و تا چه حد می‌تواند به خلق عناوین بهتر منجر شود، چیزی است كه باید انتظار كشید و پیامدهایش را به چشم دید. 
هیدئو كوجیما روی صحنه سونی حاضر شد و اطلاعات بیشتری درباره عنوان Death Stranding ارائه كرد كه ظاهرا بیشتر از آنكه اذهان را آگاه كند، آنها را گیج‌تر كرده! از
The Last of Us: Part 2 و Ghost of Tsushima هم خبر خاصی نبود و بی‌انصافی نیست اگر بگوییم سونی یك‌مقدار ضعیف ظاهر شد. 
در رابطه با PS5 هم فعلا تنها اطلاعاتی كه داریم، همان خبر تولید این دستگاه در اوایل سال جاری میلادی است و به جز یك‌سند ثبت اختراع كه به بیرون درز كرده، چیز دیگری از سونی ارائه نشده و نشد تا دلمان را به آن خوش كنیم.