در استرالیا سوت می‌زنم

فغانی: دیگر خانواده‌ام را فدای قضاوت نمی‌كنم

در استرالیا سوت می‌زنم

داور بین‌المللی فوتبال كشورمان در خصوص مهاجرتش به كشور استرالیا و آینده داوری خود توضیحاتی ارائه داد. علیرضا فغانی پس از افتخارات متعددی كه در داوری برای كشورمان در رقابت‌های مختلف به دست آورد این روزها با فشارهای زیادی از سوی هواداران تیم‌های كشورمان روبه‌رو شده و هر مربی یا هواداری در صورت ناكامی، بلافاصله قضاوت او را زیر سؤال می‌برند. داوری كه بعید به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده جامعه داوری بتواند جایگزینی برای او پیدا كند. فغانی در بازی هفته دوم لیگ برتر امسال در بازی استقلال و فولاد آخرین قضاوت خود را انجام داد و در نهایت تصمیم به مهاجرت از ایران گرفت و تا چند روز دیگر همراه با خانواده‌اش راهی كشور استرالیا خواهد شد تا زندگی خود را در این كشور پهناور ادامه دهد. فغانی در گفت‌وگو با فارس در خصوص تصمیمی كه گرفته و اتفاقات حاشیه‌ای كه در چند وقت اخیر پیرامون او رخ داد صحبت‌هایی كرد كه اینجا می‌خوانید.

 موضوع مهاجرت شما از ایران و رفتن به استرالیا چرا قطعی شد؟
بعد از جام جهانی 2018 روسیه در تدارك بودم تا شرایطی ایجاد كنم که بیشتر در كنار خانواده‌ام باشم، چرا كه در سال‌های اخیر به دلیل مشغله‌های زیاد فرصتی نداشتم در كنار خانواده باشم. من بچه محله شهرری هستم و هنوز هم خانه‌ام در این منطقه است و با افتخار در شهرری زندگی می‌كنم. اما خواسته بچه‌هایم این بود كه بتوانند در محیط دیگری تحصیل خود را ادامه دهند. به همین دلیل من هم اقامت كشور استرالیا را گرفتم و اولویت برای من تحصیل فرزندانم است و اگر خودم هم بتوانم قضاوت می‌كنم. اگر هم برای مسابقات بین‌المللی دعوت شوم به اسم كشور ایران به این مسابقات خواهم رفت و اگر روزی ایران بودم و نیاز بود كه در ایران قضاوت كنم این كار را خواهم كرد.
 یعنی رفتن شما از ایران قطعی شده است؟
بله، قطعا تا سه چهار هفته دیگر راهی استرالیا خواهیم شد؛ چرا كه ترم زمستان در این كشور از چند هفته دیگر آغاز می‌شود.
 با مسؤولان فدراسیون فوتبال در این خصوص صحبت كرده‌اید؟ كسی نخواست شما را منصرف كند؟
این یك مسأله شخصی است و كسی نمی‌تواند مرا منصرف كند. بین كشورهای سوئد و استرالیا برای ادامه زندگی صحبت‌هایی كرده بودم و در نهایت كشور استرالیا نهایی شد. من در این باره با آقای تاج صحبت كردم و به او گفتم در رقابت‌های بین‌المللی به نام ایران قضاوت خواهم كرد و آقای تاج هم با این درخواست من موافقت كرد و خوشبختانه تیم داوری ما نامزد جام جهانی شده و اگر در این رقابت‌ها انتخاب شدیم با نام ایران در این تورنمنت معتبر شركت می‌كنیم و اگر هم انتخاب نشویم كه در كنار خانواده‌ام خواهم بود. تا الان خانواده‌ام را فدای قضاوت كردم، اما از این به بعد خانواده‌ام را فدای قضاوت نمی‌كنم.
 شرایطی فراهم می‌شود كه شما در استرالیا هم قضاوت كنید؟
داورانی كه برای ادامه تحصیل به استرالیا آمده‌اند و در سطح پایینی از قضاوت قرار دارند، این فرصت را به دست می‌آورند كه در رده‌های پایین‌تر قضاوت كنند، اما با توجه به شرایطی كه دارم، فكر نمی‌كنم قضاوت كردن در لیگ استرالیا كار سختی برای من باشد و می‌توانم در این كشور قضاوت كنم.
 با این شرایط در فوتبال ایران دیگر قضاوت نمی‌كنید؟
با توجه به شرایطی كه وجود دارد و به دلیل فرصت زمانی كمی كه داریم، خیلی بعید است دیگر در لیگ ایران قضاوت كنم و احتمالا بازی استقلال و فولاد آخرین قضاوتم در لیگ ایران بود.
 صحبت‌هایی شده كه شاید به دلیل اتفاقات حاشیه‌ای و فحاشی‌هایی كه می‌شود، دلخور هستید و به این دلیل از ایران می‌روید.
نه بحث دلخوری در میان نیست و تا الان به دلیل قضاوت كردن فرصت زیادی نداشتم كنار خانواده‌ام باشم، اما حالا می‌خواهم كنار خانواده‌ام باشم و اگر در این شرایط فرصتی فراهم شد، قضاوت را ادامه می‌دهم و اگر نشد هم هرچه خدا بخواهد.
 اما به نظر می‌آید دلخوری‌هایی كه بابت حواشی قضاوت‌ها در فوتبال ایران برای شما به وجود آمده، باعث شده تا تصمیم به مهاجرت بگیرید.
متأسفانه بداخلاقی در كل جامعه ماست و فقط در ورزش نیست بلكه حتی در هنر، اجتماع و... هم فحاشی و توهین هست و این مسأله بین همه جامعه انتشار پیدا كرده است. ما فقط بلدیم شعار فرهنگ چند هزار ساله ایران را بدهیم، اما متأسفانه از اصول دور شده‌ایم.