ترامپ و سیاست خاورمیانه‌ای آمریكا

ترامپ و سیاست خاورمیانه‌ای آمریكا


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده پیشتر گفته بود قصد دارد به دخالت آمریكا در جنگ‌های منطقه خاورمیانه پایان دهد و این دخالت‌ها را در دوران ریاست جمهوری‌اش دنبال نخواهد كرد؛ اما پس از دستیابی وی به جایگاه ریاست جمهوری معلوم شد این سخن عملی نگردیده است. ایالات متحده هر روز بر عمق دخالت‌هایش در خاورمیانه افزوده و از جمله فعالیت نظامی‌اش هر روز در پایگاه نظامی العدید در قطر گسترش بیشتری یافته و دارای ابعاد بیشتری می‌شود.
آمریكا پول بسیاری برای این پایگاه نظامی در منطقه هزینه می‌كند و مقامات قطر نیز می‌گویند آمریكا بر حجم این پایگاه می‌افزاید و برای تجهیز بیشتر آن می‌كوشد. رئیس‌جمهور آمریكا یك بار اعلام كرد كشورش می‌خواهد در جنگ‌های پایان‌ناپذیر در اقصی نقاط جهان نقشی ایفا نكرده و اقدامی انجام ندهد؛ اما آمریكا پس از ریاست جمهوری ترامپ بر تعداد نظامیان آمریكایی در پایگاه‌های گوناگون این كشور افزوده و اكنون رقم نظامیان آمریكایی در پایگاه نظامی العدید در قطر از مرز 7000 نفر گذشته است.
از مهم‌ترین چالش‌های منطقه‌ای ایالات متحده در خاورمیانه می‌توان به جنگ در افغانستان، تیرگی روابط با ایران، تهدید بقایای گروهك تروریستی داعش در عراق و سوریه و وضعیت ناگوار كنونی در شمال سوریه كه آمریكا در اقدامی مداخله‌جویانه به حمایت از كردها در این منطقه پرداخته اشاره كرد. دیگر چالش سیاست خارجی آمریكا كه مهم‌ترین آن در منطقه ارزیابی می‌شود، بحران كنونی یمن است كه آمریكا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی جانبداری كرده است؛ ائتلافی كه تاكنون جنایات بسیاری مرتكب شده و عامل شیوع بیماری‌های خطرناكی در این منطقه جنگ‌زده گردیده است و به اهداف خویش دست نیافته و با مقاومت بی‌نظیر مردمی مواجه گردیده است.
اكنون دولت ترامپ در پی افزایش قوای نظامی در پایگاه العدید قطر است و در دیدارش با امیر قطر در جولای گذشته، از فروش سلاح های آمریكایی به قطر سخن به میان آورده است كه به معنای عزم آمریكا برای افزایش حضور نظامی در منطقه است.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریكا چالش‌های حقیقی جهان كنونی را نمی‌بیند و درك نمی‌كند و گویا در جهانی دیگر به‌سر می‌برد و چالش‌های توهمی در ذهنش ایجاد شده است.
رئیس‌جمهور آمریكا به جای آن‌كه بر دولت سعودی فشار آورد تا مساله یمن را حل و فصل كند، برنامه‌های دیگری را در خاورمیانه دنبال می‌كند و بودجه وزارت دفاع آمریكا از ۷۱۶ میلیارد دلار به ۷۳۳ میلیارد دلار افزایش یافته و میزان دخالت این كشور نیز در امور خاورمیانه چشمگیر بوده است.
بودجه نظامی آمریكا با بودجه هفت كشوری كه پس از ایالات متحده در ردیف پرهزینه‌ترین ارتش‌های دنیا قرار دارند، برابری می‌كند. زمان آن فرارسیده كه آمریكا (طبق وعده ترامپ) دخالت‌های نظامی‌اش در این منطقه حساس از جهان را به پایان برد و از جنگ‌افروزی در منطقه دست برداشته و از سیاست تنش‌زایی در منطقه و دمیدن بر آتش اختلاف، خودداری نموده و استراتژی خود را تغییر دهد.
منبع: الحیات چاپ لندن