آیا ترامپ برکنار می شود؟

شبکه های خبری آمریکایی از استیضاح ترامپ سخن می گویند آیا این بار شاهد یک بحران واقعی برای کاخ سفید خواهیم بود؟

آیا ترامپ برکنار می شود؟

دولت دونالد ترامپ یك‌بار دیگر می‌رود تا در معرض استیضاح قرار گیرد. آن هم در شرایطی كه به دلیل سیاست‌های نسنجیده در دو عرصه داخلی و خارجی با بحران‌های متعددی روبه‌روست. اختلافات درونی كابینه ترامپ كه طی سه سال گذشته چند اخراجی داشته همچنان به قوت خود باقی است و گاهی از كنار گذاشته شدن جان بولتون و گاه از دعوای بین بولتون و پمپئو خبرهایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این درحالی است كه به گفته كارشناسان ترامپ خود به صورت فردی و كاملا شخصی سیاست‌هایش را مدیریت می‌كند و از طریق چند خط توئیت برای مهم‌ترین و كلان‌ترین سیاست‌های بین‌المللی در كوتاه‌ترین زمان ممكن تصمیم می‌گیرد.

بعد از مدتی كه مساله استیضاح ترامپ به دلیل تبانی بین نمایندگان دموكرات و دولت ترامپ به نتیجه نرسید یك‌بار دیگر رسانه‌ها از دور جدید تلاش‌ها برای استیضاح او سخن به میان می‌آورند. به گزارش شبكه سی‌ان‌ان، كمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریكا می‌گوید هفته جاری روند تحقیقاتی را كلید خواهد زد كه هدف آن استیضاح رئیس‌جمهور این كشور است. چند روز بعد از انتشار خبری در رسانه وابسته به جمهوریخواهان در خصوص تحركات كمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریكا برای تحقیق درباره پرونده جنجالی روابط غیراخلاقی رئیس‌جمهور این كشور با دو زن، روز گذشته یك شبكه نزدیك به دموكرات‌ها این خبر را اعلام كرد و گفت: «كمیته (امور قضایی) مجلس نمایندگان هفته آینده اقدامات رسمی برای تحقیق در خصوص استیضاح را انجام می‌دهد.»
نحوه استیضاح
طبق قوانین آمریكا استیضاح از دو طریق زیر قابل انجام است: ۱-اعلام جرم دیوان‌عالی فدرال آمریكا علیه رئیس‌جمهور یا دیگر مقامات رسمی كشور و درخواست آن از كنگره برای استیضاح
 ۲- وارد عمل شدن مستقیم كنگره آمریكا و اعلام جرم علیه رئیس‌جمهور یا دیگر مقام‌های رسمی كشور. با این حال برای شروع استیضاح به هر یك از این روش‌ها، ابتدا باید استیضاح به تصویب اكثریت مجلس نمایندگان آمریكا برسد، سپس این مجلس از مجلس سنای آمریكا درخواست كند دادگاه تشكیل شود و متهم را محاكمه كند. در چنین صورتی مجلس سنای آمریكا به یك دادگاه تبدیل می‌شود و سناتورها هر یك نقش دادستان را ایفا می‌كنند. هم‌اكنون كنگره آمریكا صد عضو دارد: ۵۳ سناتور آن جمهوریخواه، ۴۵ سناتور دموكرات و دو سناتور مستقل هستند. بنابراین استیضاح رئیس‌جمهور كه وابسته به حزب جمهوریخواهان باشد معمولا در چنین مجلسی غیرممكن تصور می‌شود، مگر آن‌كه در یك حالت یا وضعیت استثنایی قرار گرفته باشد.
سی‌ان‌ان در ادامه خبر خود می‌افزاید: «احتمال می‌رود رویه سال ۱۹۷۴ كمیته (امور قضایی مجلس نمایندگان آمریكا) برای رویه استیضاح ریچارد نیكسون، رئیس‌جمهور وقت دنبال شود». ریچارد نیكسون، سی‌وهفتمین رئیس‌جمهور آمریكا بعد از جنجال‌ها درباره رسوایی واترگیت و در حالی كه كنگره آمریكا در تدارك برای استیضاح او بود، 9 آگوست ۱۹۷۴ (۱۸ مرداد ۱۳۵۳) استعفا كرد و به اولین و تنها رئیس‌جمهور مستعفی آمریكا تبدیل شد.
تداوم اختلافات كابینه
كابینه دونالد ترامپ یكی از شاهكارهای سیاسی در تاریخ معاصر آمریكاست. طی سه سال گذشته تاكنون بیش از 40 نفر از این كابینه خارج شده یا به نوعی بركنار شده‌اند. در میان آنها شخصیت‌های مهمی مانند ركس تیلرسون (وزیر خارجه)، مایك مستر (رئیس شورای امنیت ملی)، جیمز متیس (وزیر دفاع)، استیو بنن (مشاور عالی ترامپ)، نیكی هیلی (نماینده آمریكا در سازمان ملل) و ... بسیاری دیگر به چشم می‌خورند كه هركدام برای خود داستانی داشته و دارند. این روزها رسانه‌ها از اختلافات درونی كابینه ترامپ به‌خصوص اختلاف بین رئیس‌جمهور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی كاخ سفید از یك‌سو و بین بولتون و مایك پمپئو، وزیر خارجه فعلی از طرف دیگر سخن می‌گویند .
در همین ارتباط شبكه سی‌ان‌ان روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد اختلافات میان جان بولتون و مایك پمپئو به اوج رسیده و باعث سردرگمی در برخی بخش‌های دولت و تشتت آرا در سیاست‌های كاخ سفید شده است. شش منبع آگاه به این رسانه گفتند تنش‌هایی كه از مدت‌ها پیش میان مقام‌های ارشد تیم امنیت ملی دولت دونالد ترامپ ایجاد شده بود حالا به یك خصومت تمام عیار تبدیل شده است، به طوری كه میان كاركنان شورای امنیت ملی به ریاست جان بولتون و بقیه اركان دولت آمریكا گسست ایجاد شده است.
سی‌ان‌ان در بهار گذشته بود كه از اختلاف میان بولتون و پمپئو پرده برداشت، اما گفته می‌شود این اختلافات اخیرا شدیدتر شده است. به گفته این منبع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌كنند، به گونه‌ای كه آنها چند هفته است با یكدیگر صحبتی نداشته‌اند. به همین دلیل، هماهنگی امور كلیدی میان كاخ سفید و وزارت خارجه به كاركنان دون‌پایه محول شده است.
ترامپ هنوز واكنشی به این‌كه آیا این نزاع اهمیتی برایش دارد یا نه، نشان نداده است. او در گذشته بود كه از وجود تضاد میان مشاورانش لذت می‌برد، اما وضعیت فعلی باعث ایجاد احساس انزوای شدید میان اعضای شورای امنیت ملی شده است. این كارمندان، در واقع، مسؤول ایجاد هماهنگی میان مسائل و گزینه‌های مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی برای رئیس‌جمهور هستند.
ضعیف‌ترین تیم
تام رایت، پژوهشگر ارشد موسسه بروكینگز معتقد است: تیم امنیت ملی ترامپ ضعیف‌ترین تیم دهه‌های اخیر و در آستانه فروپاشی كامل است. این در حالی است كه ترامپ رئیس‌جمهور خیره‌سر شده و تصمیم‌های حیاتی را به صورت شخصی و عجولانه اتخاذ می‌كند، بدون آن‌كه كوچك‌ترین فكری درباره آنها كرده باشد. به گفته این پژوهشگر در شرایطی كه برخی مسائل سیاست خارجی مانند ایران، كره شمالی، چین و ونزوئلا پیش روی آمریكا قرار دارد چند مقام كاخ سفید نسبت به گسست روابط میان پمپئو و بولتون ابراز نگرانی و ناامیدی می‌كنند. همین مساله موجب سردرگمی كاخ سفید در برابر بحران‌های پیش روی خود در این حوزه‌ها شده است.
هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد در حالی كه مقام‌های آمریكایی آماده مذاكره با طالبان می‌شوند بولتون به حاشیه رانده شده است. در خبرها آمده بود بولتون از گفت‌وگو با كره شمالی نیز كنار گذاشته شده است. در همین حال برخی منابع می‌گویند هرچند پمپئو گفته سال آینده نامزد كرسی ایالت كانزاس در سنا نمی‌شود، اما افراد نزدیك به وی معتقدند این گزینه همچنان روی میز است. تارنمای واشنگتن اگزمینر معتقد است پمپئو با استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ دیدار كرده تا در این مورد با او مشورت كند. بنابراین وی اگر احساس كند ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شكست می‌خورد، برای كرسی سنا نامزد خواهد شد. دراین میان گفته می‌شود بولتون نیز مراقب بوده و مترصد فرصت نشسته است تا اگر پمپئو از مقام خود در وزارت خارج كنار كشید یا كنار گذاشته شد، بلافاصله این مقام را اشغال كند. مارك گرومبریج، مشاور سابق بولتون و پژوهشگر موسسه CATO معتقد است: تردیدی وجود ندارد كه بولتون عاشق كرسی وزارت خارجه است. او پیش از این بارها به آن فكر كرده است. اما او می‌فهمد تا وزارت راه پرفراز و نشیبی وجود دارد.