غــوغــای آب و آینه در شــــــهر

اعلان‌های شهری یك موسسه اهوازی در خیابان‌های این شهر و فضای مجازی با استقبال مردم مواجه شده است

غــوغــای آب و آینه در شــــــهر

اهوازی‌ها در خیابان و مردم شهرهای دیگر در شبكه‌های مجازی، سه اعلان محرمی را به هم نشان می‌دهند؛ سه اعلان با موضوع «چهره عزاداران حسین(ع) آشناست» كه كاری است از موسسه‌ای با نام آب و آینه. در هر كدام از این سه اعلان، شاهد دو عكس از دو فضای متفاوت هستیم كه مرز بین دو عكس مانع امتداد هر تصویر در تصویر دیگر نمی‌شود. این ایده را پیشتر در تصویرسازی‌های اگور گالن، هنرمند استانبولی دیده‌ایم كه تصاویری از تركیب عكس‌های جنگ و صلح خلق می‌كند و عمدتا دردها و رنج‌های پناهجویان سوری را نمایش می‌دهد. گر چه هنرمندان آب و آینه برای خلق اعلان‌های شهری محرم از شیوه‌ای نه چندان تازه استفاده كرده‌اند، اما كارشان از تازگی‌هایی برخوردار است كه بتوان سراغشان رفت و درباره اهداف و برنامه‌هایشان پرس‌و‌جو كرد. اسماعیل معنوی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره شكل‌گیری، اهداف و برنامه‌های موسسه آب و آینه حرف زده و تاكید كرده خروجی این موسسه خصوصی از بسیاری دستگاه‌های فرهنگی كشور بیشتر و موثرتر بوده است.

از این گروه چه كارهایی دیده‌ایم؟
مجموعه فرهنگی آب و آینه در زمینه تولیدات چندرسانه‌ای فعالیت می‌كند؛ نماآهنگ، تصاویر گرافیكی و آثار مستند؛ یكی از معروف‌ترین كارهای این موسسه نماآهنگ الاحرار است به خوانندگی نزار قطری كه بارها و بارها از تلویزیون پخش شده و همین طور نماآهنگ خوشا به حالت ای روستایی كه حتی هنوز هم گاهی از شبكه‌هایی مثل پویا به نمایش در می‌آید.
  این تعداد سال‌هایی است كه موسسه آب و آینه به مدیریت اسماعیل معنوی آغاز به كار كرده است.
 این تعداد آثاری است كه در این موسسه ساخته شده است.
اسماعیل معنوی می‌گوید: گر چه ما یك گروه استانی هستیم كه در شهر اهواز فعالیت می‌كنیم، اما آثارمان بازتاب ملی و حتی بین‌المللی داشته است. شبكه بین‌المللی المیادین نه تنها نماآهنگ الاحرار را پخش كرده، بلكه گزارشی از پشت صحنه آن نیز نمایش داده است. به گفته معنوی از سال گذشته این موسسه از ظرفیت فضاهای شهری نیز بهره می‌گیرد و در قالب پوسترها و اعلان‌های شعری به مسائل روز جامعه و مناسبت‌ها می‌پردازد. مجموعه پوسترهای عید همدلی كه به مناسبت عید فطر در شهر اهواز و در رسانه‌ها بازتاب پیدا كرد از جمله كارهای این موسسه فرهنگی است.


اعلان‌های محرم چطور شكل گرفتند؟
جوان‌های آب و آینه با همكاری شهرداری اهواز، بر آن شدند كه برای ماه محرم چند اعلان شهری طراحی كنند. معنوی تعریف می‌كند: در هر پروژه‌ای تلاش داریم كه نیاز یا مسأله‌ای از مسائل جامعه را پاسخ بدهیم. درباره ماه محرم در جلسه ایده‌پردازی به این نتیجه رسیدیم كه به یك شبهه مهم پاسخ بدهیم. برخی از جریان‌های انحرافی همواره می‌پرسند چرا هزینه‌های برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع)، صرف رسیدگی به فقرا و كمك به نیازمندان نمی‌شود. تصمیم گرفتیم با زبان هنر به این شبهه پاسخ بدهیم و به این منظور پروژه اعلان‌های شهری محرم با شعار «چهره عزاداران حسین(ع) آشناست» تعریف شد و به انجام رسید.
سه اعلان به این منظور ارائه شده و این تصاویر گرافیكی از بامداد دو روز پیش بازتاب گسترده‌ای در شبكه‌های اجتماعی داشته است؛ بازتابی كه مدیرعامل آب و آینه با توجه به انتشار محدود و نبود تبلیغات، انتظارش را نداشت.


هزینه‌ها چطور تامین می‌شود؟
تصور این‌كه یك موسسه خصوصی دست به تولید فرهنگی بزند و اجازه بدهد كه از تولیداتش به صورت رایگان استفاده كند، این سؤال را در پی دارد كه هزینه‌ها چطور تامین می‌شوند؟
مدیرعامل آب و آینه توضیح می‌دهد كه برخی از تولیدات‌شان سفارشی هستند مثل همین اعلان‌های محرمی كه شهرداری اهواز هزینه‌های آن را پرداخت كرده است. اما گاهی لازم است آنها بسیار چابك و چالاك ظاهر شوند و در واكنش به مسائل روز نمی‌توانند معطل تامین اعتبار بمانند. بنابراین دست به تولید می‌زنند و بعد سراغ دستگاه‌های فرهنگی می‌روند و از آنها درخواست می‌كنند كه در تامین هزینه‌ها سهیم شوند. معنوی می‌گوید: نماآهنگ الاحرار برای اربعین شهدای حادثه تروریستی اهواز ساخته شد و اگر قرار بود دیرتر تولید شود دیگر ارزشی نداشت. بنابراین نمی‌شد معطل دستگاه‌های فرهنگی و تامین اعتبار از سوی آنها ماند. بنابراین دست به كار شدیم، اثر را تولید كردیم و بعد سراغ دستگاه‌های دولتی رفتیم كه در تامین هزینه‌ها ما را یاری كنند.
به گفته معنوی، گاهی تامین اعتبار به این شیوه به نتیجه می‌رسد و گاهی هم نه اما نمی‌توان درباره مسائل روز و مهم معطل ماند و دست روی دست گذاشت. او تاكید می‌كند: حادثه تروریستی اهواز 9 صبح رخ داد و ما 12 ساعت بعد مجموعه پوسترهای مرتبط به آن را منتشر كردیم.
مدیرعامل آب و آینه معتقد است: اقتصاد فرهنگی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. اگر قرار باشد برای پروژه‌های فرهنگی از دستگاه‌های حكومتی كمك بگیریم باید منتظر دستورالعمل و تامین اعتبار بمانیم كه همیشه وقتی حاصل می‌شود كه دیگر دیر شده است. خروجی یك موسسه خصوصی با كمتر از ده نفر كارمند، طی دو سال خیلی بیشتر از عملكرد بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی در همین مدت بوده است. برخی از دستگاه‌های فرهنگی ما تبدیل به مجموعه‌های حقوق دهنده شده‌اند و بس.
معنوی برای اثبات گفته‌هایش به نماآهنگی اشاره می‌كند كه كودكان بختیاری سرود می‌خوانند و به‌‌رغم سادگی نماآهنگ بیش از سه میلیون بار در فضای مجازی دیده شده و واكنش شبكه‌های تجزیه‌طلب را در پی داشته است. به گفته او نماآهنگ‌های العرب الاهواز و الاحرار هم واكنش‌ها و تهدیدهای گروه‌های تجزیه‌طلب را در پی داشته است.


کپی آزاد است
مدیرعامل آب و آینه می‌گوید: ما یك مجموعه واكنش‌گرا هستیم با ساختاری كوچك و چابك كه در صورت نیاز از همكاری دایره وسیع هنرمندان سراسر كشور بهره می‌گیرد. در پروژه محرم جمع كوچكی ما را همراهی كرده‌اند، اما در پروژه‌های بزرگ‌تر از هنرمندان بیشتری كمك می‌گیریم مثل پروژه غدیر كه از همكاری خانم رضوان طالب‌زاده از هنرمندان ساكن تهران بهره بردیم.
به گفته او مدیر بخش گرافیك این موسسه، محمد فرشادیان است و در پروژه محرم این هنرمندان حضور داشته‌اند: محمد پلوزاده و محمدامین جوانمردزاده به عنوان طراح گرافیك، زهرا دباغ زاده و سجاد شكوهمند به عنوان عكاس. همچنین علی گلشاهی مدیر تولید و محمد پلوزاده طراح كانسپت این مجموعه بوده‌اند و اسماعیل معنوی هم شعار آن را انتخاب كرده است.
این گروه نتیجه كارش را در طبق اخلاص گذاشته و اجازه داده كه مراكز فرهنگی و هنری در سراسر كشور از این طرح‌ها با آرم و نشان خودشان بهره بگیرند. معنوی می‌گوید كه برای آنها بیان حرف و پیامشان مهم‌تر از هر چیز دیگری است.