5  اصل برای هیات جذاب

5 اصل برای هیات جذاب


هر هیاتی اگر در كنار محتوایی كه به مخاطبانش می‌دهد، پنج اصل را كه مبتنی بر حواس پنج‌گانه هستند رعایت كند، بدون اغراق هیاتی جذاب برای جوانان می‌شود؛ جایی كه كسی حاضر نیست حضور در چنین مجلسی را از دست بدهد. كافی است در مجلس‌تان، حواس پنج‌گانه آدم‌ها را تحریك كنید.
قوه بینایی: می‌گویند كه پیامبر(ص) همیشه لباس سفید و روشن می‌پوشیده‌اند. چرا؟ برای این‌كه وقتی كسی برای اولین‌بار شما را می‌بیند، قوه بینایی‌اش تحریك شود. پس به زیبایی ظاهر اهمیت بدهید. البته كه قرار نیست همه‌چیز را زرق و برق و طلایی كنیم. فقط كافی است به جای ده تا پرچم رنگ
و رو رفته و چروك، یك پرچم بزنیم كه با چشم آدم‌ها بازی كند و چشم‌نواز باشد. در ضمن سعی كنید همیشه بهترین لباس‌هایتان را در مجالس امام‌حسین(ع) بپوشید و ظاهری آراسته داشته باشید.
قوه چشایی: برای این كار لازم نیست غذاهای خیلی متفاوت بدهید؛ همین‌كه در چای هیات، یك هل و دارچین بیندازید و آن را خوش‌عطر كنید كافی است. باور كنید كم نبوده است دفعاتی كه آدم‌ها با شكل و شمایل متفاوت به هیات ما آمده‌اند و هیاتی شده‌اند. وقتی برایم علت حضورشان را تعریف می‌كردند، گفتند كه اولین‌بار به هوای چای خوش‌عطرتان به اینجا آمدیم و بعد از آن ماندگار شدیم.
قوه شنوایی: مداحی خوش‌صدا را به مراسمتان دعوت كنید. پیغمبر(ص) می‌فرمایند كه قرآن را با صدای بلند بخوانید اما اگر صدای خوبی ندارید، آرام بخوانید. صدای خوش و متناسب‌خوانی، قوه شنوایی اهل هیات را تحریك می‌كند و باعث حال خوش حاضران در مجلس می‌شود.
قوه لامسه: روایت داریم كه می‌گوید وقتی كسی برای اولین‌بار به مسجد می‌آمد، پیامبر او را در آغوش می‌گرفت، محكم به خودش می‌فشرد و دستش را می‌فشرد. این حركات قوه لامسه آدم‌ها را تحریك می‌كند و هیچ‌وقت این لحظه از یادش نمی‌رود. خادم‌های یك هیات باید مهمانان‌شان را تحویل بگیرند، دستشان را فشار بدهند، روبوسی كنند و همدیگر را در آغوش بگیرند.
قوه بویایی: پیامبر بخش قابل توجهی از مخارج زندگی‌شان را صرف خرید عطر می‌كردند؛ آن‌قدر كه حتی گفته شده برای خرید عطر می‌توانید قرض كنید.
 بوی خوش از مسائل مهمی است كه در اسلام خیلی به آن تاكید شده است. برای همین هم هیات‌های ما باید معطر باشند و بوی خوش بدهند؛ از فرش هیات تا پشتی‌ها. بوی خوش و معطر باید فضای هیات را پر كند تا هركسی كه وارد می‌شود، از این بوی‌خوش، حالش خوب شود. شك نكنید اگر این قوای پنج‌گانه در مجالس ما مورد توجه قرار بگیرند و در كنار آن حس باطنی و خلوص نیت باشند، غوغا می‌كنند و تاثیر خیلی زیادی روی جوان‌ها دارند و علت حضورشان در چنین مجالسی خواهند بود.