مهارت‌های نرم و كاربرد آنها

مهارت‌های نرم و كاربرد آنها


برای كار كردن در هر محیطی داشتن دانش شغلی و مهارت به شكلی كه فرد به جزئیات لازم برای انجام كارش آگاه باشد، به رشد حرفه‌ای اهمیت دهد و برای یادگیری هر آنچه را كه نمی‌داند تلاش كند از ضروریات است. اما در فضای شركت‌های نوپا، فقط داشتن مهارت‌های تخصصی كافی نیست و لازم است افراد توانایی‌های دیگری داشته باشند تا بتوانند كارها را هر چه بهتر پیش ببرند. به این توانایی‌ها، مهارت‌های نرم (soft skills) می‌گویند. در یك دسته‌بندی كلی می‌توان این مهارت‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم كرد:
توانایی ارتباط برقراركردن: این توانایی شاید اصلی‌ترین ویژگی مورد نیاز در یك تیم باشد. شفاف و مودبانه صحبت‌كردن با دیگران یا مكاتبه محترمانه یكی از این موارد است. این شفافیت در عملكرد همه اعضای تیم تاثیر خواهد گذاشت و ارتباط محترمانه به پیشروی بدون چالشِ روابط می‌انجامد. خوب گوش كردن و گوش كردن موثر هم یكی دیگر از مهارت‌های الزامی است. خوب شنیدن دیگران باعث پاسخگویی بهتر خواهد شد و به استحكام روابط و همدلی بیشتر كمك می‌كند.
تفكر نقادانه: خلاق، كنجكاو و منعطف بودن از ویژگی‌های مورد نیاز در تیم‌های شركت‌های نوپاست. توانایی فهم مسائل، تفكر نقادانه و رسیدن به راه‌حل در پیشبرد بهتر كارها ضروری است. خلاقیت عاملی است كه تیم را چابك نگه می‌دارد و تفكر نقادانه در شناخت بهتر اولویت‌ها و واكنش دقیق به موقعیت‌ها موثر است.
كار گروهی: كار كردن پر بازده با افراد -حتی اگر همكار دوركار باشد - از الزامات است. انجام به موقع كارها، كمك گرفتن در زمان نیاز و مشورت با اعضای تیم در تصمیم‌گیری‌های گروهی می‌تواند به بهبود كلی عملكرد تیم كمك كند. هر چقدر روحیه كار تیمی تقویت شود، كارها با كیفیت بهتری انجام خواهد شد.
مثبت‌گرایی: مثبت‌نگری حتی در محیط كاری پر استرسی مثل شركت‌های نوپا مهم است. امید به آینده، كاركردن با انرژی و نگاه مثبت به مسائل در بهبود شرایط اثرگذار است. البته این مثبت‌نگری نباید در تمام مسائل باشد و مثلا بررسی آمار فروش باید واقع‌گرایانه پیگیری شود. این نگاه مثبت بهتر است در تعامل با مشتریان و افراد تیم تقویت شود.
رهبری: توانایی مدیریت موقعیت‌ها، افراد و تصمیم‌گیری در شرایط حساس و بحرانی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است كه افراد باید كسب كنند. باید انتظارات فردی و تیمی افراد شفاف باشد و فرد باید بتواند آنها را به‌درستی مدیریت كند. مدیریت این انتظارات به جذب فرصت‌ها كمك می‌كند و حمایت تیمی بهتری را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.
اخلاق حرفه‌ای: انجام كارها در زمان تعیین‌شده، تكمیل كارهای محوله و مدیریت زمان و متمركز بودن در كارها از مواردی است كه در اخلاق حرفه‌ای لحاظ می‌شود. این‌كه فرد بتواند خود و كارهایش را سازماندهی كند و نظم منعطفی در كارهایش وجود داشته باشد بر پیشبرد بهتر كارها اثر می‌گذارد. بخش دیگری از اخلاق حرفه‌ای حفظ اسرار و توجه به محرمانگی اطلاعات است. طبعا در یك محیط كسب و كار نوپا، اطلاعات اهمیت زیادی دارد و درز آنها ممكن است كار با رقبا را سخت‌تر كند. برای همین افراد باید چه در محیط كار و چه خارج آن،‌ اخلاق حرفه‌ای را رعایت كنند.