چنین کنند بزرگان!

كارآفرینان موفق از اصولی در كارشان پیروی می‌كنند كه دانستن آنها برای موسسان شركت‌های نوپا می‌تواند مفید باشد

چنین کنند بزرگان!

با تحول زیست‌بوم كسب‌وكار در سراسر دنیا و تغییر چهره كسب‌وكارهای قدیمی به كسب‌وكارهای نوپای امروزی، صاحبان مشاغل بیش از هر زمان دیگری به آموزش و یادگرفتن ترفندهای راهگشا و كاربردی برای هم‌مسیرشدن با سرعت قابل قبول در این جریان پرخروش و توسعه كسب‌وكارهای نوپای خود نیاز داشتند. به همین خاطر در سال‌های اخیر شاهد انتشار كتاب‌ها و مقالات زیادی با هدف آموزش كارآفرینان هستیم كه بسیار متعدد و متنوع هستند، اما بیشتر آنها آن‌گونه كه باید و شاید نمی‌توانند برای كارآفرینان مفید و كاربردی باشند، زیرا همه كسب‌وكارها از قاعده مشخصی پیروی نمی‌كنند و با توجه به شرایطی كه دارند، نیازهای متفاوتی نیز خواهند داشت. در ادامه با فهرستی از 15 توصیه و ریزه‌كاری‌های عملكردی كارآفرینان موفق آشنا خواهیم شد كه نه‌تنها در مورد بسیاری از كسب‌وكارها و مشكلات احتمالی‌شان گره‌گشا خواهد بود بلکه كمتر آرمانی و شعارزده است. پیشنهاد می‌كنم صفحه روزنامه امروز را در آرشیو شخصی خود نگهداری كنید و هر از چند گاهی این نكات را مرور كنید. برگرفته از: INC

برای راه‌حلتان مشكل نتراشید!
این یكی از رایج‌ترین مشكلاتی است که شركت‌های نوپا با آن سروكار دارند. بسیاری از افراد به دلیل این كه راه‌حل ساده و خوبی برای موضوعی پیدا كرده‌اند دست به راه‌اندازی شركتی می‌كنند اما بر خلاف انتظارشان محصولشان با اقبال چندانی در بازار رو‌به‌رو نمی‌شود زیرا مشكلی كه برایش راه‌حل ارائه كرده‌اند از نگاه عموم جامعه موضوع چندان مهمی نبوده كه برای حلش به دنبال خرید محصولی باشند، بنابراین تنها زمانی به فكر راه‌اندازی كسب‌وكار باشید كه راه‌حلی برای پاسخ به یكی از معضلات و مشكلات مهم در جامعه یافته‌اید.

پیگیر باشید
مطمئن شوید موضوعی كه برای كسب‌وكارتان انتخاب كرده‌اید
به اندازه‌ای ظرفیت دارد كه حداقل تا پنج سال آینده شما را درگیر خودش كند و همچنان امكان توسعه و پیشرفت داشته باشد. بسیاری از افراد تصور می‌كنند شركت‌های بزرگ دنیا فقط به خاطر این‌كه ایده خوبی داشته‌اند یكشبه ره صد سال رفته‌اند و به این حجم از موفقیت دست یافته‌اند. درصورتی كه شما فقط متوجه حضورشان می‌شوید كه پس از سال‌ها تلاش و شكست بالاخره توانسته‌اند كلید موفقیت‌شان را پیدا كنند و در سطح جامعه و دنیا مطرح شوند. بنابراین اگر می‌خواهید كسب‌وكاری قوی و تأثیرگذار راه بیندازید سرعت‌تان را با سرعت پیشرفت‌های جامعه هماهنگ كنید و میزان پیشرفت حوزه كاری‌تان در سال‌های آتی را كمی پیش‌بینی كنید.

اعتماد به نفس داشته باشید، اما مغرور نباشید
اعتماد به نفس از ضروری‌ترین ویژگی‌های افراد موفق است كه برای موفقیت در تمام مراحل زندگی از مصاحبه كاری تا جذب سرمایه و راه‌اندازی كسب‌وكار بسیار اثرگذار است. هیچ كس حاضر نیست روی فردی حساب كند كه خودش را همیشه دست‌كم می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشید كه به اندازه تار مویی میان اعتماد به نفس و غرور فاصله است. تكبر یكی از آسیب‌رسان‌ترین خصلت‌ها برای كارآفرینان است و می‌تواند شهرت و كسب‌وكارشان را به بدترین شكل تخریب كند.
هر زمانی كه به خودتان غره شدید، به خاطر بیاورید میلیون‌ها انسان باهوش و بااستعداد در سراسر دنیا زندگی می‌كنند، اما فقط تعداد انگشت‌شماری از این افراد مشهور، ثروتمند و موفق هستند.


دایره‌ای از افراد حرفه‌ای دور خود جمع كنید
در مجموعه خود افراد متخصص در حوزه كاری مورد نیازتان را استخدام كنید. قطعا استخدام و نگه‌داشتن افراد حرفه‌ای و متخصص در كسب‌وكاری نوپا بسیار سخت است؛ زیرا معمولا چنین افرادی پیشنهادهای كاری بسیار خوبی از سوی شركت‌ها و مجموعه‌های بزرگ‌تر نیز خواهند داشت كه رقابت با آنها كار ساده‌ای نیست. اما تلاش برای گردآوری افراد متخصص هرچقدر هم سخت باشد به مراتب ارزشش بیشتر از این خواهد بود كه تعدادی افراد ناوارد كه از پس نیازهای شما برنخواهند آمد را استخدام كنید. صبور باشید و برای جذب بهترین نیروی انسانی در كسب‌وكارتان سرمایه‌گذاری كنید. مطمئن باشید خیلی زود بازگشت این سرمایه را در كسب‌وكارتان خواهید دید.


تداركات را دست‌كم نگیرید
 شاید در نگاه اول توجه به حواشی كسب‌وكار و تداركات، موضوع مهم و تأثیرگذاری برایتان نباشد و حس كنید می‌توانید همه این امور را خودتان مدیریت كنید. اما پس از مدت كوتاهی با حجم زیادی از مسائل حاشیه‌ای مانند پرداخت سود سرمایه‌گذاران، حقوق كارمندان، تمیزی محیط كار، مشكلات ساختمانی دفتر كار، سرعت مناسب اینترنت، پرداخت قبوض، عوارض، مالیات، بیمه و ... مواجه می‌شوید كه وقت كافی برای رسیدگی به آنها را نخواهید داشت. بنابراین از ابتدا به فكر جذب نیروی كارآمد به عنوان مدیر دفتر و مدیر اجرایی در شركت‌تان باشید.


رقیبانتان را بشناسید
تمام رقیبان كوچك و بزرگ خود را به صورت كامل شناسایی كنید و هیچ یك را دست كم نگیرید. رقیبان ضعیف امروز می‌توانند به تهدیدی جدی در آینده تبدیل شوند و در مدت کوتاهی بازار را از دستتان بربایند. البته لازم نیست نسبت به آنها وسواس پیدا و ذهنتان را بیش از اندازه درگیر كنید، اما همواره كارها و پیشرفت‌هایشان را زیر نظر داشته باشید.  بی‌توجهی به رقیبان نشانه قدرت شما نیست، بلكه نوعی بی‌فكری در قبال كسب‌وكارتان است که ممکن است عواقب جبران ناپذیری در  پی داشته باشد.


طرح كسب‌وكار بنویسید، حتی اگر می‌دانید تغییر خواهد كرد
ممكن است فكر كنید نوشتن طرح كسب‌وكار و برنامه‌ریزی برای این كه چهار سال بعد چقدر درآمدزایی خواهید داشت كمی عجیب و ناممكن است. اما كارآفرینان باتجربه نوشتن طرح و داشتن برنامه بلندمدت برای كسب‌وكار را یك الزام می‌دانند. زیرا حتی اگر پس از چند سال بر اثر تغییر شرایط تمام محاسبات‌تان هم اشتباه از آب درآید كه احتمال آن كم هم نیست، باز یك ستاره قطبی دارید كه جهت مسیر را نشان می‌دهد تا در جهت اشتباه حركت نكنید.  بنابراین تا حد ممکن بر اساس دانسته‌های خود  بهترین طرح کسب‌وکار را آماده کنید.




با عدد و رقم صحبت كنید
در تمام صحبت‌‌هایتان از اعداد و ارقام دقیق استفاده كنید. هیچ سرمایه‌گذار یا شریك كاری دوست ندارد با احتمال و تقریب در مورد كسب‌وكارتان صحبت كنید. استفاده از ارقام محاسبه شده و دقیق نشان‌دهنده فكر درست و حساب‌شده‌ای است كه پشت ایده و كسب‌وكارتان جاری است.
همچنین با توجه به نوساناتی كه در قیمت‌های همه اقلام از مواد اولیه تا اجاره دفتر كار وجود دارد، بهتر است در زمان برآورد هزینه‌های كسب‌وكارتان كمی بدبین باشید. با این ترفند جای كمی نوسان در قیمت‌ها را دیده‌اید و با بالارفتن آن بیش از اندازه غافلگیر نمی‌شوید.


ارتباطاتتان را وسیع كنید
در طول مسیر كاری خود ممكن است با آدم‌های زیادی مواجه شوید. برخی از آنها ممكن است به نظرتان دلنشین باشند و برخی از آنها با معیارهای رفتاری‌تان همخوانی نداشته باشند. نكته‌ای كه در مواجهه با افراد باید به خاطر داشته باشید این است كه نوع رفتار شما و برخورد اولتان می‌تواند بسیار بر رفتار آنها با شما تأثیرگذار باشد. بنابراین سعی كنید در برخورد با افراد بسیار دلنشین باشید و خاطره خوبی از خود در ذهنشان باقی بگذارید. هیچ‌كس نمی‌داند چه زمانی ممكن است به چه كسی نیاز پیدا كند!


با شركای كاری مناسبی همكاری كنید
افرادی كه با آنها كسب‌وكاری را شروع می‌كنید نیز در موفقیت كسب‌وكارتان تأثیرگذار خواهند بود. مطمئن شوید حتما با فردی شریك می‌شوید كه همخوانی كافی از لحاظ كاری و روحیه‌ای با شما دارد، از انگیزه كافی برای پیش‌برد كسب‌وكار برخوردار است و به‌راحتی می‌توانید با او در سخت‌ترین روزها نیز كار كنید. این كه از همان ابتدا با افراد مستعد وارد همكاری شوید از دو جهت مهم است؛ اول این كه افراد مستعد و باهوش، افراد باهوش را جذب خود می‌كنند؛ بنابراین اگر هسته اصلی تیم كاری‌تان را افراد كارآمد تشكیل دهند، یافتن و جذب كارمندان مستعد و پرتوان در مراحل بعدی نیز ساده‌تر خواهد بود. از سوی دیگر راه‌اندازی یك كسب‌وكار نوپا از صفر به مراتب كار سخت و دشواری است. زمانی كه بخواهید این كار سخت را با همراهی افرادی آغاز كنید كه همدل و مشتاق برای توسعه كسب‌وكارند و برای انجام هر كار كوچك‌ و بزرگی آماده هستند، سختی‌های كار به مراتب كاهش خواهد یافت.


روی كتاب‌های موفقیت و كارآفرینی حساب نكنید
بسیاری از كارآفرینان در ابتدای مسیر كاری خود به دنبال پیداكردن نكات آموزنده از كتاب‌های موفقیت و زندگی كارآفرینان موفق هستند. اگرچه در تمام این منابع ممكن است نكات ارزشمندی نیز پیدا كنید، اما همیشه برای استفاده درست از این نكات به خاطر داشته باشید كه اول از همه به اندازه كسب‌وكارتان توجه كنید و آن را با شركت بزرگی مثل گوگل مقایسه نكنید. همچنین یادتان باشد هر كسب‌وكار و محیط كار و كشوری، مسائل و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد پس با الگوبرداری چشم‌بسته از نمونه‌های موفق خارجی نمی‌توان انتظار موفقیت حتمی داشت. بنابراین از این منابع فقط برای افزایش دانش و آگاهی و تجربه خود استفاده كنید و فكر نشده از آنها كپی‌برداری نكنید.


همیشه بفروشید!
یكی از مشكلاتی كه اغلب كارآفرینان و مؤسسان شركت‌های دانش‌بنیان با آن روبه‌رو هستند، این است كه فروشنده‌های خوبی نیستند. منظور از فروشنده‌بودن این نیست كه فقط محصولتان را بتوانید به كسی ارائه كنید تا بخرد. ارائه ایده به شكل درست نیز نوعی فروش است. یكی از توانایی‌هایی كه باید حتما در خودتان تقویت كنید این است كه در مقابل افراد برای جذب شریك كاری، درخواست سرمایه از نهادهای دولتی یا سرمایه‌گذاران خصوصی مشكل را به خوبی شرح دهید و به دنبال آن راه‌حلتان را برای رفع آن و راهی كه برای رسیدن به این راه‌حل شگفت‌انگیز پیموده‌اید به بهترین شكل مطرح كنید. اگر شما كه چند سال از عمرتان را صرف این ایده كرده‌اید، نتوانید آن را به‌خوبی ارائه دهید، چه كسی می‌تواند؟!