مرد « میدون » کیست؟!

گزارش جام‌جم از مسابقه «میدون» که قرار است کار آفرینان برتر را استعدادیابی کند

مرد « میدون » کیست؟!

استعدادیابی، كارآفرینی و خلاقیت كسب و كار از جمله اهداف یك مسابقه تلویزیونی جدید با عنوان «میدون» است كه قرار است به‌زودی روی آنتن شبكه سه برود. این مسابقه به تهیه‌كنندگی سید محسن هاشمی گلپایگانی تولید خواهد شد كه جوانان خلاق و مستعد و دارای طرح‌های اقتصادی در یك فضای كاملا دوستانه با هم به رقابت می‌پردازند. فصل اول این مسابقه در 26 قسمت طراحی شده كه سه شركت‌كننده راه‌یافته در هر قسمت به ارائه طرح خود خواهند پرداخت و كارآفرین برتر هر شب با نظر داوران كه شامل پنج داور منتخب و جمعی از دانشجویان نخبه ایرانی هستند، انتخاب خواهد شد. در انتهای هر هفته با رأی مخاطبان، كارآفرین برگزیده از میان نفرات برتر هر قسمت انتخاب شده و تا سقف یك میلیارد تومان وام برای تبدیل طرح منتخب به كار صنعتی به او اختصاص خواهد یافت. از آنجا كه شعار امسال نیز «رونق تولید» است، یكی از اهداف مسابقه را نیز همین موضوع شامل می‌شود. از این رو جوانان خلاق و ایده‌پرداز كه به دلیل مسائل اقتصادی و مشكلات مالی نتوانسته‌اند ایده‌های خود را در زمینه كسب و كار اجرایی كنند، این فرصت را دارند تا با شركت در این رقابت تلویزیونی و كسب جایزه اهداف و آرمان‌های خود را اجرایی كنند. از این رو جام‌جم گزارشی از پشت صحنه این مسابقه تهیه كرده كه در ادامه می‌خوانید:

«میدون» كافه‌ای در خیابان انقلاب
كافه «میدون» یكی از دستاوردهای این مسابقه است كه در ابتدا برای ضبط بك استیج مسابقه و مكانی برای گپ و گفت راهنماها با شركت‌كننده‌های مسابقه تاسیس شد و حالا به دلیل استقبال عابران و مشتری‌های این كافه به یك كافه عمومی تبدیل شده است. اما همه چیز مسابقه در سوله‌ای پشت كافه اتفاق می‌افتد. پشت كافه راهروی باریكی وجود دارد كه آن را كه طی می‌كنی، به دكور عظیمی می‌رسی كه در سمت چپ راهرو با آجرهای زیبا و شكیلی ساخته شده و در مقابل هم اتاق گریم كه داورها زیر دستان گریمور در حال آماده شدن برای ضبط مسابقه هستند. هنوز بوی رنگ را می‌توان استشمام كرد. فضای دكور در دو بخش طراحی شده كه یك بخش آن مربوط به جایگاه داوران و دانشجوهاست و بخش دیگر مربوط به شركت‌كننده‌ها كه قرار است از پله‌ها پایین آمده و مقابل داوران و حضار قرار بگیرند. شاید در نگاه نخست با شنیدن مسابقه استعدادیابی ذهن به سمت مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» سوق پیدا كند. اما این مسابقه بسیار جدی‌تر و تخصصی‌تر از آن است. ضمن این‌كه حضور داوران كه اغلب از اساتید دانشگاه و كارآفرین‌های برتر در كنار دانشجویان نخبه در این مسابقه حضور خواهند داشت هم فضا را به كلی متفاوت از عصر جدید می‌كند. از طرفی این مسابقه مجری رسمی ندارد و صرفا در پشت صحنه ها جوانی به نام حامد سلطانی قرار است گرداننده بخش‌هایی از برنامه باشد. نكته دیگر درباره این مسابقه حضور راهنماهاست كه اغلب اساتید دانشگاه و كارشناسان حوزه بازاریابی را تشكیل می‌دهند كه در طول مسابقه به كمك شركت‌كننده‌ها می‌آیند. نكته جالب دیگر این‌كه طبق گفته عوامل، از صفر تا صد كافه و دكور ساخته شده است و در آخر این‌كه این مسابقه دو تیتراژ دارد كه هر كدام راخواننده مجزایی اجرا می‌كند. خواننده تیتراژ انتهایی برعهده سینا سرلك است. از این رو، هنگام پخش، با یك مسابقه كاملا متفاوت و ویژه روبه‌رو خواهید بود. ضمن این‌كه مینا مهرنوش؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و مركز استعدادیابی و خلاقیت كسب و كار، دكتر علیرضا یونچی؛ عضو مجمع عالی واردات، دكتر پرویز كرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دكتر امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و استارت‌آپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقه بزرگ تلویزیونی «میدون» را تشكیل می‌دهند.



گوی‌های داخل دكور نماد برنامه است
مهران علوی، كارگردان هنری این مسابقه درباره سختی كار كارگردان با وجود نداشتن مجری در برنامه توضیح داد: وقتی برنامه‌ای فاقد مجری است، كار به‌شدت سخت می‌شود. از آنجا  هم كه ما آدم‌های تعارفی هستیم، این قضیه در برنامه‌ای كه چند داور در آن حضور دارند، باعث می‌شود ریتم برنامه گرفته شود. در صورتی كه برای ما خیلی مهم است كه ریتم برنامه حفظ شود. البته دلیل حذف مجری هم همین نكته است كه اولا شبیه برنامه‌های دیگر نباشد و دوم این‌كه ریتم برنامه حفظ شود و فضای خشك و رسمی در برنامه حاكم نباشد. ضمن این‌كه معتقدیم در برنامه اقتصادی و كارآفرینی
این چنینی كه ما پنج كارشناس و متخصص هم داریم، مجری حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: هدایت شركت‌كنندگان و داوران كار چندان راحتی نخواهد بود، اما مدتی است تمرین با آنها را آغاز كرده‌ایم تا با فضای رسانه و ادبیات رسانه آشناتر شوند. البته اغلب آنها با فضای رسانه آشنا هستند و به عنوان مهمان دربرنامه‌های مختلف حضور دارند، اما فضای برنامه ما متفاوت است و همین كار را سخت‌تر می‌كند. چون داوران ما عادت به فضای خشك و رسمی این برنامه‌ها دارند، اما فضای برنامه ما اصلا خشك و رسمی نیست و متناسب با حال و هوای برنامه‌های شبكه سه است.
علوی درباره دكور برنامه و المان‌هایی كه برای این كار استفاده كرده هم عنوان كرد: طراحی اصلی دكور با من بوده و باید عرض كنم كه دكور برنامه ما یك دكور 360 درجه است كه دو فضای اصلی دارد؛یكی فضای داوران كه سعی كردیم حالت شیك و رسمی‌تری داشته و نشان‌دهنده جایگاه داورها باشد. یعنی داورها در جایگاهی قرار دارند كه قرار است شركت‌كنندگان در آینده به آن جایگاه برسند. به همین دلیل سعی كردیم این نكات را در دكور اعمال كنیم. گوی‌هایی هم كه زیر میز داورها استفاده كرده‌ایم، به خاطر نماد برنامه است.
این كارگردان درباره استفاده نکردن از نمایشگر دیواری به جای دكور هم گفت: ما هم نمایشگر دیواری در دكور داریم. اما با توجه به ساده بودن دكورهایی كه نمایشگر دیواری به جای دكور دارند، نخواستیم  این كار را انجام بدهیم و كارمان را راحت كنیم، اما در بخشی از كار كه قرار است شركت‌كننده‌ها طرح‌هایشان را ارائه بدهند و گاهی نیاز به پخش فیلم یا متن و نمودار دارند، ازنمایشگر دیواری استفاده می‌كنیم. ما می‌خواستیم دكور فیزیكال قابل لمسی را در برنامه داشته باشیم و به همین دلیل دكور را به این شكل طراحی كردیم. ضمن این‌كه بخشی از دكور را هم دوست داشتیم شبیه كانتینرهای حمل بار باشد كه با رنگ‌های شاد طراحی كردیم.


«میدون» جایی برای ایده‌های خلاقانه است
سید محسن هاشمی گلپایگانی، تهیه‌كننده مسابقه  میدون درباره نحوه شكل‌گیری این برنامه به جام‌جم گفت: ما مجموعه برنامه‌هایی با این سبك حدود دو سال قبل در صداوسیما آغاز كردیم. از جمله برنامه «پایش» كه با دوستان همكاری كردیم و در آن برنامه نگاهمان كارآفرینی مردمی بود. به این خاطر كه معمولا در اغلب برنامه‌های تلویزیونی یك عده آدم‌های خاص حضور پیدا می‌كنند و دیده می‌شوند، اما با توجه به این‌كه یك سری از مردم هم كارآفرین هستند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت‌هایی كسب كنند و به نوعی خلاقیت‌هایی از این جنس را دارند دوست داشتیم دعوت كنیم. از این رو، بخشی از برنامه «پایش» با عنوان «میدون كسب و كار» را به این موضوع اختصاص دادیم. خوشبختانه بازخوردها هم برای این بخش از برنامه خوب بود. به تعبیری می‌توانم بگویم این مسابقه از دل برنامه‌های پایش و «حرف حساب» شكل گرفت؛ البته برای این مسابقه كه قرار است از شبكه سه پخش شود، برنامه‌ریزی‌ها بدین شكل است كه برنامه بزرگ و جذاب با میزانسن‌ها و داستان‌هایی كه در شبكه سه اتفاق می‌افتد تولید كنیم. البته طرح این مسابقه حدود یك سال و نیم پیش شكل گرفت كه ما دكوری را برای آن ساختیم كه مدیر شبكه گفتند كه می‌خواهند برنامه بزرگ‌تر از این باشد؛ از این رو دكور بزرگ‌تری را طراحی كردیم.
وی در ادامه درباره فصل‌بندی شدن این مسابقه و تعداد قسمت‌ها و زمان پخش هم توضیح داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما برای دو فصل و 52 قسمت است و بعد منتظر بازخورد مخاطبان برای ادامه مسابقه و فصل‌های بعد می‌مانیم. البته هنوز زمان و روزهای پخش مشخص نشده اما قرار است هفته‌ای دو شب روی آنتن برود. ضمن این‌كه قرار است در فصل دوم اتفاقات جدیدتری را هم شاهد باشیم كه به فراخور بازتاب مخاطب این تغییرات و اتفاقات رخ خواهد داد.
این تهیه‌كننده در پاسخ به این سوال كه داورها بر چه اساسی انتخاب شده‌اند هم گفت: داورهای ما پنج شخصیت متفاوت دارند كه خیلی تاثیرگذارند. به این معنی كه سلامت و موفق بودن در كسب و كارشان تاثیر بسزایی در انتخاب آنها داشت. اغلب داورهای ما بدون پشتوانه مالی توانسته‌اند در كار خود موفق شوند و به تعبیری آینده شركت‌كننده‌های ما هستند. از طرفی شخصیت های متفاوت و جالبی هم دارند. از یكی از داوران ما كه بازاری است گرفته تا كارآفرین موفق با نگاه اجتماعی و استاد دانشگاه كه هركدام از زاویه خود به كسب و كار نگاه می‌كنند. بنابراین از پنج نگاه كاملا متفاوت قرار است طرح‌های شركت‌كننده‌ها ارزیابی شوند. ضمن این‌كه هر پنج نفر در رشته خودشان جزو كارآمدها و بهترین‌ها و سرآمد حرفه خود هستند. بنابراین شركت‌كننده‌ها لزوما تحصیلكرده‌های دانشگاه‌ها نیستند و هر فردی كه صاحب ایده و طرح خلاقی است می‌تواند در این مسابقه شركت كند.
هاشمی همچنین درباره مخاطبان این مسابقه با توجه به تخصصی و حرفه‌ای بودن فضای آن هم عنوان كرد: تمام تلاش گروه سازنده این مسابقه است كه با توجه به المان‌هایی كه در برنامه وجود دارد، آن را به سطحی ببریم كه هر مخاطبی را بتواند با خود همراه كند. به همین دلیل هم شبكه سه آمدیم. از طرفی داوران هم مفاهیم اقتصادی را به زبان كاملا ساده بیان خواهند كرد تا قابل فهم برای همه مخاطبان باشد.
وی درباره عدم حضور مجری در این مسابقه هم تاكید كرد: این بخش از برنامه به طور كاملا عمدی اتفاق افتاده و برگرفته از همان ایده كسب و كار است. در برنامه ما همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و شركت‌كننده ممكن است در حال توضیح دادن ایده خود باشد و داور میان حرف او آمده و سوالاتی را بیان كند. درست مانند اتفاقی كه ممكن است در حوزه كسب و كار بیفتد.
هاشمی در پایان در پاسخ به این سوال كه تا چه حد چنین برنامه‌ای می‌تواند تاثیرات مثبتی را در پی داشته باشد، بیان كرد: تجارب ما در برنامه‌های قبل نشان داده بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و آینه مردم بوده و خودشان را در برنامه ببینند و با آن ارتباط برقرار كنند. وقتی مخاطب جوان شهرستانی را می‌بیند كه بدون پشتوانه مالی و صرفا با خلاقیت و ارائه طرح‌های مهم اقتصادی توانسته كسب و كار پر سودی راه‌اندازی کند، امیدوار می‌شود و مخاطب را به فكر تولید و خلق ایده‌های بكر می‌اندازد.