درد میوفاشیال  با نقاط دردناك در شانه‌ها

درد میوفاشیال با نقاط دردناك در شانه‌ها


درد در ناحیه شانه یكی از بیماری‌هایی است كه مبتلایان به آن برای درمان به كلینیك درد مراجعه می‌كنند. یكی از شایع‌ترین بیماری‌هایی كه سبب ایجاد درد در ناحیه شانه می‌شود درد میوفاشیال است. نكته مهم در معاینه این بیماران وجود نقاط دردناك در عضلات كمربند شانه‌ای است. كمربند شانه‌ای مجموعه عضلاتی است كه در دو طرف گردن و پشت كتف‌ها قرار دارند و شانه‌ها را روی ستون فقرات نگه می‌دارند. وقتی در این بیماران عضلات بالا و پشت شانه را فشار می‌دهیم در نقاطی با فشار انگشت درد ناگهانی ایجاد می‌شود. به این نقاط كه مانند گره در بافت عضلانی وجود دارند و فشار روی آنها سبب شروع یك درد شدید می‌شود نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت گفته می‌شود. در بیماران مبتلا به سندرم میوفاشیال ممكن است تعداد این نقاط متفاوت باشد، ولی تعداد كمی از این نقاط ماشه‌ای نقاط اصلی هستند و بقیه نقاط به‌صورت ثانویه بر اثر فعالیت نقاط اولیه ایجاد می‌شوند.
وقوع این درد در بیمارانی كه طولانی مدت و در وضعیت نامناسب كار یا ورزش می‌كنند زیاد است. كسانی كه درستون فقرات پشتی قوز دارند یا در انجام فعالیت‌های روزانه گردن را به جلو خم می‌كنند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. علت ایجاد این درد تغییراتی است كه براثر فشار در بافت عضلانی ایجاد می‌شود كه این تغییرات سبب ایجاد نقاط سفتی در عضلات می‌گردد كه همان نقاط ماشه‌ای است.
بیماران پس از معاینه دقیق در كلینیك درد توسط پزشك فوق تخصص درد و تشخیص دقیق تحت درمان قرار می‌گیرند. درمان دارویی و استفاده از تكنیك سرد كردن و ماساژ عمقی یك درمان ساده است كه می‌تواند سبب بهبود بیماری شود. انجام لیزر شاك ویو و طب سوزنی درمان موثری است كه در مرحله بعدی انجام می‌شود. در بیمارانی كه به این درمان‌ها مقاوم هستند تزریق دارو در نقاط ماشه‌ای می‌تواند درمان مناسبی ایجاد کند. در بیمارانی كه تعداد نقاط زیاد است ممكن است در تزریق اولیه نقاط ضعیف‌تر یا ثانویه از بین برود و نقاط اصلی برای درمان نیاز به یك دوره تزریق یك‌ماه بعد داشته باشند.
انجام ورزش‌های مخصوص درد میوفاشیال که عمدتا كششی هستند و اصلاح وضعیت زندگی می‌تواند از عود این بیماری
جلوگیری كند.