نسخه Pdf

از احرامی خوزستان تا احرامی یزد

تفاوت‌های احرامی‌بافی در نقاط مختلف ایران

از احرامی خوزستان تا احرامی یزد

نام احرامی، در استان یزد هم شنیده می‌شود؛ یزدی‌ها هم پارچه و بافتی با نام احرامی دارند، اینها همه در حالی است كه احرامی یزدی با احرامی خوزستانی فرق دارد. احرامی كه صادر هم می‌شود و مورد طبع همسایه‌ها هم است و به عنوان یكی از سوغاتی‌های خاص استان پهناور مورد استفاده می‌شود.
 در استان یزد هم كه شهر پارچه‌بافی كشور است، هنری به نام حرمی وجود دارد كه به عنوان نام احرام بافته می‌شود. مواد اولیه، ابعاد، نقش و رنگ‌بندی این نوع پارچه اما با احرامی خوزستان متفاوت است.
 احرامی‌بافی مورد علاقه زائران عراقی است و بسیاری از زائران عراقی این پارچه را به عنوان سوغات می‌خرند.
 درست است كه كاربرد استفاده احرامی‌بافی متفاوت شده است و امروز كسی از این پارچه به عنوان لباس احرام استفاده نمی‌كند، اما این پارچه توانسته است، كاربرد جایگزین خود را به راحتی پیدا كند. به خاطر همین، سالانه حدود صد نفر در مراكز آموزشی استان خوزستان، بافت احرامی‌بافی را یاد می‌گیرند.
 پارچه احرامی اغلب در دورنگ بافته می‌شود. رنگ‌های سیاه و سفید از رنگ‌های باستانی و قدیمی این پارچ هستند. رنگ‌های سبز، سفید، قرمز و سبز، چهار رنگی هستند كه این روزها در كنار رنگ‌های قدیمی استفاده می‌شوند.
 احرامی‌باف، كسی كه پارچه را می‌بافد، روزانه می‌تواند حدود چهار احرامی به اندازه ۷۰×100 سانتی‌متر تولید كند.
 به جز تنوع در رنگ، احرامی‌بافی، در شیوه بافت تغییری نكرده است.
 مانند بسیاری از بافت‌های ایرانی، در احرامی‌بافی، بافنده از نقشه استفاده نمی‌كند و نقشه‌ها و حتی رنگبندی زاییده ذهن خلاق اوست. لوزی، نقشی است كه احرام‌باف‌ها به آن علاقه زیادی دارند.