من بنیامین؛ بابای خانواده!

من بنیامین؛ بابای خانواده!

بنیامین بهادری، از معدود هنرمندانی است كه سه فرزند دارد و مدام او را در تصاویری به همراه خانواده 5 ‌نفره‌اش می‌بینیم؛ آیا او می‌خواهد عنصر فراموش‌شده خانواده‌محوری را به هم‌نسلان و همكارانش یادآوری كند؟

 بنیامین بهادری شاید به‌زعم بسیاری از پیگیران جدی موسیقی و فعالان حرفه‌ای این حوزه، یك پاپ‌خوان متوسط رو به پایین  باشد، اما شكی نیست كه او، پدیده بود و هر پدیده‌ای را هم تازگی و نوآوری است كه می‌سازد. حتی اگر این نوآوری را ما در سطح بررسی كنیم و چندان نتوانیم تحلیل‌هایی بنیادین از عوامل برسازنده آن ارائه دهیم.
 از همان سال 1385 كه اولین آلبوم این خواننده و آهنگساز وارد بازار موسیقی پاپ شد، ما با سبکی نوظهور روبه‌رو شدیم؛ شعرهایی متفاوت از شعرهای پاپ در آن روزها كه پر بود از واژه‌هایی كه ترانه‌نویسی ما عادت به آنها نداشت به همراه موسیقی‌هایی بسیار عامه‌پسند اما با تنظیم‌هایی جدید و ناآشنا به گوش. نیمه دوم دهه 80 و نیمه اول دهه 90 در سیطره این شمایل تازه بود و با این‌كه بنیامین در هر آلبوم خود را تكرار می‌كرد، اما همچنان به هوادارانش افزوده می‌شد.
حالا البته او چهار سالی است فعالیت چشمگیری در موسیقی نداشته، نه آلبومی به بازار فرستاده و نه كنسرت‌های متمركزی
 برپا كرده.
در یك پروژه سینمایی با عنوان «سلام بمبئی» به عنوان بازیگر حضور داشته و تا پای مجری‌گری برای یك برنامه تلویزیونی هم رفته اما موسیقی را فعلا در آب‌نمك خوابانده است. جز تفاوت‌های موسیقیایی بنیامین بهادری، كه فارغ از كیفیات آن، از او آهنگساز و خواننده‌ای متفاوت با نسخه‌های مشابه خود ساخت، یك ویژگی دیگر هم او را از دیگران جدا كرده است؛ سبك زندگی او، خلاف بسیاری از هنرمندان، مبتنی است بر خانواده‌محوری. خانواده‌محوری با همه مفاهیمی كه از این اصطلاح برساخته می‌شود؛ ازجمله ازدواج و تمایل به فرزنددارشدن. شاید بگویید تا این حد را به خیلی از هنرمندان می‌شود نسبت داد و بنیامین در این مسیر تنها نیست، اما چیزی كه او را از دیگر خانواده‌دوست‌های هنر ایران جدا می‌كند، نمایش مدام و مرتب مظاهر این خانواده‌دوستی است.


بنیامین و نبرد با كلیشه‌های نامطلوب خانوادگی

صفحه اینستاگرام این خواننده پر است از عكس‌ها و ویدئوهایی از همسر و سه فرزندش و نیز نوشته‌هایی درباره آنها. لابد می‌دانید درباره چه وضع و موقعیتی حرف می‌زنیم... لابد دیده‌اید كسانی را كه در صفحات شخصی‌شان هیچ نشانی از متاهل‌بودن‌شان هم نیست چه برسد به این‌كه مدام درباره سه فرزندشان صحبت كنند.
حالا در تازه‌ترین تظاهرات خانواده‌دوستی آقای خواننده، او عكسی از خانواده پنج‌نفره‌اش به اشتراك گذاشته و نوشته‌ای كوتاه را هم به آن افزوده: «به‌زودی می‌تونین بیاین خونمون».
راستی حالا بین جوان‌ها خانواده پنج‌نفره هم پیدا می‌شود مگر؟ ایده بنیامین برای تشكیل دوباره خانواده و افزودن تعداد فرزندانش، با ایده بسیاری از هم‌نسلانش متفاوت بوده است. آمارها هم می‌گوید ما با كلی خانواده دونفره و نهایتا سه‌نفره مواجهیم.‌ بنیامین از همسر درگذشته‌اش یك فرزند و از همسر دومش دو فرزند دارد. جامعه‌شناس‌ها و روان‌شناس‌ها می‌گویند اغلب مردانی كه بچه دارند و همسر خود را به هر نحوی از دست می‌دهند، با هراس به ازدواج دوم فكر می‌كنند؛ همان هراس قدیمی كه دچار كلیشه‌های سنتی است: نكند همسر دوم با فرزند همسر قبلی
بدخلقی كند؟
بنیامین با انتشار عكس‌ها و متن‌هایی متعدد از فرزند اول و همسر دومش، آشكارا تلاش كرده تا این كلیشه را دچار خدشه كند. البته او هیچ‌گاه در این باره صراحتا حرفی نزده اما عكس‌هایی كه به عنوان یك چهره مشهور برای یك میلیون و 300 هزار دنبال‌كننده‌اش در اینستاگرام منتشر می‌كند، می‌تواند تاثیر خودش را  
بر جای بگذارد.




گمانه‌زنی‌ها درباره «خونه‌مون»

اما گفتیم كه بنیامین كه به همراه انتشار عكسی پنج‌نفره از خود، همسر و فرزندانش نوشته كه «به‌زودی می‌تونین بیاین خونمون» و البته توضیحی نیفزوده است. همین باعث شده كه هوادارانش زیر این پست و نیز تنها پست صفحه‌ای با عنوان «خونه‌مون» كه بنیامین همزمان با انتشار این تصویر راه‌اندازی كرده، گمانه‌زنی كنند كه ماجرا از چه قرار است.
اغلب حدس زده‌اند كه او در آستانه تاسیس رستورانی زیست‌محیطی است؛ هوادارانش این گمان را از آنجا تقویت كرده‌اند كه می‌دانند همسر این خواننده یعنی شایلی محمودی، به غذاهای گیاهی و سبز علاقه‌مند است. در میان كامنت‌ها، یكی از كاربران كه فرنوش بنیامینی نام دارد و عكس پروفایلش نیز او را به همراه بنیامین نشان می‌دهد نوشته كه «خونه‌مون» برنامه‌ای تلویزیونی خواهد بود.
این، گمانه‌ای است كه سینمادیلی نیز به آن پرداخته. این كانال تلگرامی در خبری كوتاه با تیتر «زندگی بنیامین بهادی سوژه یك ریلیتی شوی ایرانی» نوشته: «شنیده می‌شود بهادری در حال ساخت برنامه‌ای با محوریت زندگی و خانواده‌اش است كه احتمالا در فضایی غیر از صداوسیما عرضه می‌شود. این نوع برنامه‌ها پیش از این در دنیا با محوریت نمایش زندگی شخصی چهره‌های مشهور ساخته شده است و باید دید ساخت نمونه ایرانی‌اش به چه نتیجه‌ای  می‌رسد».
فارغ از این بحث، نكته‌ای كه بنیامین خواسته یا ناخواسته در حال دامن‌زدن به آن است، توجه به كانون خانواده است؛ گزاره‌ای كه دست‌كم بین بسیاری از هنرمندان، نكته‌ای فراموش‌شده به نظر می‌رسد.