دشمنان منطقه از پاسخ یمنی‌ها درس بگیرند

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

دشمنان منطقه از پاسخ یمنی‌ها درس بگیرند


رئیس‌جمهور، مقاومت ملت‌های بیدار و هوشیار منطقه را شعله خاموش‌ناشدنی دانست و تاکید کرد: دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.
حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان این‌که امکان‌پذیر نیست ملت‌هایی را که خود را برای مقاومت آماده کرده‌ و سال‌ها از کشور خود حراست و حفاظت کرده‌اند، از مقاومت بازداریم، خاطرنشان کرد: عجیب این است که دشمنان منطقه هنوز قدرت این مقاومت را درک نکرده‌اند. رئیس‌جمهور افزود: آنها به جای این‌که اعتراف کنند حزب‌ا... لبنان دارای توانمندی‌ها و قدرت‌های بالایی هم از لحاظ دانش علمی و نظامی و هم از نظر شهامت در میدان است و یا قبول کنند بخشی از جوانان و ملت رشید عراق تحت عنوان حشدالشعبی به میدان آمده و تروریست‌ها را بیرون رانده و شهرهای شمالی عراق مانند موصل، الرمادی، فلوجه و کرکوک را آزاد کردند و به جای اعتراف به رشد و بزرگی ملت‌های بزرگی نظیر سوریه و یمن؛ به دنبال این هستند که با اتهام‌زنی اعلام کنند پشت این ملت‌ها چه کسانی هستند.
روحانی با بیان این‌که پشتوانه ملت‌های مقاوم و فداکار منطقه رحمت و نصرت خداوند است، خطاب به بدخواهان مردم منطقه گفت: باید قدرت ملت‌ها را باور کنید و به جای این‌که همواره به دنبال این باشید که کدام دولت را متهم کنید، بدانید که هیچ دولتی در کار نیست و این ملت‌ها هستند که به پا خاسته‌اند.
رئیس جمهور افزود: چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس جمهور آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته 400میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، یک عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود؟ رئیس جمهور با بیان این‌که دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگ‌افروزی بوده است و از 19 سال گذشته تاکنون هر جا در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج فارس آمدید، ناامنی را با خود آورده‌اید.

خواستار روابط دوستانه با همه همسایگان هستیم
رئیس جمهور با بیان این‌که واقعیت این است که بدخواهان باید قدرت ملی ملت‌های منطقه را پذیرا بوده و به سمت صلح و آرامش بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که با همه همسایگان خود در شمال، شرق و غرب، روابطی دوستانه، برادرانه و صمیمی دارد، خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی خود نیز است. روحانی اظهارداشت: ایران هیچ‌گاه آغازگر قطع روابط و برهم زدن‌ها نبوده و همان‌هایی که پا را پس گذاشته‌اند، بیایند و پا پیش بگذارند، چرا که ما علاقه‌مندیم با همه ملت‌های منطقه و همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم. رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر به ترکیه و در حاشیه اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه مذاکرات بسیار خوبی با روسای جمهور روسیه و ترکیه انجام شد که در آن، روند پیشرفت روابط و همکاری‌ها در ماه‌های اخیر مرور شد. روحانی ادامه داد: امروز خوشحالیم روابط بانکی ایران با برخی کشورها بدون استفاده از سوئیفت انجام می‌شود؛ زمانی غربی‌ها تصور می‌کردند بانک و روابط بانکی به معنای سوئیفت است و اگر زمانی کشوری را از این محروم کنند، روابط و تسهیلات بانکی برای آنها از بین خواهد رفت اما امروز جایگزین سوئیفت پیدا شده و روابط ما با روسیه و ترکیه و در آینده با کشورهای اوراسیا و دیگر کشورها می‌توانیم از این طریق، همکاری‌ها را تقویت کنیم.