دفاع مقدس در قاب  تلویزیون

گزارش جام‌جم از برنامه‌های هفته دفاع مقدس صدا و سیما

دفاع مقدس در قاب تلویزیون

تلویزیون همچون سنن قبل همیشه برای مناسبت‌های مختلف تقویم برنامه متنوعی را پخش می‌كند. فیلم، سریال، برنامه‌های گفت و‌گو محور و تولیدات گوناگون محتویات این سبد را تشكیل می‌دهند. این روزها نیز همزمان با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطرات رشادت‌های رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و بازگشایی مدارس آثاری با این محوریت روانه آنتن می‌كنند. اگر شما منتظرید تا ببینید این بار قرار است رسانه ملی و هر یك از شبكه‌های تلویزیون چه برنامه‌هایی پخش می‌كنند، می‌توانید به ادامه این گزارش نگاهی داشته باشید.

شبكه یك
این شبكه، ایام برنامه گفت‌وگومحور خاك پاك با موضوع رشادت‌های رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس را آماده پخش كرده است.
همچنین مستند متخصصان در شش قسمت با محوریت خاطرات تكنسین‌های ایرانی كه قبل از انقلاب برای مستشاران خارجی كار می‌كردند و در دوران جنگ هم توانستند با توانمندی‌هایشان سهم زیادی در كشور داشته باشند،
پخش می‌شود.


شبكه 2
این شبكه برای آغاز سال تحصیلی برنامه با ما بیا را روانه آنتن می‌كند. گروه كودك و نوجوان هم برنامه مسابقه محله را به تهیه‌كنندگی مسعود روشن‌پژوه تدارك دیده است.
زنده‌باد زندگی از دیگر برنامه‌های این شبكه است كه با حضور مهمانان مختلف پخش می‌شود. همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه «پلاك» روی آنتن می‌رود.
«مدافعان شهر» هم از یكشنبه 7 مهر  ساعت 19 و 40 دقیقه روانه آنتن می‌شود. «قهرمانان وطن» به موضوع معرفی شهدای مرزبانی در ایام دفاع مقدس می‌پردازد. «از آسمان» ، «آمریكا بدون رتوش»
 «نغمه‌های ماندنی» و«ارتش فدای ملت» از دیگر برنامه‌های این شبكه است.



شبكه 3
برنامه امتداد از تولیدات این شبكه برای این ایام است كه با اجرای حسن شمشادی پخش می‌شود و در هر قسمت با دعوت از راویان ایرانی و عراقی به معرفی آنها می‌پردازد. این مهمانان شامل حاج حسین یكتا، حاج حسین كاجی، محمد احمدیان و ... هستند. برنامه چلچراغ هم به روایت قصه‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازد. مستند 43 روز هم نقش مهم ارتش را در دوران دفاع مقدس مورد بررسی قرار می‌دهد. این مستند به كارگردانی داوود مرادیان تولید شده است.


شبكه 4
مجموعه آن‌سوی داستان به روایت ماندگارترین كتاب‌های هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. این برنامه تركیبی نمایشی با حضور تماشاگران، نویسندگان كتاب‌ها و اجرای علی سلیمانی پخش می‌شود.


شبكه 5
فصل اول برنامه چهل ستون با محوریت معرفی دستاوردهای امنیتی دفاعی كشور در چهل سالگی
 انقلاب اسلامی به مدت ده شب پخش می‌شود. همچنین این شبكه جشنواره‌ای از فیلم‌های دفاع مقدس تدارك دیده كه هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه پخش می‌شود.


شبكه هفت
برنامه فرصت برابر در این ایام به صورت ویژه پخش می‌شود و در قالب آیتم نوستالژی تلاش می‌كند برنامه را برای مخاطبان دیدنی كند. برنامه صبحی دیگر هم به جشن شكوفه‌ها می‌پردازد. برنامه پرسشگر با دعوت از وزیر آموزش و پرورش به موضوع سال تحصیلی می‌پردازد. برنامه هفت نشان اختصاص به عملیات‌های هشت سال جنگ تحمیلی دارد. برنامه سرداران روستا در هفته دفاع مقدس به جانبازانی اختصاص دارد كه در روستا كارآفرینی می‌كنند.


شبكه سلامت
این شبكه برای صبح، بعدازظهر و شب برنامه‌های متنوعی برای بازگشایی مدارس تدارك دیده است. برنامه همین امروز همین امشب به موضوعاتی همچون رعایت نكات ایمنی و ... می‌پردازد.  برنامه بازم مدرسم دیر شد، مدرسه موش ها، گلبول‌ها و موسیقی‌های مرتبط به سال‌های دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این شبكه است. مجموعه ستارگان سپیدا هم با محوریت دفاع مقدس پخش می‌شود.


شبكه قرآن و معارف سیما
برنامه روزی بهتر با محوریت دفاع مقدس روانه آنتن می‌شود. برنامه حریم امن از صحن انقلاب حرم رضوی پخش می‌شود. مستندهای دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این شبكه است.
بازخوانی وصیت‌نامه شهدا، برنامه گزارشی روزنه به مراسم‌های هفته دفاع مقدس می‌پردازد. مستند سوره‌های سرخ به معرفی شهدای قرآنی دفاع مقدس می‌پردازد. برنامه ایستگاه نیایش هم به مناسبت مهر ماه پخش می‌شود. ویژه‌برنامه روز اول مهر از دیگر برنامه‌های این شبكه است.


شبكه مستند
مستند قلمستان در ایام دفاع مقدس پخش می‌شود و به معرفی نویسندگان ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد. مستند رزم آهنگ به روند و ساخت تهیه ترانه‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازد. همچنین مستند راه‌های افتخار هم روایتی از مهندسی رزمی در دوران دفاع مقدس است. غوغای بی‌هیاهو هم برای بازگشایی مدارس آماده شده است.



شبكه افق
مجموعه مستند پسران گمبوعه روایتی از هشت سال دفاع مقدس از زبان اهالی خوزستان است كه روانه آنتن این شبكه می‌شود.



شبكه كودك
برنامه كلاس اولی‌ها از ابتدای مهرماه روانه آنتن می‌شود. پویانمایی شجاعان هم از دیگر تولیداتی است كه این شبكه برای پخش در نظر گرفته است. پویانمایی خاكریزهای نمكی یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه است.



شبكه‌ نسیم
در این ایام قرار است سریال خاك سرخ را پخش كند. برنامه تولیدی نمای رادیو، كار مشترك شبكه نسیم و رادیو است.